nieuwe soundcard wel nuttig in combo met headset?

Pagina: 1
Acties:

• Joch_um_all
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Ik weet veel van computers in het algemeen maar ben een absolute newbie (en zal dat wel blijven ook) op het gebied van geluid. Ik heb op dit moment een goedkoop SoundBlaster Ooee-emmetje 128 PCI (Vibra, gemaakt voor de aziatische markt) die ik bijna altijd heb aangesloten op mijn headset. (das een mooie grote noisebuster van Sony). Dat kaartje gaat nu al heel wat moederborden mee, en ik heb nog nooit de behoefte gehad een nieuw kaartje te kopen.

Nu zie ik dat er inmiddels al heel wat generaties voorbij zijn gegleden en de prijzen van high-end kaarten doen mij vermoeden dat er hiervoor eenzelfde markt (vraag) bestaat als in de grafische kaarten.

Zou het voor mij als gamer met headset op uberhaupt enig verschil uitmaken als ik er een Audigy of zoiets in hang?

(ik neem daarbij aan dat met 1 bron op elk oor 3D effecten uit den boze zijn)

Verwijderd

Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit. Veel nieuwe audiokaarten spelen in op het 5.1 gevoel: digital dolby. Dat ga je niet krijgen met koptelefoon.

Wat vind je zelf van het geluid?

Ik denk dat als je het zelf slechter gaat vinden, dat je dan moet besluiten om te upgraden, maar je moet niet meegaan met het hyperidee dat je elke half jaar de nieuwste geluidskaart nodig hebt, als dat niet zo is.

Verwijderd

Het is makkelijker om over 1 maand beter te kopen dan terug te moeten vallen. De rest is aan jezelf...

Verwijderd

Maar om de vraag even te beantwoorden:

Dat maakt zeker verschil en met een goede headset hoor je dat heel goed.
Het grootste verschil zal je merken in de weergave van hoge en lage tonen, klinkt tegenwoordig echt stukken beter.
Ruis wordt tegenwoordig ook goed onderdrukt.
En wat dat 3D betreft, maak je geen zorgen . . dat kan uitgeschakeld :)

Ik ben onlangs overgestapt van een sb128PCI die ik al 3 jaar heb naar een DMX X-Fire 1024 van Terratec.

Zeker de moeite waard :9~

• Joch_um_all
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Dank voor jullie input,

Ik kan jullie melden dat ik dan toch die Soundblaster Audigy heb gekocht en ik moet zeggen dat ik toch een stuk beter geluid heb. Ook EAX aan in games maakt toch verschil; ik reageer beter op de herkomst van geluiden. Verder is het verschil in hoge en lage tonen zoals aangehaald inderdaad te horen. Of de verbeteringen de prijs waard waren is de vraag, maar vooralsnog ben ik tevreden; ik hoor tenminste verbetering en heb daar dan ook nog een firewire aansluiting bij.

Verwijderd

Lijkt mij een top-kaartje, ik had zelf een live!5.1 gekocht mja, ik heb een via-chipset en dat gaf problemen dus ik heb een alternatief (DMX-Fire van Terratec) genomen.
Maar ondanks de "sound-skipping" met de Live!5.1 hoorde ik heel goed dat de hoge en lage tonen ZEER verbeterd zijn t.o.v. de geluidskwaliteit die ik gewend was.

Audigy lijkt mij een goede keus :7
Pagina: 1