Toon posts:

Big brother praktijken op je pc ? advert.dll bespioneert millioenen gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het zoeken naar een goede newsreader, stuitte ik op het een comment van iemand dat advert.dll je zou bespioneren. Wat naslag hierover bracht me de volgende informatie:

advert.dll registreert je naam en ipnummer, met dat laatste word je woonplaats bepaalt. Verder word een registratie gedaan van alle geinstallde software op je pc.
Het ergste komt nog, het proggie volgt al je bezigheden met je browser. En communceert het met een webserver ergens op de wereld.

Eng he..

ik vond dat de mensen van F-Secure een duidelijke beschrijving hadden. http://www.europe.datafellows.com/v-descs/aureate.htm

Er word niets exact bewezen over de spionage praktijken maar toch. Ander feit blijft dat de advert.dd software so buggy is dat het vaak je explorer crashed met rare page fault errors.

Een oplossing hiervoor word geboden door de briljante programmeur Steve Gibson op http://grc.com/optout.htm

Ik weet niet of dit al eerder is gemeld maar ik kwam er nu pas achter dus.. tell me wat u think...

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:35

Theeboon

theebonen bestaan!

Precies, ik heb dat weggevaagd met dat OptOut proggie, en ik heb sinds dien een stuk minder crashes.

Zo zie je maar dat windows heus niet altijd zelf voor de crashes zorgt maar dat ook andere programma's meehelpen.

"I sit in my room and imagine the future."

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb dat progje ook maar even ged/l en ik had die bestanden ook mn HD staan :(. En die lijst met programma's is ook wel erg groot; iedereen die wel es wat download heeft dat advert.dll denk ik wel...

Mn systeem was ook soms wat instabiel, vooral bij het starten van IE.. ik zal wel zien of ie nu stabieler wordt...

Verwijderd

Mijn IE5 knalt er nu ook heel erg vaak uit! echt op dagelijkse basis wel een paar keer....

Ik zal het nu eens deleten en kijken of het wat helpt, want ik vond het al zo vreemd.

We zullen zien

Verwijderd

73 files where found!
Gunstig zeg, ik zit nog maar 3 weken met dit systeem op het net.
Heb alles laten verwijderen, en 4 file's kon hij niet vanaf.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

ik heb s gezocht, maar had niet één advert.dll op mn systeempje :)

Verwijderd

30 stuks hier

welke leluqerd spied mijn bak nou weer :)

• Palomar
  • Niet online
ik had er 24..

zit hier ook een bedrijf achter of is het meer een soort trojan? Want dit is gewoon misdadig, niet alleen je privacy wordt geschonden, maar je PC wordt er ook nog es f*cked up van.. :(

• elessar
  • Laatst online: 02-04-2024
Hoe kom je dan aan dat advert.dll, waar komt het vandaan?

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

• Palomar
  • Niet online
dat staat op een van die genoemde sites.. het wordt meegeinstalleerd met die gratis freewareprogrammaatjes..

• elessar
  • Laatst online: 02-04-2024
Die ik dan kennelijk niet heb geinstalleerd want ik kon geen advert.dll vinden. *phew*

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

Verwijderd

Bij mijn topic http://gathering.tweakers.net/Forum14/HTML/000579.html
is dit al ter sprake gekomen: advert.dll is afkomstig van Go!zilla. Na het runnen van optour.exe functioneert Go!zilla waarschijnlijk niet meer. Optour kan natuurlijk software die automatisch contact met internet zoekt onklaar maken. Houdt hier rekening mee!

Verwijderd

Ja hoor: hiero ook een! Hupsakke, meteen die TRASHCAN in met die zooi!

[Mike]

PS. Wat willen ze (wie ze ook mogen zijn) ermee doen?

Verwijderd

Ik heb geen go!zilla maar had wel advert.dll

Er zijn dus meer die het gebruiken.

Verwijderd

UPDATE:

Jezus, wat zoekt dat ding snel:

9 FILES FOUND -> wat moet die zooi op mijn computer????

WEG ERMEE!

[Mike]

Verwijderd

WEER UPDATE:

66 FILES FOUND -> veel waren drie dagen geleden gebruikt, weet niet wat ik toen aan het doen was, waarschijnlijk op het i-net.

[Mike]

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:53
Ik had 112 van die files :( (hij vind ook bepaalde gif en htm files in een cache dir niet leuk). De bestanden waren al 57 dagen niet gebruikt? . Ik heb o.a. Getright geinstalleerd, waardoor die shit geinstalleerd wordt.

