Toon posts:

[Demon ADSL (bridge)]: op meerdere pc's internet

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag lui,

Mijn ouders hebben sinds kort een ADSL account afgesloten bij Demon. Dit is dus anders dan MxStream, kwam ik achter, jammergenoeg, want mijn ADSL is thuis lekker getweakt maar van de configuratie van Demon/BabyXL snapte ik weinig...zij gebruiken een extra analoge lijn en vervolgens wordt de verbinding ge-BRIDGE-d. En voor die verbinding moet je je MAC-adres van je NIC doorgeven...anders hebben ze last met een vast ip uitdelen oid...

Ik spreek de hoop uit dat er al een tweaker is die deze verbinding onder handen heeft genomen, want ik heb het volgende probleem:

In het huis van mijn ouders staan drie pc's die alledrie op internet willen. Maar...Demon deelt maar 1 ip per aansluiting uit (wat logisch is overigens). Probleem is dus dat maar 1 pc kan internetten (die krijgt een ip adres van de dhcp server, de rest krijgt helemaal nix). En da's de pc waarvan je het MAC-adres aan Demon doorgeeft.

Dat is dus niet de wenselijke situatie, want ik wil gewoon, net als ik bij mij thuis heb met MxStream, de internet verbinding routen (ik heb zon Alcatel-getweakt-modem). En het modem dat Demon standaard levert is ook routing-capable (een Allied Data 810).

Mijn vraag: heeft een der jullie meesterlijke tweakerts enig idee hoe je het 'bridge'-principe dat BabyXL gebruikt kan 'ondermijnen' en het modem/router de verbinding kan laten routen. Dat ding heeft namelijk wel een MAC-adres, en dat zou ik dan doorgeven aan meneer Demoon.

Verder zou je dit probleem kunnen oplossen door een slimme switch in het netwerk te hangen en het MAC-adres daarvan door te geven, maar volgens mij heeft mijn coole switch (een dumb switch) geen mac-adres. Als iemand weet hoe je dat mac-adres van een dumb-switch achterhaalt, is dat ook een oplossing. Al twijfel ik dus of mijn switch uberhaupt een mac-adres heeft...

Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk...

Verwijderd

Koop een routertje :)

http://www.linksys.com

Verwijderd

Topicstarter
niemand enig idee? :(

Verwijderd

Wat jij wil kan ongetwijfeld. Wij hebben thuis gewoon een router geshopt (Vigor 2200E) en het is installeren en gaan!!

Maar je kunt er natuurlijk ook een server tussen zette en een router-programma (bv. WinRoute) draaien.

Verwijderd

Heb PRECIES dezelfde vraag. Kan ik mijn Copperjet 810 modem als router gebruiken?

Verwijderd

en ik ook................als rubenski z'n modem dat kan ben ik ook blij........, dus weet iemand of t kan ?
:)

Verwijderd

Ik heb even gemaild met de helpdesk van de UVA. Dit zeide de medewerker over het routen met de Copperjet 810 op het BabyXL netwerk.
Het schijnt dat het mogelijk is, om de modem als router in te stellen. De hub sluit je dan op de modem en de computers weer op de hub.
De modem krijgt dan "ons" IP-adres toegewezen en de pc`s moeten worden ingesteld op een "private space" adres.
Dit zijn adressen in het bereik 192.68.X.X met subnetmask 255.255.255.0
Computers kunnen dan onafhankelijk van elkaar, het Internet op.
De routerfunctie wordt niet ondersteund door de fabrikant en ik heb ook niet de info, hoe je dat moet instellen
Iemand een idee waar ik die routerfunctie kan krijgen? Ik heb op de AlliedData site gekeken, maar weet niet precies WAT ik nou moet downloaden.

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 01:34 schreef rubenski het volgende:
Ik heb even gemaild met de helpdesk van de UVA. Dit zeide de medewerker over het routen met de Copperjet 810 op het BabyXL netwerk.
[..]

Iemand een idee waar ik die routerfunctie kan krijgen? Ik heb op de AlliedData site gekeken, maar weet niet precies WAT ik nou moet downloaden.
zeggen ze dan dat je iets moet downloaden?

Verwijderd

Nu je het zegt, NEE, dat zeggen ze niet expliciet. Heb jij enig idee hoe het zou kunnen?

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 15:51
Er zijn recent profiles opgedoken die van een transparent bridging Copperjet een Routing NAT Copperjet maken. Echter nog niet van BaByXL, alleen van bbned + Cistron. Het modem kan het dus in principe wel, maar er moet met profiles gerotzooid worden. Een additioneel probleem zou kunnen zijn dat BaByXL kennelijk tijdens het maken van de verbinding uitgebreid met het modem communiceerd en het misschien herconfigureert en dat BaByXL gebruik maakt van de DHCP ACK voor het routeren, terwijl Cistron een vast IP heeft.

