vreemd netwerkgedrag

Pagina: 1
Acties:

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 13:13
ik heb nu intern 2pc netwerkje draaien, een pc heeft een realtek8029a kaart van blackbox en een realtek 8029 based kaartje erin en de andere een 8029 based kaartje gelijk aan bovewnstaande, beiden draaien ze win2k , de een professional en de ander advanced server, nu draait het netwerk als een zonnetje, incl winpopup etc, maar inetdeling doet het niet, ni9et via m$ niet via winroute, niet via sygate, ik heb de computer aan andere kant(vaio genaamd) alle rechten gegeven, tevens de guest account geenabled, waarom doet het het niet, mijn vaders laptop(tevens vaio genaamd) heeft gelijke instellinge, ook win2k pro een intel netwerkaart, en die werkt wel met m$ eigen inetdeling...

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
Heb je de client van M$ wel geinstaleerd op de andere pc want anders doet ie niets, en heb je bij Winroute wel de gateway en dns ingestelt?

Verwijderd

Trek je realtek's eruit en gooi er 3com in.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Op dinsdag 05 februari 2002 19:28 schreef Afketser het volgende:
Trek je realtek's eruit en gooi er 3com in.
Kets deze onderbouwde "tip" af en trek je niks aan van de zogenaamde realtek vs. 3com vete. Ieder zijn meug, maar aan realtek mankeert dus echt niets. 3com staat namelijk nog niet garant voor juiste instellingen, want ook met 3com moet je alles eerst zelf goed opzetten...
Ik zou toch nog eens goed naar je winroute instellingen kijken. Lopen toch wekelijks wel enkele discussies over op GoT...

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Op dinsdag 05 februari 2002 19:38 schreef BN het volgende:

[..]

Kets deze onderbouwde "tip" af en trek je niks aan van de zogenaamde realtek vs. 3com vete. Ieder zijn meug, maar aan realtek mankeert dus echt niets. 3com staat namelijk nog niet garant voor juiste instellingen, want ook met 3com moet je alles eerst zelf goed opzetten...
Ik zou toch nog eens goed naar je winroute instellingen kijken. Lopen toch wekelijks wel enkele discussies over op GoT...
Tuurlijk, in veel gevallen werkt Realtek goed. Maar lang niet altijd. Veel problemen komen toch van een goedkope netwerkkaart. Vooral als dingen maar deels werken. Maargoed, dat moet je zelf ondervinden. 3com niet garant voor juiste instellingen?! Ik vat je niet helemaal.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Servertje heeft dus 2 netwerkkaartjes..

Netwerkkaart #1 ontvangt automatisch alle instellingen van je provider.
Netwerkkaart #2 moet als volgt ingesteld zijn:
IP 192.168.0.1
Subnet 255.255.255.0
Verder niks (gateway en DNS dus leeglaten)
Op deze netwerkkaart moet je MS Internet Connection Sharing inschakelen.

Workstation met 1 netwerkkaartje:
IP 192.68.0.xxx (tussen 2 en 255, kies maar)
Subnet 255.255.255.0
Gateway 192.168.0.1
DNS moet zelfde zijn als wat je automatisch van je provider krijgt, effe opzoeken, noteren en handmatig invoeren.

Guest account heeft hier niks mee te maken, het maakt jou alleen een aantrekkelijke kandidaat voor hackers :o

Verwijderd

Op dinsdag 05 februari 2002 20:03 schreef BalusC het volgende:
Servertje heeft dus 2 netwerkkaartjes..

Netwerkkaart #1 ontvangt automatisch alle instellingen van je provider.
Netwerkkaart #2 moet als volgt ingesteld zijn:
IP 192.168.0.1
Subnet 255.255.255.0
Verder niks (gateway en DNS dus leeglaten)
Op deze netwerkkaart moet je MS Internet Connection Sharing inschakelen.

Workstation met 1 netwerkkaartje:
Niks invoeren werkt met krijgt IP-adres (via DHCP) van de Internet-deel-doos

Guest account heeft hier niks mee te maken, het maakt jou alleen een aantrekkelijke kandidaat voor hackers :o

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Op dinsdag 05 februari 2002 19:47 schreef Afketser het volgende:

[..]