Verwijderd

Okay, het record staat dus op 112 met een 2de plaats voor mij met 73, ik ga nu even naar de andere computer die al vanaf precies 1 januarie geen nieuw OS meer heeft gehad, en kijken hoeveel files daar niet leuk gevonden worden!

Misschien een nieuw record?

Verwijderd

er zit er iedergeval een in flashget
als je die delete start het progje niet meer op!!!

Verwijderd

Ik heb geen files, maar wel een fucked up Windows!!
Hoe kan dat toch?? Mijn HD is wel naar de klote, kan geen bestanden op de harde schijf zetten als ik minder dan 1.9 gig vrij heb!
Bah, mijn HD zuigt!

Verwijderd

Koelertje: Klinkt als badsectors. Of heb je misschien al die bestanden in de root dir van je hd staan. (Dat wil bij mij niet ontdekte ik ooit een keer toevallig)

Misschien is het beter om even een thread in hardware algemeen te posten.

• BazP
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-08 00:03
12 van die files hier, en alles werkt nog :)

• admiral866
  • Laatst online: 18-08 22:24

admiral866

The King Personality Disorder

huh? ik had er maar 2, en dat terwijl er toch een shitload aan software op staat

Verwijderd

Nou nou, ik had dus 73 files die ik een enkeltje prullebak heb gegeven, en mijn IE is stukken sneller!
start zonder horte en stoten op ( geen geknars meer van de HD ) terwijl hij er eerst met heel erg veel tegenzin tegen aan ging!
Ik heb ook nog geen IE crash gehad ( iets dat veelvuldig voor kwam ) maar dat kan misschien van tijdelijke aart zijn!

Een aanrader voor iedereen die op het internet rond surft!
Ik heb helemaal GEEN problemen met software dat gaat zeuren om een verbinding!

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

EEEH jongens, doen jullie hier wel goed aan, fdoor zomaar dingen te lopen deleten?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• valkenier
  • Laatst online: 13:32
In dit geval kun je deze shit rustig deleten, het wordt ongevraagd meegeinstalleerd met software die je download. Het is geen echte trojaan, maar hangt er dicht tegen aan. Ik heb dit in het verleden ook gehad, ik had de shit geinstalleerd gekregen met buddyphone (kun je mee met je icq-buddy's kletsen). Het programma werkt prima zonder die advert shit.

Verwijderd

hier zegt ie O files found :) ik moet echt :r van mensen die het internet op zo'n sneaky manier commercieel uitbuiten :(

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-08 07:38

BitByter

Prutst dit forum

jawel jawel,
veel prijzen :(
kwartje erin, prijsje eruit

17 STUKS :(

wat is dit voor kwatz... !!!
ik neem aan, dat dit dan bij de disclaimer van een soortgelijk freeware proggie had moeten staan?

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

.

[ Voor 96% gewijzigd door Tom op 19-05-2015 14:36 ]

Verwijderd

Ik had een tijd geleden nadat ik IE5 er op had gezet de hele tijd dat heel Windows vastliep. Elke keer op advert.dll .. ik heb nu de file hernoemd, en sindsdien is het veel beter :)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Ben ik ff blij dat ik geen .dll files op mijn PC heb staan :P

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Ik had er 2, gister heb ik voor de zekerheid winnt en documents & settings gebackupped omdat ik win2k opnieuw moest instaleren.
In m'n nieuwe Winnt dir is niks te vinden :)

Niet?
[Specs]

• Chillout
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09-2025
Ja, heb net even gezocht en vond er 59!
Nu eens kijken hoe IE erop reageerd.
Flashget doet het dus al niet meer :(

• Klont
  • Laatst online: 17-07-2021

Klont

Destroyer of words

Goh dit is oud nieuws. Was een paar maanden geleden al op GoT maar toen geloofde geen hond het :(

Nou ja, ik had nog steeds 0 files found :)

• Bart Coppens
  • Laatst online: 25-11-2021
Weet iemand of de programma's InetInfo, Mdm en BlackD ook zoiets doen? Die laten m'n PC ook crashen.
Ik ga NU ook checken.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• Klont
  • Laatst online: 17-07-2021

Klont

Destroyer of words

Op http://grc.com/optout.htm staat ergens een lijst met progs die het doen.

