Mijn thuisnetwerk.. is dit haalbaar??

Pagina: 1
Acties:

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik heb al een hele tijd onderstaand netwerk.. harstikke simpel. Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/situatie1.gif

Mijn pc staat een eindje verder weg van de server dus ik heb geen zin om 2 kabels van 20 meter naar de hub te leggen. Toch wil ik aan het eind van die ene kabel 2 computers hebben.. Ze moeten allebei op het netwerk kunnen en internet hebben.

dit is dan de situatie zoals ik hem wil.. Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/situatie2.gif
maar ik krijg het niet lekker werkend.. dus ik vraag me af. kan het wel wat ik wil?? en hoe kan het?

ik wil dus op mijn pc ook gewoon kunnen internetten enzo.. dus dan moet ik op de chat/got machine iets van een proxy programma installeren ofzo... maar ik ben nu de draad kwijt

• TakTiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 18:39

TakTiX

Busy@GoT

Dit lijkt me misschien best haalbaar, maar zeker niet de ideale situatie, zo moet bijvoorlbeeld die PC naast de server ALTIJD aanstaan want anders kan die PC erachter niets, en de snelheid wordt op deze manier ook niet echt bevorderd, want je deelt als het ware een internetverbinding die je al deel nog een keer. Aan te raden is toch nog 20 meter kabel bijkopen (zo duur is dat niet). Want anders wordt het er niet beter op

ThE GaThErInG of a BuNcH of PpL

Verwijderd

Volgens mij moet dit makkelijk werken hoor.Ik heb ook eens zoiets toegepast.Maar later toch maar een kabel naar de HUB gelegd ivm trage downloadsnelheid op de laatste PC.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
waarschijnlijk zit werk je met ICS of iets dergelijks. Nou wil w2k standaar 192.168.0.1 als gatway pakken zorg ervoor dat die andere dat niet doet en dan zou het in principe moeten werken. Ik heb het zelf ook zo een tijdje gehad...
suc6

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Op dinsdag 05 februari 2002 18:09 schreef TakTiX het volgende:
Dit lijkt me misschien best haalbaar, maar zeker niet de ideale situatie, zo moet bijvoorlbeeld die PC naast de server ALTIJD aanstaan want anders kan die PC erachter niets, en de snelheid wordt op deze manier ook niet echt bevorderd, want je deelt als het ware een internetverbinding die je al deel nog een keer. Aan te raden is toch nog 20 meter kabel bijkopen (zo duur is dat niet). Want anders wordt het er niet beter op
Tuurlijk niet... het gaat niet om dat je 2x je verbinding deelt, want in de meeste gevallen wordt de volledige bandbreedte gedeeld... je internetverbinding wordt er echt niet (merkbaar) langzamer van....

Wat betreft je probleem: je moet dus wel weer je internetverbinding delen op die 2e pc met 2 NICs.... Met WinRoute ofzo...

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
het netwerk is 100mbits... dus over die 64kb downloads maak ik me eigenlijk geen zorgen

die pc na de server staat zoiezo altijd aan.. ik heb er laatst een aantal hp desktop pctjes bij gekregen en die zijn 100 watt en als de hd stilstaat na 5 minuten hoor je hem niet..

mijn pc is soms overclocked en er hangt een dikke delta fan in.. niet echt geschikt om altijd aan te hebben staan als chat machine (en zeker niet om bij in slaap te valen) en dan mijn moeder over de stroomrekening er nog buiten gelaten

een 20 meter kabel heb ik zelfs nog liggen maar tis geen porem langs de trap.. nouja, dat vinden mn ouders >:)

maar ik snap dus gewoon niet hoe ik het in moet stellen met ip adressen.. want mijn pc ziet de rest van het netwerk niet (alleen de chat/got pc) en internet krijg hij ook niet (winroute pro geprobeerd) maar ik ben te sloom om het helemaal te begrijpen dat programma

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Op dinsdag 05 februari 2002 18:14 schreef Klauwhamers het volgende:
maar ik snap dus gewoon niet hoe ik het in moet stellen met ip adressen.. want mijn pc ziet de rest van het netwerk niet (alleen de chat/got pc) en internet krijg hij ook niet (winroute pro geprobeerd) maar ik ben te sloom om het helemaal te begrijpen dat programma
Dan zit daar dus het probleem waarschijnlijk :) zonder winroute pro oid werkt het niet....

