Toon posts:

[SlackWare 8] Crontabs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Linux computer'tje (200 Mhz met 64 MB Ram) waarin 2 netwerkkaartjes zitten en een HD van 470 MB. Deze computer dient als gateway voor alle andere computers hier in huis (okeej, het zijn er maar 3, maar goed). Ik gebruik SlackWare 8 als distributie (gebruik ik ook op m'n eigen computer, dus ik had er wel ervaring mee).
Nou wil ik een beetje bijhouden hoeveel er zoal gedownload wordt, dus had ik DUMeter op m'n eigen Windows computertje gezet, maar deze rekent ook data mee via het netwerk (dus als ik een bestand van een andere computer kopieër) en is dus niet echt precies. Dus ik had eens ffies gekeken of er ook degelijke software is voor Linux en kwam ik uit op ipac. Met dit programma zou je dus moeten kunnen bijhouden hoeveel er geup en download wordt. Goed, instructies gevolgt en geinstalleerd, en toen moest ik een crontab (of hoe heten die dingen) maken, maar dat krijg ik dus niet voor elkaar. Het is dus de bedoeling dat ie om de 5 minuten fetchipac uitvoert ('k weet zo ffies niet het pad uit m'n hoofd, maar dat kan'k dan wel invullen). Maar ik krijg het niet voor elkaar, hij voert het programma gewoon niet uit. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen??

Alvast bedankt.

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Je typt in: 'crontab -e'
Dan edit je de crontab van de user waaronder je op dat moment ingelogd zit.

Je zet er dan dit bij:
code:
1
*/5 * * * *      /pad/naar/fetchipac

En je bent klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, volgens mij heb je daar VI voor nodig, en die heb ik dus niet. Kan'k ook met een andere editor werken? Joe bijvoorbeeld.

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ja dan moet je even een export doen van je editor ..
iets van export VISUAL="/path/naar/joe"

kijk ff naar man crontab daar staat het in de 1e alinea
P.s. een symlink moet het ook doen van die std. vi naar joe bijv.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Mior
Hij pakt je default editor. Dit is standaard vi inderdaad.

Ik las net in de man page dat de variabele VISUAL het path naar de default editor bevat. Dus als je gewoon in /etc/profile VISUAL=/usr/bin/joe neerzet, dan zou hij joe moeten pakken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, ik heb nu die file geedit, maar hij voert nog steeds niet dat commando uit. Ik zag ook dat crond niet gestart was, dus die heb ik alsnog maar opgestart. Iemand nog ideeen?

Verwijderd

Topicstarter
Ehmz, dit is maf. Hij kan blijkbaar het commando niet uitvoeren wat niet zo gek is want hij voert /usr/local/sbin/fetchipa uit, maar het is dus fetchipac, maar er staat toch echt in /var/spool/cron/crontabs/root /usr/local/sbin/fetchipac.

• Mior
Op dinsdag 05 februari 2002 17:32 schreef jmezach het volgende:
maar er staat toch echt in /var/spool/cron/crontabs/root /usr/local/sbin/fetchipac.
Ja, hoow.. als je die file met de hand wil editen zul je elke keer crond moeten her-starten, anders hebben die veranderingen geen effect.

Doe anders eens: 'crontab -l'

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, een killall -HUP crond zou dat toch moeten doen?

• Mior
Op dinsdag 05 februari 2002 17:36 schreef jmezach het volgende:
Hmmz, een killall -HUP crond zou dat toch moeten doen?
Bij mij startie crond dan niet meer op.. dus 'killall -9 crond' en dan '/usr/sbin/crond -l10' (of whatever je wil pakken als log level).

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, maar ook dan doet hij het nog niet. |:(.

• Mior
Vreemd.

Post de output eens van 'crontab -l'.
En kijk eens in je log file (/var/log/crond.log), daar zal vast wel in staan wat er fout gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, volgens mij was ik een enter'tje vergeten. ffies kijken of die het nu wel doet.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, /var/log/crond.log bestaat hier niet.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, ik kreeg nu geen foutmelding meer, maar ehm, hij voert het commando ook niet uit. Beetje maf.

crontab -l
*/5 * * * * /usr/local/sbin/fetchipac

????

Verwijderd

Topicstarter
Ehmz, ik geloof dat ie nou toch wat doet. Alleen volgens dit progje heb ik 3160k gedownload, dat lijkt mij sterk aangezien DUMeter al in gigabytes rekent????
Ik moet volgens mij nog iets met die regeltjes doen (/var/run/ipac.rules), maar ik gebruik dat systeem niet helemaal. Iemand tips???
Pagina: 1