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:17

Halfkakkende

Vandring

hihi ik heb er 25 op staan :)

DUMPUHHHH

MUZIEK!

• Jelmer
  • Nu online
Nou ik had er 38, meteen allemaal weggedonderd. Ik heb op de een of andere manier iets van Aureate/Radiate geïnstalleerd gehad. Is geloof ik ook iets van die paid2surf zooi.

Verwijderd

mischien zit in dat optout ook wel zo'n programmatje >:)

ik heb ook 0 files found

• B.A. Baracus
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Dankzij deze thread heb ik dus met optout mijn probleem van "IE5 crasht. WHY??" op kunnen lossen. Yeah!
Echt :r sneaky, die troep!

Verwijderd

Echte naam gebruik ik niet. Ip nummer hebben ze geen fuck aan !!! provider heeft mijn echte naam niet en mijn nummer weergave = off
Nu zullen er wel weer mensen zijn die gaan gillen dat ze die nummerweergave omzeilen. maar dat is tot toe nog alleen via de telefooncentrale te regelen.

Maar ok ..je pc wordt wel sneller zonder die shit. maar met die shit weten ze ook niet wie ik ben :)

• Palomar
  • Niet online
en jij vult nooit een formuliertje in op een website met je naam adres enzo?

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-08 07:16
Ik had er 134...

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-08 21:27
Hoppetee ! 7 stuks op m'n dagelijkse pc. een waar ik niets op installeer was nog schoon. Grimreaper : i feel sorry voor je systeembeheerder! Wat heb jij wel niet allemaal op jou pc staan ?

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Ik heb mijn HD-tje ook effe gescant, en nixs gevonden.
Maaaaaaaaaaaaaar toen ik ook effe in het register ging zoeken, kwma ik 2 sleutels tegen.
Weet niet dat ze daar doen, maar zal ze effe een andere naam gegeven.
Dus iedereen die "schoon" denkt te zijn, check je register.

O'ja ik draai met W2k, dat trouwens steeds vreemder gaat doen.
Outlook dat niet meer wil opstarten, alleen naar een reboot pas weer :( :( :(

Mzzl Diamon

/update/
Heb het proggie neergehaald, en het blijkt dat er toch 7 opstonden.
Nu niet meer natuurlijk >:) >:)
/end update/

And The Only One

Verwijderd

ja, ik had er ook een.....
verwijdert....
en nu doet Cuteftp het niet meer.....

g*dverd*mme

Dit vind ik dus niet leuk heh...
:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

• me1299
  • Laatst online: 19-08 11:45

me1299

$ondertitel

Ik heb er 25, ik vraag me af of het hele zooitje wel echt waar is... en anders, wat moeten ze wel niet doen dan? Behalve mijn pc laten crashen, en geloof me, dat gebeurt vanzelf wel.. >:)

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Tuinhark
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

Effe wat algemene info:

Die zooi die jullie nu allemaal happily wegdumpen :) wordt meegeinstalleerd met ADWARE producten. Dus proggies die gratis zijn te gebruiken omdat ze banners laten zien van sponsors. Wanneer je die advert shit wegmietert zouden al die programma's niet meer moeten werken... Trouwens, wanneer je al die adware dingen uninstallt, blijft je advert shit WEL achter!

Een oplossing om je privacy te waarborgen is om een firewall te installen. Dan heb je snel genoeg door wanneer je proggies 'sneaky' met de server zitten te communiceren. EN BLOCKEN MAAR! Ik heb al jaren geen banners meer gezien in mijn adware proggies. >:)

Blijft het crash-probleem over... :( Ik kan me helaas niet veroorloven om bv Download Accelerator Plus niet meer te kunnen gebruiken. :)

Nog ff dit: naast Aureate adware (waar dit hele topic in weze over gaat), bestaat er ook nog iets als Web3000 (NetCaptor 6+ gebruikt dit, oudere versies Aureate adware). Da's minstens net zo erg kwa privacy als Aureate adware. Kwa crashen weet ik het niet. Maar als je het laatste Web3000 ding hebt ge-uninstalld, uninstallt Web3000 zichzelf WEL.

Verwijderd

Allemaal overdreven bullshit, ik ken zoveel mensen die bijvoorbeeld bang zijn van cookies omdat daar zoveel verhalen over worden geschreven (het is wel waar, maar overdreven) en dit is ook weer ZZOOOOO overdreven... Dat is gewoon wat je krijgt als je shareware neemt, duzzzz... CuteFTP als goed voorbeeld (banner) zelfs Outlook Express zoals het op sommige CDtjes staat (ja echt...)

