[java] eclipse ervaring wie?

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik ben op dit moment eclipse aan het downloaden omdat ik er al vrij veel over gehoord had (en eigelijk geen zin had om aan mijn scriptie te werken). En ik wil graag weten wie er ervaring heeft met eclipse en dan vooral mbt gui snelheid.

Een van de 'enge' dingen die ik heb gezien is dat je zelf je system resourses weer vrij moet geven en dat is typisch iets dat een java programmeur over het hoofd ziet.

Maar aan de andere kant, Swing is nog te langzaam om serieus genomen te worden. De voornaamste reden dat ik hier een enorme bak heb staan is het langzame Swing. En dan niet aankomen met: swing is zo langzaam nog niet. Nee. het is nog niet zo langzaam, maar wel zo langzaam dat ik me eraan erger.

voor de mensen die niet weten wat eclipse is:
http://www.eclipse.org/

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Alarmnummer: Ik ben op dit moment eclipse aan het downloaden/
Nee nog niet mee gewerkt. Ik heb er wel voor over gelezen en zelfs een keer begonnen met downloaden, maar die was me te groot ;) . De GUI schijnt wel fraai te zijn (topic op javalobby al gezien?).

Het meest interessante lijkt mij nog de scheiding tussen eenvoudige GUI toolkit en model gebaseerde aanpak. Dit laatste schijnt JFace te gaan heten en hier schijnt Erich Gamma weer bij betrokken te zijn ;) .

Op zich is het wel handig wat ze gedaan hebben omdat je nu native componenten kan combineren met getekende componenten. Ik vraag me echter wel af in hoeverre ze erin zullen slagen om ook echt al die native componenten te implementeren en compatible te maken. Geen geringe klus.
Een van de 'enge' dingen die ik heb gezien is dat je zelf je system resourses weer vrij moet geven en dat is typisch iets dat een java programmeur over het hoofd ziet.
Inderdaad, je moet echt alles vrijgeven, tot zelfs fonts en colors.
Maar aan de andere kant, Swing is nog te langzaam om serieus genomen te worden. De voornaamste reden dat ik hier een enorme bak heb staan is het langzame Swing. En dan niet aankomen met: swing is zo langzaam nog niet. Nee. het is nog niet zo langzaam, maar wel zo langzaam dat ik me eraan erger.
Zeurdoos :+ . Koop gewoon een betere computer en Swing loopt perfect :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
op mijn werk heb ik een 733 Mhz pentium 3 met 384 mb geheugen onder windows 2k. En het gaat daar net snel genoeg op om niet echt door de mand te vallen. Alhoewel het soms wel heel lang duurt voor dat een internalframe (met wel behoorlijk wat info) getekend wordt.

Maar op een 350 Mhz pentium II met ca 128 mb is het nogal langzaam. En dat terwijl dit een tijdje geleden een monsterlijke computer was waarop alle andere interfaces bloedsnel lopen. Face it, swing is lachwekend langzaam.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Alarmnummer: Face it, swing is lachwekend langzaam.
Mwah, dat vind ik zwaar overtrokken. Ten eerste is het niet lachwekkend langzaam, want het staaltje wat ze hem toch geleverd hebben qua API design en scheiding van l&f vind ik zeer knap. Je kan lang zeuren over de javax.swing.text toestanden en andere kleine design-foutjes, maar overall roeleert de API gewoon volledig.

Ik ben zelf zeer veeleisend qua snelheid van mijn ontwikkelingsomgeving. Op mijn oude PII-300 gebruikte ik de allerkleinste en snelste editor om goed te kunnen werken. Op mijn huidige AMD 1.4 Ghz met 256 geheugen gebruik ik dus op dezelfde snelheid Jext met een smak meer features en vergelijkbare snelheid. Jext == snel :P .

Ik heb ondertussen enkele Swing apps op mijn naam staan en ik heb nog geen een klant horen klagen over de snelheid van de GUI! Helemaal niets! Niet over de look and feel, niet over de opstarttijd en niet op de responsiviteit. Nu zijn mijn applicaties natuurlijk ontzettend goed ( ;) ) maar dat wil toch wel iets zeggen.

Commentaar is prima, maar altijd zeuren is ook niet goed 8-) .

Overigens ga ik zeker wel naar Eclipse kijken. Niet omdat ik ermee ga werken waarschijnlijk, maar voor de model-library wil ik wel even goed bekijken :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
Hmmm... ik vind het nog te langzaam. Maar ik weet niet of eclipse nou zo`n grote kans van slagen heeft. Aangezien iedereen binnenkort 1 Ghz of meer heeft, zijn java gui`s niet meer zo langzaam. En ze programmeren inderdaad ook wel redelijk.

Maar ik snap eerlijk gezegd niet waar al die snelheid in verloren gaat. Ik heb begrepen dat de object creatie al behoorlijk is gereduceerd en dat zo nu ook gebruik maken van native rendering. Maar toch zit er een enorm snelheids verschil in. Ik denk wel een factor 7 tot 10. 100 Mhz bak is voldoende om native gui heerlijk te laten draaien en 700/1000 Mhz voor swing. En dan bedoel ik dus dat het verschil tussen swing en native niet merkbaar is.

[probeert weer on topic te komen]
Ik hoop dat het eclipse gebeuren een stuk sneller is.
[/probeert weer on topic te komen]