Toon posts:

Waar staan rpm files?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik gebruik RedHat 7.1 en voor een bepaald programma heb ik de libsigc++ rpm's nodig. Geen nood. Netjes geinstalleerd maar het programma kan ze niet vinden. Als ik nu locate libsigc++ doe krijg ik alleen de rpms te zien die ik gedownload heb (jawel, eerst updatedb gedaan).

Nu vraag ik me af. Ik wil dus de locatie van libsigc++ in het path zetten zodat het programma ze kan vinden en gebruiken maar waar zet een geinstalleerde RPM nu zijn files neer?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 05 februari 2002 01:02 schreef whistler het volgende:
Als ik nu locate libsigc++ doe krijg ik alleen de rpms te zien die ik gedownload heb (jawel, eerst updatedb gedaan).
Hier (in Debian) heten de libs in het libsig++0 package anders dan de packagenaam doet vermoeden (namelijk libsigc-1.0.so.0.0.0 ipv libsigc++1.0.so.0.0.0 oid):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[marcelm@nothing marcelm]$ dpkg -L libsigc++0
/.
/usr
/usr/lib
/usr/lib/libsigc-1.0.so.0.0.0
/usr/share
/usr/share/doc
/usr/share/doc/libsigc++0
/usr/share/doc/libsigc++0/copyright
/usr/share/doc/libsigc++0/changelog.gz
/usr/share/doc/libsigc++0/changelog.Debian.gz
/usr/lib/libsigc-1.0.so.0

Om welke libraries zeurt het programma precies? Met 'ldd <executable>' kun je kijken tegen welke libs een executable gelinkt is.
Nu vraag ik me af. Ik wil dus de locatie van libsigc++ in het path zetten zodat het programma ze kan vinden en gebruiken
Libraries in je path zetten gaat niet helpen :) Als naar libraries wordt gezocht wordt niet naar je path gekeken.
De dynamic linker (die de libs voor je zoekt en aan programma's "koppelt") zoekt in de locaties die in /etc/ld.so.conf staan.
maar waar zet een geinstalleerde RPM nu zijn files neer?
Op meerdere plaatsen in het filesystem, zoals je kunt zien in mijn output van dpkg -L. En dat betreft nog maar een eenvoudig package. Ingewikkelde packages komen verspreid over veel meer locaties.
Maar daar is de package manager ook voor; om te zorgen dat je dat niet zelf hoeft te weten of er iets mee te doen (behalve dan als het niet werkt zoals het hoort).

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

kijk anders eens op www.rpmfind.net
Daar kan je invullen welk package je nodig hebt, en dan geeft deze website als resultaat de juiste rpm file die je nodig hebt. Je kan dan daar ook de nieuwste downloaden.

Kheb even voor je gekeken:
ftp://ftp.rpmfind.net/linux/redhat/7.1/en/powertools/i386/RedHat/RPMS/libsigc++-1.0.1-1.i386.rpm
Of zoek op je powertools CD.
en dan ist: rpm -ivh libsigc++-1.0.1-1.i386.rpm
Suc6

Verwijderd

rpm -ql naam.rpm