• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-01 15:43
De topics over digitale fotografie schieten de laatste tijd als paddestoelen uit de grond. Steeds meer tweakers hebben de beschikking over zo'n kostbaar speeltje.
Wat je dus ook steeds meer ziet is dat fotografie meer een hobby wordt dan gewoon een bruiloft, vakantie en pretpark aangelegenheid.

Wat ik zelf erg mooi vind is produktfotografie. Gewoon een (aantal) object(en) op een mooie manier neerzetten, beetje licht erbij en flits! Maar dit kan natuurlijk ook veel mooier. Omdat tweakers over het algemeen al hun geld in de PC pompen blijft er weinig geld over voor dure flitsers, flitsparaplu's, lichtboxen, etc. Dus ik dacht waarom geen topic over: "Hoe richt ik mijn (thuis)studio in met goedkope materialen, maar toch op een professionele manier".

Denk hierbij aan:
- Wat kan ik gebruiken als lichtstatief?
- Wat zijn goedkope en bruikbare lampen?
- Is er een alternatief voor een dure slaveflitser?
- Hoe maak ik een mooie achtergrond?
- Wat voor materialen kan ik allemaal gebruiken voor decoratie
- Hoe plaats ik mijn objecten en verlichting?

Kortom een hele hoop dingen waar waarschijnlijk alle digicammers wel in geinteresseerd zijn. Mocht er nou een hoop bruikbare info in staan dan kunnen we dat samenvatten op een internetsite.
En als er echt een hoop info uitkomt kunnen we misschien een volgend onderwerp aanstippen. (Portretfotografie, landschappen, etc)

Dus... STEEK VAN WAL! :P

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Als je het goedkoop wilt houden zou ik niet aan losse lampen beginnen, maar met flitsers werken... Echt goedkoop gewoon 1 flitser op je camera (wel via plafond of andere reflector, anders ziet het er niet uit) en als je iets meer wilt uitgeven een paar "slaves".

Wil je het echt goed aanpakken dan kom je toch wel aan een aantal paraplu's en/of "softboxes" en dat is duur.

• kaandorp
Precies... Maar zo'n reflectiescherm of box is natuurlijk ook best zelf te fabriceren?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:48

chem

Reist de wereld rond

hou er wel rekening mee dat bij lampen het probleem is dat ze niet mogen 'flikkeren', anders krijg je problemen bij lange sluitertijden. Flikervrije lampen zijn reteduur trouwens :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• kaandorp
Maar laten we wat meer in detail treden...
Wat voor soort lampen zijn daar goed bruikbaar voor?

Flikkeren gloeilampen ook? Ik was laatst bij de dierenwinkel in Utrecht en daar hadden ze speciale (gloei)lampen voor reptielen. Deze lampen produceren daglicht. Is dit bijvoorbeeld bruikbaar? En wat voor soort armateur / fitting kun je dan het beste aanschaffen?

• mavink
Je moet er vooral op letten dat je een "egaal" licht krijgt (dus niet vanuit 1 puntje zoals bij een gloeilamp); daarom gebruik je dus normaal een paraplu of een soort "witte doos" met lampje erin. Anders krijg je namelijk geen mooie egale verdeling van het licht.

Wat je bij portretfoto's kunt gebruiken is een groot scherm van reflecterende folie met verschillende kleurtjes. Goudachtig bijvoorbeeld zorgt dat het licht iets "warmer" lijkt; daardoor komt een gezicht over het algemeen beter uit.

De kleur van de lampen maakt niet zo heel veel uit als je maar een "white balance" kunt instellen met je camera.

• chem

chem

Reist de wereld rond

mijn kennis van [semi] professionele fotografie is ook maar beperkt...

me dunkt dat je met een juiste lamp (even terzijde wat voor 1 dit is), een goede doos en perkament papier (dikte zal je moet testen) waarbij de lamp op de achterkant (binnenin) is gericht een redelijk egaal licht zal strooien. TL balken zijn een definite no-no want die flikkeren enorm. Bij een korte sluitertijd merk je er weinig van maar bij een langere wel...

• mavink
Andersom dus ;) Bij een korte sluitertijd heb je kans dat je net een "knipper" ziet; met een langere sluitertijd heb je altijd genoeg licht en gaan de knippers dus min of meer verloren. Als het dan heel even donker is merk je dat dus niet zeg maar.

Met perkament moet je uitkijken; dat wil nog wel warm worden. Een beetje professionele studiolamp is 800 Watt, en daar heb je er dan meerdere van.

• kaandorp
Oke... Maar wat zouden nu goede budget oplossing zijn? Gewoon een zooi gloeilampen aaschaffen? Werken die bouwlampen (150W) ook?

• mavink
Ik zou zeggen: "give it a try". Haal ergens een paar flinke lampen vandaan, en probeer of je voldoende licht krijgt om foto's te nemen op 100 of 200 ISO, met een acceptabele sluitertijd. Ik ben wel benieuwd!

Verwijderd

hier staan wel wat goed tips : http://www.pipeline.com/~tomf2468/temp1.html

• kaandorp
Zijn er nog goede ideeen voor ondergrond / achtergrond materialen?

• chem

chem

Reist de wereld rond

ga naar de gamma en koop wat behang?

moet je wel opletten dat je geen naden krijgt, ma goed.. heb je wel een groot assortiment :)

Pagina: 1