3com niet garant voor juiste instellingen?! Ik vat je niet helemaal.
Ik wil enkel zeggen dat ook het installeren van een 3com het juist configureren van de software inhoudt. M.a.w. los je daar het probleem niet automatisch mee op, terwijl dit wel de tendens lijkt in de vele discussies over het issue "netwerkproblemen".....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 10:23

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Op dinsdag 05 februari 2002 19:47 schreef Afketser het volgende:

[..]

Tuurlijk, in veel gevallen werkt Realtek goed. Maar lang niet altijd. Veel problemen komen toch van een goedkope netwerkkaart. Vooral als dingen maar deels werken. Maargoed, dat moet je zelf ondervinden. 3com niet garant voor juiste instellingen?! Ik vat je niet helemaal.
Bekend met het OSI-lagenmodel?

Topicstarter kaart laag 3-7 probleem aan (sharing/routing van Internet m.b.v. WinRoute werkt niet), en je begint met een laag 1 oplossing (vervang netwerkkaart). :?

Natuurlijk, de bovenliggende lagen functioneren niet zonder dat de eerste fantastisch werkt, maar topicstarter geeft aan dat andere protocolletjes het goed doen. Daarom is het vervangen van de netwerkkaart niet slim, want 3Com zal net zoveel doen aan de settings van WinRoute/internetsharing als een Realtek-kaart: niets. :P

... en oranje! :P

• lama
don't get me wrong, ik weet vrij veel van netwerktechnologie, waarschijnlijk meer als die(sorry voor flame-intentie)trollengooiende lamer die zonodig mij uitmaakt voor cheapass newbie omdat ik relatek gebruik, ik heb gewoon geen zin om dure kaarten te kopen voor simpel sharing, en die andere realtek heb ik van 2home GEKREGEN dus... , ik vat er alleen niets meer van, oww jah, ik had een fout in start, het werkstation draait ook win2k advanced server, en laptop wel pro, dat zal het wel zijn, maar waarom wil advancedserver-->advancedserver niet en as-->pro wel...ik heb werkelijk elke instelling al omgegooid en teruggezet, heb zelfs al handmatig dhcp servertje en router opgezet, incluis dnsserver die forward naar @home dns, het werkt geen van allen, ik ga morgen ff pro op werkstation installen, misschien doet die het dan wel...

• lama
code:
1
2
3
4
5
  //\\
 ///\\\
////\\\\
   ||
   ||

ik heb dus informaticawerkstuk over osi-model gemaakt waar ik een 8.3 op had, een presentatie over tcp/ip met extensief ip-toewijzing en subnetting daarin, op die presentatie had ik een 9, dus ga me niet vertellen dat ik niets van netwerken en darbijbehorende instellingen weet, 60% van die cijfers was gebaseerd op de inhoud... rest op log+lay-out en representatieve waarde...

ik heb dit probleem alleen omdat windhoos niet erg vriendelijk is als het om instellingen gaat en ik heb nooit de tijd genomen om unix/linux te leren, en dus mee MOET doen aan bill gates' spelletje monopoly

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Internetserver:
Kaart 1: DHCP (van @homeInternet)
Kaart 2: 192.168.0.1/24

WinRoute draaien op deze bak, NAT aanzetten op netwerkkaart die verbinding heeft met Internet. DNS forwarding ook.

Workstation:
Kaart 1: 192.168.0.2/24, met DEFAULT GATEWAY 192.168.0.1 en DNS 192.168.0.1

Kun je nu Internetten? Nee?
- Kun je Internetserver 192.168.0.1 pingen? Ja? -> WinRoute Settings checken.
- Niet? Bekabelingsprobleem.

