Toon posts:

ntsc -> pal conversie door dvd-speler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit weekend weer eens een dvd'tje gekocht, blijkt thuis dat het een ntsc-dvd is :( Staat natuurlijk weer niet achterop het doosje, maar goed.

Nou kan die tering-tv van me geen ntsc aan, dus nu vroeg ik me af of mn dvd-speler de gelezen ntsc-signalen ook om kan zetten een pal zodat mn tv het wel begrijpt.

Staat niets over in de manual, en ik kon zo snel ook niets in het menu ontdekken, iemand die hier misschien iets op weet? Anders word het maar audio rippen en het ding terug brengen, maar dat zou ik jammer vinden ...

DVD is een Sony 325 trouwens

Verwijderd

Nope, als je TV geen NTSC -Signalen kan verwerken, kun je het vergeten. :(

Verwijderd

Welke regio heeft dat dvd'tje dan? En uit nieuwsgierigheid, welke is het?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 februari 2002 20:31 schreef yhtomit het volgende:
Welke regio heeft dat dvd'tje dan? En uit nieuwsgierigheid, welke is het?
Staat niets geen regio op. Maar als ik in NL iets koop in een winkel, dat het Regio2/regiovrij is.

En het gaat om een live concert van Queen uit '82

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 februari 2002 20:26 schreef SideShowBob het volgende:
Nope, als je TV geen NTSC -Signalen kan verwerken, kun je het vergeten. :(
tja..dat idee had ik dus al...

• phoxetis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09-2025
kijk voor de lol eens in de setup van je DVD speler.
veel DVD spelers staan standaard op 'auto' en geven output in het formaat dat op de DVD staat. zet het eens verplicht op PAL als die optie er is.

grz e

Verwijderd

Sommige DVD-spelers hebben wel de mogelijkheid om het signaal te converteren. Zo had ik een Creative DXR-3 die dat deed (van en naar PAL, PAL60 en NTSC). Nadeel was wel dat het beeld om de paar seconde even haperde wanneer ik een NTSC-DVD erin deed die ik liet converteren naar PAL. Dat komt door de hogere refreshrate van NTSC (60hz tegen 50 van PAL). Met PAL60 (de naam zegt het al, een iets hogere refreshrate) had ik dat nagenoeg niet meer, alleen ging het beeld heel lichtjes flikkeren (vooral bij rood beeld).

Nu heb ik dan een Divido en die is voor ijn gevoel vele malen beter dan die Creative, ook NTSC kan geconverteerd worden en dit gaat zeer soepel, ik merk het eigenlijk bijna niet dat er een andere beeldtechniek word gebruikt (alleen dat de beeldkwaliteit van NTSC per definitie minder is).

Hoe dan ook, meestal is het wel zo dat een speler ingesteld staat om hetzelfde signaal uit te zenden als wat erin word gestopt, maar je kan 'm eventueel dus ook zo instellen dat er een ander signaal gebruikt moet worden.

Toch zou ik terug gaan naar de winkel waar je de DVD hebt gekocht. Je kan er vanuit gaan dat DVD's die je in Nederland koopt ook afgespeeld kunnen worden in Nederland. Wanneer er een andere regiocodering op het schijfje staat en/of een andere beeldtechniek, dan moet het absoluut op de hoes staan. Staat dat er niet, kan je de DVD terugbrengen en geld terugeisen. De verkoper is eenmaal nalatig geweest.

Als je het schijfje toch wilt houden en je speler kan het signaal niet converteren, heb je maar twee opties:
- Koop een andere DVD-speler die wel NTSC naar PAL kan omzetten
- Koop een televisie die het NTSC-signaal aankan
Pagina: 1