[RedHat] interne DHCPd en en DHCP-server Chello

Pagina: 1
Acties:

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:16

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
(google+GOT-search gebruikt; geen relevante posts)

Ik heb 2 NIC's. Eth0 is de kaart die in verbinding staat met het Terayon modem van Chello. Deze Netwerkkaart krijgt een IP-adres toegewezen van Chello haar DHCP servertje.

Het probleem is als volgt; Tijdens het booten van de server geeft de lokale DHCP-server mijn Chello NIC ook een adres en dat is niet de bedoeling.

Nu staat er in de manual van DHCP hoe je een NIC kan uitsluiten van de interne DHCPd service. deze is als volgt"
code:
1
2
3
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
    not authoritative;
}

Maar dit kan ik niet gebruiken omdat mijn Chello NIC gebruikt maakt van DHCP server van Chello en de gegevens dus dynamisch zijn. Ik zat al wat te denken aan het uitsluiten van de Chello NIC op basis van het MAC-adres.

/dev/null

Verwijderd

Huh? :?

Hoe kan dit nou?

Ik heb denk ik precies het zelfde als jouw maar....

Mijn A2K nic krijgt IP door een kabel die is verbonden met de modem.
En andere nic geef ik zelf een IP.
En dan start ik de DHCPd.
Die geeft voor 192.168.0.0 iets uit en voor 24. nw (chello) doet ie { } :P
Dus ik snap jouw probleem niet :P

Want je draait toch een DHCPd op je server waar je inet ook inkomt maar dat maakt toch niks uit? en je draait de DHCPCD voor je A2K nic dat heeft toch niks met elkaar te maken??

Verwijderd

Tijdens het booten van de server geeft de lokale DHCP-server mijn Chello NIC ook een adres en dat is niet de bedoeling.

Die geeft toch enkel IPs aan NICs die zijn verbonden met een bepaalde NIC toch niet aan de NICs van het systeem zelf?? :?

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 12:15

knopper

Sander Knopper

Op dinsdag 05 februari 2002 17:51 schreef I_Stealth_I het volgende:
(google+GOT-search gebruikt; geen relevante posts)

Ik heb 2 NIC's. Eth0 is de kaart die in verbinding staat met het Terayon modem van Chello. Deze Netwerkkaart krijgt een IP-adres toegewezen van Chello haar DHCP servertje.

Het probleem is als volgt; Tijdens het booten van de server geeft de lokale DHCP-server mijn Chello NIC ook een adres en dat is niet de bedoeling.

Nu staat er in de manual van DHCP hoe je een NIC kan uitsluiten van de interne DHCPd service. deze is als volgt"
code:
1
2
3
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
    not authoritative;
}

Maar dit kan ik niet gebruiken omdat mijn Chello NIC gebruikt maakt van DHCP server van Chello en de gegevens dus dynamisch zijn. Ik zat al wat te denken aan het uitsluiten van de Chello NIC op basis van het MAC-adres.
Onder RH 7.1 en 7.2 gaat het zo, zoek het bestand /etc/rc.d/init.d/dhcpd op en edit het met je favo editor. Zoek de regel "daemon /usr/sbin/dhcpd" haal als er achter "dhcpd" wat staat datgene weg en vul in "eth1", de regel komt er dan dus zo uit te zien:

"daemon /usr/sbin/dhcpd eth1"

Hopelijk werkt het,

Sander

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op dinsdag 05 februari 2002 18:08 schreef knopper het volgende:

[..]

Onder RH 7.1 en 7.2 gaat het zo, zoek het bestand /etc/rc.d/init.d/dhcpd op en edit het met je favo editor. Zoek de regel "daemon /usr/sbin/dhcpd" haal als er achter "dhcpd" wat staat datgene weg en vul in "eth1", de regel komt er dan dus zo uit te zien:

"daemon /usr/sbin/dhcpd eth1"

Hopelijk werkt het,

Sander
zo had ik het ja :)
Mara maandag toen chello op z'bek lag heb ik de server opnieuw laten starten en toen ging het mis. ik kreeg een 10.108.x.x adres met als dns 212.142.28.128 van Chello met het gevolg dat ik niet verder kon met inetten dan de service pagina van Chello die mij vriendelijk verwees naar tel: 0800-1424 omdat er wat mis zou wezen met mijn inet verbinding.

Ik heb /dhcpd eth1 commando toen maargewist en later handmatig gestart.

oeps ik zie dat het iets anders is :) Ik zal het even proberen

/dev/null

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
Op dinsdag 05 februari 2002 18:08 schreef knopper het volgende:

[..]

Hopelijk werkt het,

Sander
En het werkt als een tierelier! :) Pluim voor Knopper !
Iedereen ontzettend bedankt!! :D

/dev/null

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 12:15

knopper

Sander Knopper

Op dinsdag 05 februari 2002 18:34 schreef I_Stealth_I het volgende:

[..]

En het werkt als een tierelier! :) Pluim voor Knopper !
Iedereen ontzettend bedankt!! :D
Ach, ik heb het ook moeten leren, zoiets stond bij mij wel in de HOWTO.......Is toch wel zo'n beetje van cruciaal belang! Fijn dat het nu werkt!

Sander
Pagina: 1