Andere opties zijn er denkik niet. ;)

• lama
nou jah dat is dut het prob, het netwerk draait perfect(lezen |:(), en winroute/sygate/wingate alle drie verkeerd ingesteld ??? not dus he IMHO is het w2k server <--> w2k server, die willen niet met elkaar
Op woensdag 06 februari 2002 19:57 schreef iNSaNe-oNe het volgende:
Internetserver:
Kaart 1: DHCP (van @homeInternet)
Kaart 2: 192.168.0.1/24

WinRoute draaien op deze bak, NAT aanzetten op netwerkkaart die verbinding heeft met Internet. DNS forwarding ook.

Workstation:
Kaart 1: 192.168.0.2/24, met DEFAULT GATEWAY 192.168.0.1 en DNS 192.168.0.1

Kun je nu Internetten? Nee?
- Kun je Internetserver 192.168.0.1 pingen? Ja? -> WinRoute Settings checken.
- Niet? Bekabelingsprobleem.

Andere opties zijn er denkik niet. ;)

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

Op woensdag 06 februari 2002 21:49 schreef lama het volgende:
nou jah dat is dut het prob, het netwerk draait perfect(lezen |:(), en winroute/sygate/wingate alle drie verkeerd ingesteld ??? not dus he IMHO is het w2k server <--> w2k server, die willen niet met elkaar
[..]
Zeg, wil je nog dat we helpen, of niet?

Je probleem is TCP/IP-routing gerelateerd (OSI laag 3+4). Bij het versturen van een IP-pakket kijkt jouw W2K-machine niet bij de internet-sharing bak welk OS hij draait. Het zal hem een worst zijn. Het moet gewoon IP lullen, dan vind jouw PC het best.

IMHO maakt het dus geen fl*kker dat het W2K prof <-> W2K AS is. Al was het Linux <-> FreeBSD, TCP/IP mot het praten! :) Hogere lagen zijn hier niet van belang.

Om die reden heb ik genoeg info om aan te nemen dat het aan de settings van de sharing-proggies ligt. Of hebben we ditmaal te maken met een OSI-laag 8 bug?

(FYI: Laag 8 -> User. Netwerkbeheerafdelings-grapje... ;) )

• lama
als osi-model 8 lagen heeft ben ik een typmachien

maarre waarom doet laptop het wel, heeft exact gelijke instellingen in sygate, en draait win2k pro, netwerkkaart gelij kinghesteld(heb zelfs al mac-adres gelijk ingesteld, kan met die dure intels), het mocht niet baten, ik denk dat ik dit topic ff in WOS ga zetten, het moet bij nader inzien echt wel aan winversie liggen(begin nou niet weer dat dsat niets uitmaakt, het blijft microsoft)

oww jah, als ik erg bot lijk, neem het alsjeblieft niet te zwaar op, ik ben sociaal erg onhandig, dus...

• lama
laag 3 netwerk
laag 4 transport

ik denk dat op een of andere manier windows zijn rechten zo instelt dat een server niet toegang heeft tot externe bronnen op andere netwerkverbinding(dus maakt netwerkverbindingen separaat)

ik weet namelijk wel dat windows ziet of een machine server of ws is en dat bepaalt ie aan de hand van os gebruikt, linux wordt altijd als ws gezien, behalve als die request om een port map doet, zo ook freebsd, alpha(of wat dat dan ook voor os is), beos, enz , en win stuurt bij first contact info over welke win-versie gedraaid wordt.

• iNSaNe-oNe

iNSaNe-oNe

OK - laatste poging:

Als je nu even opsomt welke settings op welke apparatuur staan (als in: IP-adressen, default gateways, DNS-servers per systeem/netwerkkaart, geinstalleerde software), dan kunnen we meer.

Ik zag voorbijkomen dat je MAC-adressen hebt aangepast. Waarom? Is compleet zinloos.

Ik hoop dat je niet op elke bak een WinRoute hebt geinstalleerd of iets dergelijks... in sommige zinnen van je postings kan dat eruit gehaald worden... :)

Probeer het eerst zo clean mogelijk te houden. Pas als dat werkt, DAN extra features als DHCP, mail, etc. aanzetten.

Ik probeer je niet af te zeiken, ik wil alleen zeker weten dat er geen fouten in zitten en dus dingen uitsluiten.

Lever jij die info, helpen wij je verder.

Pagina: 1