Wat is de protocol voor printers?

Pagina: 1
Acties:

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 08:14
Ik moet informatie zoeken over protocollen van printers, maar welke zijn dat? is dat er 1 of zijn het meerdere :?

Verwijderd

Hoe bedoel je protocollen ...? waarvoor?

Verwijderd

Neeh, hij vraagt zich af hoe er informatie wordt verzonden van een naar een printer. In welke vorm dat gaat...

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

PCL3 PCL5 PS EPSON etc?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• StephanL
Ja dat communiceren tussen computer en printer, gaat via een protocol maar welke dat er allemaal zijn weet ik niet.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

Super_ik

haklust!

je hebt toch post-script en HPGL :? ofzoiets, zoek daar maar s naar. HPGL is d8 van HP, grafische language, of weet ik veel, maar die 2 dus zijn de belangrijkste, zoek daar maar s naar. er zijn hele datasheets vol over bijde te vinden

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een aantal voorbeelden :

HP-PCL (printer command language), tegenwoordig ind de smaken 3 en 5, met name voor laser- en inkjet-printers. Dit is de meest voorkomende tegenwoordig, door de veelheid aan HP's en klonen daarvan.

HP-HPGL (HP graphical language), vector-georienteerd, met name voor plotters.

PostScript : een algemene taal voor het beschrijven van pagina's, vooral gebruikt voor printers, maar ook geschikt voor bijvoorbeeld beeldschermen.

GDI : (graphical device interface), de interne taal waarmee Win'95 enz. display-devices aansturen, in eerste instantie video-kaarten, maar ook geschikt voor printers (GDI-printers zijn dus onbruikbaar onder bijv. DOS, Win NT en Linux).
Maar de meeste printer-fabrikanten hebben ooit wel hun eigen taaltje ontwikkeld. Zo had Epson ook een hele familie van taaltjes voor hun matrix-printers.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• StephanL
Oke thanks allemaal, hier moet ik toch wel een eind mee komen :)
Pagina: 1