Toon posts:

Linux en hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe computer waar Linux op komt. Ik heb het eerst geprobeerd op deze pc maar met een winmodem, erg veel aanpassen dat kan ik nog niet, en een printer die niet door hp wordt ondersteund kwam ik niet ver. Zijn er nog meer fabrikanten die Linux niet ondersteunen?

Edit: En dan bedoel ik ook functies als Raid waar je dus bij bepaalde merken extra voor betaald.

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ik weet niet of dit bedoelt

maar hier staat bijna alle hard die linux ondersteunt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat komt idd erg in de buurt. Maar bij bijvoorbeeld de moederborden mis ik dus erg veel. Via een review bij hardware had ik er al drie uitgezocht waar ik dus nog een keuze tussen moet maken, Abit, Soltek en Epox, maar als één van deze dus problemen geeft met Linux valt die af. En ook bij de videokaarten is het niet compleet. Zo mis ik bijvoorbeeld de ati radeon 8500(?) die hier in de best buy guide staat.

Verwijderd

Radeon drivers zijn er al wel voor XFree86-4.2.0 , maar ze zijn nog niet optimaal. NVidia drivers zijn beter. 2D wordt ook Radeon goed ondersteund meen ik. Je kunt voor hardware ook kijken op lhd.datapower.com . Of even kijken op de site van de distro die je wilt installeren, een aantal hebben een database met daarin ondersteunde hardware (RedHat bijv.) .

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Volgens mij is Linux minder kieskeurig wat moederborden betreft dan Windows...

Bij windows heb je constant te maken met patches en dat soort bullshit, terwijl het in Linux altijd gewoon werkt (mijn ervaring).

Ik moest laatste op school Windows 2000 en Linux installeren op een 1GHz PIII (geen idee wat voor moederbord en shit), en Windows 2000 zag drie dingen niet:

- videokaart (ati 128 ofzo)
- netwerkkaart (intel etherexpress geloof ik)
- geluidskaart (ac'97)

RedHat 7.2 zag alle drie de apparaten, en ALLES werkte meteen.

Mijn tip is, zolang je een vrij bekenend moederbord neemt (en asus, abit, msi en epox vallen daaronder) dan zit je wel goed.

Maar mocht iemand beter weten, dan hoor ik dat graag, want mijn mening zijn enigzins objectief aangezien ik niet elk moederbord kan testen wat uit is natuurlijk...