Toon posts:

[Win2kServ] NAT, 1 netwerk kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb:

1 test laptop met win2kserver
1 netwerk kaart in deze server
4 clients
1 adsl alcatel modem met mod

Nu:

Adsl modem is router

Toekomst 8-) :

Win2k server als nat router

Probleem:

Ik kan wel een vpn verbinding aanmaken in de NAT van win2k server maar ik wil dus dat ik via Nat over 1 netwerkaart het lokale netwerk van internet voorzie, de uiteindelijke gateway blijft het modem, deze fungeert dus als gateway voor de Win2k machine, welke dus vervolgens weer als gateway voor de clients moet gaan dienen....

server----modem
:
------------
| | | |
c c c c

Clients moeten dus geroute worden door de server.
Active directory is actief
File en printersharing is actief (dit mag uiteraard niet het internet op)
Modem bezit ook nat functies (mischien handig)

Wie kan mij helpen Win2k router zo te configen dat dit gaat werken?? Ik weet dat het kan, maar ik kan nergens vinden hoe.....

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? of hoort dit in advanced thuis? Zou een mod dit topic dan een enkeltje richting het juiste forum kunnen geven :)

Dank u

Verwijderd

Topicstarter
Nog maar eens een keer, mocht iemand dit lezen zou diegene dan even komentaar willen leveren mocht mijn verhaal niet compleet of duidelijk genoeg zijn?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Waarom wil je t via je server als je modem al is omgebouwd? En volgens mij als je em op je server zet is t automatisch beveiligd zeker als je er eventueel een firewall op zet :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Hmmm die alcatel modem is dat een ethernet modem ?
Anders heb je wel 2 nic's nodig he.
Die alcatel modem moet dan ook wel kunnen met routes werken. ( zal wel zekers )
Want je win2k server moet dan de packets uit je netwerk routen naar je alcatel modem en deze moet als ie packets naar je andere pc's stuurt weten dat je win2k bak daar router voor is.
Dus gewoon win2k als router configgen via RAS en in je alcatel route adden.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja mijn modem is ethernet.
Dus in mijn modem NAT ingeven dat er alleen packets van mijn server geacepteerd worden (10.0.0.150)
Bij mijn clients ingeven dat mijn gateway 10.0.0.150 is,
en bij mijn server ingeven dat mijn gateway 10.0.0.138 is?
10.0.0.138 is mijn modem ip.

Mijn modem ondersteunt NAT

Is dit veilig ivm sharing etc?

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 12:15
kijk op :

martijnjongen.com

Verwijderd

Topicstarter
Dank is groot!

Verwijderd

Topicstarter
:( is alleen met 2 netwerkkaarten.......
Ik wil 1 8-)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gewoon effe Administrative Tools | Routing & Remote Access opstarten. Dan krijg je een Wijsaard in beeld die je precies vertelt wat je moet doen.

Als je R&RAS al hebt zitten verkloten, kun je rechts-klikken op je server (in R&RAS admin) en "disable R&RAS" kiezen, waarna je weer vrolijk overnieuw kunt beginnen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ja de wizzard ken ik inmiddels uit mijn hoofd, deze wizzard beschikt dus niet over een feature om alles via 1 netwerk kaart te laten lopen....alleen via een vpn of isdn of een 2e netwerkkaart......

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja, je moet natuurlijk wel de VPN weer door je server laten maken. Als je server de enige masjien is die over je Alcatelletje gaat, maakt het toch niet uit waar de VPN gemaakt wordt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
VPN is dus noodzakelijk, ik wil eigenlijk zeg maar älways-on". Maar ik ben bang dat het voor de praktische kant van de zaak toch beter is om maar gebruik te maken van een vpn.

Dank u allen! Ik ga zometeen maar ff mijn modem unmodden en een vpn instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is bijna gelukt!

Ik heb:
een active directory aangemaakt
dns geactiveerd
dhcp geactiveerd
Modem terug gezet in standaard modes (met vpn)

De server kan nu op internet
de clients krijgen nu een ip van de dhcp, maar kunnen niet op internet.

Als ik vanaf een client een url ping: "ping www.tweakers.net" doet hij wel een url translation --> in de ping verschijnt het ip behorende bij het url, maar hij timed out! oftewel geen internet......

De ip instellingen:

PROBLEEM OPGELOST!!!!

Iemand een idee wat er mis gegaan is? Hoe krijg ik de clients op internet?

Oplossing onbekend.....

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 18:10
is het dan niet handig om meerder ip adress aan je windows 2000 server te binden eentje in 10.0.0.150 en eentje 192.168.bla.bla en dan die 2 in 2000 routeren firewall erop enzo moet wel kunnne denk ik...

of prik er gewoon eeen nic bij en pak winroute wel ff eigenrouting van ras uitzetten want dat kan wel eens botsen
Pagina: 1