Ik moet informatie zoeken over protocollen van printers, maar welke zijn dat? is dat er 1 of zijn het meerdere
Verwijderd
Neeh, hij vraagt zich af hoe er informatie wordt verzonden van een naar een printer. In welke vorm dat gaat...
PCL3 PCL5 PS EPSON etc?
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Is dit http://www.google.com/search?hl=en&q=%22printer+protocols%22 nu zo moeilijk?
Ja dat communiceren tussen computer en printer, gaat via een protocol maar welke dat er allemaal zijn weet ik niet.
je hebt toch post-script en HPGL
ofzoiets, zoek daar maar s naar. HPGL is d8 van HP, grafische language, of weet ik veel, maar die 2 dus zijn de belangrijkste, zoek daar maar s naar. er zijn hele datasheets vol over bijde te vinden
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Een aantal voorbeelden :
HP-PCL (printer command language), tegenwoordig ind de smaken 3 en 5, met name voor laser- en inkjet-printers. Dit is de meest voorkomende tegenwoordig, door de veelheid aan HP's en klonen daarvan.
HP-HPGL (HP graphical language), vector-georienteerd, met name voor plotters.
PostScript : een algemene taal voor het beschrijven van pagina's, vooral gebruikt voor printers, maar ook geschikt voor bijvoorbeeld beeldschermen.
GDI : (graphical device interface), de interne taal waarmee Win'95 enz. display-devices aansturen, in eerste instantie video-kaarten, maar ook geschikt voor printers (GDI-printers zijn dus onbruikbaar onder bijv. DOS, Win NT en Linux).
Maar de meeste printer-fabrikanten hebben ooit wel hun eigen taaltje ontwikkeld. Zo had Epson ook een hele familie van taaltjes voor hun matrix-printers.
HP-PCL (printer command language), tegenwoordig ind de smaken 3 en 5, met name voor laser- en inkjet-printers. Dit is de meest voorkomende tegenwoordig, door de veelheid aan HP's en klonen daarvan.
HP-HPGL (HP graphical language), vector-georienteerd, met name voor plotters.
PostScript : een algemene taal voor het beschrijven van pagina's, vooral gebruikt voor printers, maar ook geschikt voor bijvoorbeeld beeldschermen.
GDI : (graphical device interface), de interne taal waarmee Win'95 enz. display-devices aansturen, in eerste instantie video-kaarten, maar ook geschikt voor printers (GDI-printers zijn dus onbruikbaar onder bijv. DOS, Win NT en Linux).
Maar de meeste printer-fabrikanten hebben ooit wel hun eigen taaltje ontwikkeld. Zo had Epson ook een hele familie van taaltjes voor hun matrix-printers.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Oke thanks allemaal, hier moet ik toch wel een eind mee komen
Pagina: 1