Verwijderd

Leuk, ik heb het record: 117 files.

Eens zien wat er onderuit gaat als ik die boel uninstall...

• Alkaline
  • Laatst online: 13-04-2022

Alkaline

100% acid free

Ad Aware is beter, want die wordt steeds geupdate. Na dat ik OptOut had gebruikt vond Ad Aware nog spyware op m,n systeem. Op
http://www.lavasoft.de kan je Ad Aware downloaden. Kijk onder freeware.

The whole is always greater than the sum of it's parts.

• digital8
  • Laatst online: 05-01 10:52
ik had er 7 op mijn internet pc en 1 op mijn game, en nog aardig wat FuckUps in beide registry's :(

Nou nog even zien hoe m'n pc'tjes zich gaan gedragen...

btw. dit is weer een goed voorbeeld van "Share what you know, learn what you don't" :)

Verwijderd

0 :)

Verwijderd

Ik gebruik Smart cleaner2.2. Die verwijderd niet alleen die advert-dingetjes, maar ook andere troep. 1 druk op de knop en alles is weer schoon. (oke, 2 drukjes dan)

Verwijderd

koelertje >>>

ff scandisc draaien, dat kan wel helpen.

Iedereen >>>

Ik had ook er overigens ook 1. Als je de files niet kan verwijderen, doe het dan in veilige modus of onder dos (niet in dos venster!)

Verwijderd

Misschien is het wel eens nog om advert.dll door debug (W32DASM) heen te halen, om enkel bewijs te verzamelen van de werking van het bestand.

?Ze willen niet weten, waar ik ben geweest.
>:)

Verwijderd

jawel ik heb er 141!!

• X-Stuff
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 16:47
Ik had toch wel verwacht dat er een paar op zouden staan tussen al die bende op me hd. Maar geen één gevonden :)

Verwijderd

Nothing on the hand olé olé !! :)

0, nul, null, zero !

Verwijderd

hmm.. waarom heb ik er maar 1??
:) :) :) :) :)...
geen goedkope shit installe he.. of ligt t daar niet aan?

Verwijderd

Ik dacht dat dit zooi al best bekend was ;)

vooral nadat ook spyware gevonden was in RealDownload (RealNetworks) en Netscape's SmartDownload..2 grote bedrijven.
elke keer als je iets download met 1 van die 2 download managers word je ip, naam, url file die je download gelogged en vast meer, en je krijgt automagically een unique ID..

Al die radiate shit (spyware) enzo maakt je puter VEEL slomer, ik had een keer getright geinstalled en daarna ging alles super sloom..
dus ging ik kijken met een process programma welke programma's er runde..vond ik msipcsv.exe (moet je es openen met een hex viewer ken je lache wat voor text daar allemaal instaat...) dus ik kill die process en alles was weer normaal..

dus als je merkt dat je puter iets slomer dan normaal is dan heb je vast zon spyware proggie geinstalleerd (zit meestal in freeware apps maar ook sommige shareware)
lees ook altijd goed de disclamer, en niet zo maar op install drukken, meestal moeten ze daar in zetten of er zon spyware programma aanwezig is, in getright word dat netjes gezegd, maar er zijn ook die dat niet zeggen.

check out de list: http://grc.com/oo/suspects.htm

Het is niet alleen advert.dll waar je moet op zoeken..download gewoon optout.

oh en Steve Gibson is da man..moet je maar op zijn site kijken, en je weet waar ik het over heb..

oh en wat hebben ze aan die data die ze 'spyen':
nou ik denk dat ze al die informatie verkopen aan andere bedrijven enzo voor big money..

ik heb er 0 files found...i know my software ;)

Verwijderd

zoals het hoort 0

:P

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 20:52
Even voor de duidelijkheid die savage heeft gewoon een langzame computer... die hij een beetje heeft overgeklokt en hij vind het maar gek dat de computer zo raar doet.... :Z

Verwijderd

kan je eg die bestanden verwijderen zonder dat er wat met je systeem gebeurt?

Verwijderd

Ik heb sinds m'n laatste formattering wel iets van 200 programma's (kan meer zijn) geinstalleerd, maar er zijn 0 files gevonden. Doe ik toch nog IETS goed :)
Pagina: 1