Toon posts:

FAN op lager toerental laten draaien ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Stel, ik heb een fan die 4500 toerkes in de minuut draait en die wil ik op 3500 laten draaien. Dat zal met een weerstandje op de plus draad moeten i suppose. Maar welk weerstandje moet ik hebben ?

Het gaat om een 12V 0.15A (60x60x25) fannetje.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

gewoon proberen zal ik zeggen (of nog beter neem een variabele weerstand)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eigenlijk op zoek naar de berekening. Als ik de formule weet kan ik alle kanten op.

Ik zit een beetje door de search heen te bladeren maar overal wordt gesproken over een fan van 12v -> 7v constructie maar da's dus niet wat ik zoek.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

hoezo, dan draait hij ook langzamer

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Op dinsdag 05 februari 2002 13:38 schreef erkens het volgende:
:) :P

Verwijderd

Dat kun je zo niet uitrekenen, het hangt van je fan af, en dan vooral hoeveel vermogen die trekt. Ik zou in ieder geval wel een stevige weerstand nemen, een klein 1/4 watt weerstandje gaat eerst als kachel en daarna als lampje werken :P

Een zware draadgewonden weerstand is misschien nog het handigst. het is wel een echt botte manier van werken hoor...

Wat je ook proberen kunt is om een paar stevige diodes in serie mee op te nemen. Een diode in geleiding daar valt zo'n 0.7 volt overheen. Dus drie diodes in serie en je zit op 10V ofzo... misschien een optie, want de meeste fan -herrie komt denk ik toch voort uit die laatste paar voltjes >:)

Ik ga dit binnenkort ook proberen op mijn DeltaHP fan, dat 7V truckje vind ik nix omdat ik geen toerental meer zie nu :(

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 19:46
Koop ff een 100 ohms 2 watt potmeter, dan zit je zoiezo goed. Berekening kan ik je niet geven, maar ik weet wel dat het goed werkt (heb er 2 in m'n pc zitten).

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 14:53

Bluppy2

Hip!

Op dinsdag 05 februari 2002 14:00 schreef LG_Greenman het volgende:
Koop ff een 100 ohms 2 watt potmeter, dan zit je zoiezo goed. Berekening kan ik je niet geven, maar ik weet wel dat het goed werkt (heb er 2 in m'n pc zitten).
hangt natuurlijk wel van je fans af... :P

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• Glorificationer426
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 22:43

Glorificationer426

come we hero rush yes?

Op dinsdag 05 februari 2002 13:38 schreef erkens het volgende:
Is dat niet R=U*I (waarbij R weerstand, U volt en I ampere is)?

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Heb je geen NA? ;)
code:
1
U = I x R

U = Volt
I = Ampere
R = Weerstand

kweet niet of je er iets aan hebt maarja :Y)
Op hoeveel volt wil je hem laten draaien? Dan weet je de voltage en het amperage staat op je voeding en dan ik het een eitje :9

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Op dinsdag 05 februari 2002 14:07 schreef Glorificationer het volgende:

[..]

Is dat niet R=U*I (waarbij R weerstand, U volt en I ampere is)?
Neej :Y)

Verwijderd

moved HA >> OCM

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op dinsdag 05 februari 2002 14:10 schreef Go0s het volgende:
kweet niet of je er iets aan hebt maarja :Y)
Op hoeveel volt wil je hem laten draaien? Dan weet je de voltage en het amperage staat op je voeding en dan ik het een eitje :9
Da's allemaal leuk als een fan lineair zou zijn.. Maar helaas.. Zo werkt het niet helemaal..
(en het toerental is dus weer niet lineair afhankelijk van het voltage, dus dit soort berekeningen kun je beter laten zitten).
Ik zou het gewoon in de praktijk proberen, dus met een potmeter.. Of eventueel een spanningsregelaar ofzo..

Verwijderd

Topicstarter
"moved HA >> OCM"

Wat een onzin. Ik overclock niks en aan m'n case veranderd ook niets :)

Ik heb het trouwens anders opgelost. Ik heb er zo'n "stop er 12 tot 40 volt in maar er komt altijd 9v uit" dingetje met drie pootjes tussen gevrot. Fan draait nu op 3200 toerkes. Lekker stil.

Enne, ik ben al weer zo lang van school dat ik de bekende U = I x R formule al weer vergeten was ;)
Pagina: 1