Als er iemand zijn huidige Copperjer profiel voor een BaByXL verbinding hier kan posten zal ik eens kijken wat ik allemaal kan uitvogelen. Het belangrijkste schijnen de VCI/VPI te zijn en de DNS settings (DHCP schijnt ze nog niet helemaal lekker dynamisch te configgen).

Verwijderd

Ik hoop dat je dit bedoelt:

[ID]
Type=user
Version=2.00
[File.profile]
Type=user
Version=2.00
File.dhcpd.leases=0
File.dhclient.leases=0
File.snmpinit=151
File.services=63
File.dhclient.conf=0
File.dhcpd.conf=0
File.initdnsrelay=0
File.initphy=127
File.initbridge=186
File.resolve=0
File.profile=44
[File.dhcpd.leases]
[File.dhclient.leases]
[File.snmpinit]
access read public
access write ADT
[File.services]
telnet 23/tcp
domain 53/udp
dhcp 67/udp
dhcpc 68/udp
tftp 69/udp
http 80/tcp
snmp 161/udp
smnptrap 162/udp
router 520/udp
l2tp 1702/udp
23/tcp
[File.dhclient.conf]
[File.dhcpd.conf]
[File.initdnsrelay]
[File.initphy]
binary multimode
[File.initbridge]
device add edd/DEVICE=1
device add edd/DEVICE=2
device add bun/port=a1/rfc1483=true/mode=llcbridged/txvci=34/rxvci=34/txvpi=0/rxvpi=0/pcr=56000
ethertype 1 ipoe
ethertype 2 ipoe
ethertype 3 ipoe
spanning enable
filterage 300
[File.resolve]

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 15:51
Op vrijdag 05 april 2002 02:04 schreef rubenski het volgende:
Ik hoop dat je dit bedoelt:
Het is wel wat ik bedoelde, maar niet waar ik op hoopte. Het hele remote configuratie verhaal van BaByXL lijkt iets gecompliceerder in elkaar te zitten dan ik dacht. Onderstaand is in elk geval wat via bbned zou werken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
[ID]
Type=CRB
Version=2.02
Name=Concurrent Routing-Bridging Test
Provider=Test
Date=2002-01-28
Comment0=Use the modem as a router while connected to a bridge interface.
Comment1=On the WAN side the modem will use its DHCP Client to be configured.
Comment2=On the LAN side the modem will function as a DHCP Server.
Comment3=The DNS server IP addresses must be given manually for the DHCP Server.

[File.initphy]
binary multimode

[File.initbridge]
device add bun/port=a1/rfc1483=true/mode=llcbridged/txvci=35/rxvci=35/txvpi=0/rxvpi=0
ethertype 1 any
ethertype 2 any
ethertype 3 any
spanning disable

[File.resolve]
device add bridge   ether //bridge   mtu 1500 dhcp
device add ethernet ether //edd/DEVICE=1 mtu 1500 192.168.1.1
device add usb  ether //edd/DEVICE=2 mtu 1500 192.168.2.1
subnet add ethernet.home . 192.168.1.254 ff:ff:ff:00
subnet add usb.home . 192.168.2.254 ff:ff:ff:00
nat add bridge
rip send all none
relay all

[File.dhcpd.conf]
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
option domain-name-servers 194.159.73.6;
option routers 192.168.1.1;
range 192.168.1.2 192.168.1.253;
}
subnet 192.168.2.0 netmask 255.255.255.0 {
option domain-name-servers 194.159.176.4;
option routers 192.168.2.1;
range 192.168.2.2 192.168.2.4;
}

[File.profile]
Type=CRB
Version=2.02
File.initphy=127
File.initbridge=117
File.resolve=103
File.dhcpd.conf=234
File.profile=224

Verwijderd

Dan maar wachten wat BabyXL er van zegt. Ik heb ze gemaild. Ik zal hun reactie hier posten. Verder nog iemand suggesties?

Verwijderd

he he. Eindelijk antwoord:

Ik schreef:
is de BabyXL modem te tweaken zodat hij als router werkt? Hier is een
topic over in jullie forum, maar dat geeft nog geen uitsluitsel. Ook heb
ik gemaild met de UVA helpdesk en zij konden me niet vertellen hoe dat
moet. Ik hoor berichten dat jullie netwerk dit niet toelaat om dat het
RFC 1483 bridged niet ondersteunt en omdat het DHCP gebruikt om IPs toe te
wijzen. Bestaat er geen profile dat mijn modem zo configt dat het wel kan?
BabyXL schreef:
BaByXL ondersteunt deze mogelijkheid inderdaad niet.
Da's dan duidelijk :)
Pagina: 1