Ik zou op die chat pc dan misschien een ander programma installeren.... winproxy of sygate of zo...

En wat betreft IP adressen: misschien 2 verschillende ranges gebruiken?

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
verschillende ranges??

chat pc nic1 is dan 192.168.0.3
chat pc nic2 is dan 192.168.1.1

mijn pc nic is dan 192.168.1.2

is dat t??

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

kan je niet gewoon een extra hub aansluiten?

• DRaakje
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
server/gateway NIC1(chello IP oid)
           NIC2(192.168.0.1)
vaders comp    (196.168.0.15)(met als gateway 192.168.0.1)
Chat 1     NIC1(196.168.0.14)(met als gateway 192.168.0.1)
           NIC2(196.168.1.1)
Chat2       (196.168.1.14)(met als gateway 192.168.1.1)

Snappie?
op chat 1 draai je dan dus sygate winroute oid

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:33

Metten

ik hou het graag simpel

nee dat hoeft zelfs niet
gewoon op die chat PC nic1 (met de rest van het netwerk dus) 192.168.0.3
nic2 kan je gewoon 192.168.0.1 doen en je eigen PC kan je dus weer op 192.168.0.2 doen ofzo

En gewoon ICS gebruiken dat moet toch kunnen?

Anders zou ik boven een hubje neerzetten. Kabel naar beneden in de uplink en gaan met die banaan :)

• DRaakje
  • Niet online
Op dinsdag 05 februari 2002 18:31 schreef Metten het volgende:
nee dat hoeft zelfs niet
gewoon op die chat PC nic1 (met de rest van het netwerk dus) 192.168.0.3
nic2 kan je gewoon 192.168.0.1 doen en je eigen PC kan je dus weer op 192.168.0.2 doen ofzo
Dit werkte bij in ieder geval niet, dan krijg je dat 1 netwerk kaart eruit flikkert omdat ze dan allebei 196.168.0.1 zijn, en dat werkt niet

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:33

Metten

ik hou het graag simpel

ik zou toch zweren dat het gewoon werkt
zijn namelijk 2 aparte netwerken, maar ik heb t nog nooit uitgeprobeerd :z

Verwijderd

Simpele oplossing: extra hubje halen, en deze bij de beide computers zetten. Kabel vanaf de hub van de SERVER in de uplink van de HUB, en van daaruit kabels naar de clients leggen.

goedkope oplossing: Een PPTP Server installeren op de client machine waar je de andere machine achter zet. Je hebt dan een extra netwerkkaartje nodig in de client die rechtstreeks met de server verbonden is. Je kunt dan een PPTP (VPN) verbinding maken met die machine, en dan prima door het netwerk bladeren.

Hopende dat je hier wat mee kunt :Z

• DRaakje
  • Niet online
Op dinsdag 05 februari 2002 18:34 schreef Metten het volgende:
ik zou toch zweren dat het gewoon werkt
zijn namelijk 2 aparte netwerken
nee je chat 1 comp ziet namelijk 2 keer hetzelfde IP, en daar gaat ie over de zijk van. Namelijk zijn eigen NIC heeft die 192.168.0.1 en de server heeft die ook...

Verwijderd

je kunt ook het ook zo doen

pc1: server
|
|
pa pc ------|
|
|swich--- pc boven
|
|
jouw pc

die hup komt dan vlak naast je pc, scheelt een pci slot een 5 poort switch is niet zo duur.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
die hub komt nog.. of liever gezegd.. ik ga als ik genoeg geld heb een 16poorts switch kopen.. lanpartys komen nog al eens voor hier..

dan kan de switch beneden en de hub op mn kamer en hoef ik niet moeilijk meer te doen..

maar ik wil toch snachts online zijn en kunnen gotten zonder in de herrie te zitten

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ZO:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/thielen/situatie2.gif

Verwijderd

Hum is we complex. Je krijgt met dubbele NAT te maken en best wel rare routeringstabellen.

In principe is het best mogelijk, ik draai hier zelf ook een dubbele NAT (Alcatel modem -> Servernetwerk en in het servernetwerk hangt een NAT naar de rest van de PC's) maar dat is Linux based.

Kweet niet hoeveel je van inet sharing/routeringen/NAT afweet, misschien is het wel slimmer om toch 2 kabeltjes te trekken. Het scheelt je in configuratie, snelheid (elke bak ertussen voegt extra stuff toe aan je IP header) en vooral gemak. Op deze manier doe je beetje het voordeel van je hub teniet.

Succes in ieder geval!

Verwijderd

Ik zou gewoon een 5 poorts hubje kopen en die boven zetten, en daar alle comps inhangen... Kost bijna niks meer tegnwoordig.

Verwijderd

Je kunt die beide onderste pc's ook gewoon over één kabel aansluiten naar je hub, is heel eenvoudig. en zo kun je dus toch 2 pcees aansluiten op één kabel. :)

Je hebt maar 2x een twisted pair nodig voor verbinding, en als je de overgebleven kabeltjes (2x twisted pair) ook een RJ-45 aanzet kan je gewoon beide pc's apart op de hub aansluiten mits deze nog plaats heeft.

Zo heb ik hier ook de beide servers op zolder verbonden met de hub op mijn kamer, door één kabel. :)

Verwijderd

Op dinsdag 05 februari 2002 18:59 schreef HeNrY het volgende:
Zo heb ik hier ook de beide servers op zolder verbonden met de hub op mijn kamer, door één kabel. :)
Lijkt me lekker voor je preformance :) En gelijk je CAT-5 kabel naar de klote. Die kabel is niet voor niets zo gemaakt :) Anders heb je 10 Mbit en dataverlies/ruis/overspraak.. Hoeveel KB/sec haal je over je netwerk? 15? :)

Verwijderd

"Lijkt me lekker voor je preformance"

Dat slaat dus nergens op |:(

Die overige 4 aders zijn loos omdat die volgens de UTP standaard een functie hebben die bij een netwerk niet gebruikt wordt (stroom en analoge telefoon geloof ik).

Ik heb trouwens van mijn mxstream installateur een meter of 10 kabel geregeld. Deze kabel had maar 4 aders. Ik haal met gemak een Meg of 6 per sec *D

Lekker 2 verbindingen door 1 kabeltje trekken dus ;)

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:03

lonkhuijzen

100% ADH

je kan op die win98 chat/got machine toch je beide netwerkkaarten bridgen ofzo? :?
dan hang je met die laatste pc gewoon direct op de server.
en heeft dus zoals jij al tekende zijn eigen ip nr.
trouwens geen idee of je dan een cross utp of gewoon moet hebben zal wel crossed zijn.

Het lijkt dan voor de server of je dan gewoon 3 pc's eraan hebt hangen.

192.168.0.1 server
192.168.0.2 je pa
192.168.0.3 win98 chat/got
192.168.0.4 win98se/win2k

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12
DUH! }:O
Doe gewoon aan het einde van je kabel naar boven een splittertje of een (mini)hub.
En verbindt vanaf daar met beide PC's.
Klaar!

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 15:57
Een hele hoop oplossingen, maar niks nuttigs ertussen.
Wat je zal gaan moeten doen is verschillende ip ranges gebruiken. Bij de Win98 pc met 2 nics, moet het crosslink gedeelte op (bijvoorbeeld) 192.168.1.x (met een kleiner subnetmask, 255.255.255.0). Dan zal je toch iets van een routing prog (zoals WinRoute) moeten hebben om de connectie in die computer te delen.
Als het je met WinRoute Pro niet lukt, dan moet je misschien de simplere versie proberen...

Als het nodig is, teken ik het nog wel even uit. :)

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

• sniperz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:54
Wel haalbaar maar waarom een cross cabel en niet gewoon een switch of een hub ?
Pagina: 1