MSX 2 rulez more
Verwijderd
UNOX: The worst operating system
Verwijderd
Zeker XP? zoja... check je IRQ table ff, was met mijn RAID 0 sys. ook
Alles op zelfde IRQ...
Ik gebruik inderdaad XP, maar wat je precies met dat IRQ verhaal bedoeld snap ik niet helemaal. Kun je me daar iets meer over vertellen?Op dinsdag 05 februari 2002 00:54 schreef -KOD- het volgende:
Welk besturingssysteem gebruik je?
Zeker XP? zoja... check je IRQ table ff, was met mijn RAID 0 sys. ook
Alles op zelfde IRQ...ACPI eraf geflikkerd en alles op eigen IRQ HD prestaties gingen met 50% omhoog
MSX 2 rulez more
Verwijderd
"C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\MSINFO\msinfo32.exe"
dat geeft info over je systeem, staat in je sys tool map, druk op Hardware resources ---> IRQs
en kijk ff of je Raid Controller een eigen IRQ heeft... zoniet post dan ff met wat die IRQ geshared is.
HEt meest ultieme qua prestatie en stabiliteit is als elk apparaat een eigen IRQ heeft.... ik ga nu ff niet in op wat IRQ zijn... use google
Als je de mogelijkheid hebt om in je BIOS ACPI uit te zetten dan zal de volledige Table uit je BIOS worden gehaald, dus de daar ingestelde IRQ's... nadeel is als je ACPI eruit gooit dat je bij het Aflsuiten van je PC je computer niet helemaal uitkrijgt... maar zelf dus nog het knop[je moet induwen
Ik had op advies van diverse artikelen een blocksize van 64kb genomen.Op dinsdag 05 februari 2002 00:50 schreef Sjoko het volgende:
kan ook aan je blocksize liggen.. 32 kb heb ik altijd ideaal gevonden... probeer eens wat (nadeel is wel dat je alles kwijt bent)
MSX 2 rulez more
Verwijderd
Laat de scores maar zien danOp dinsdag 05 februari 2002 00:55 schreef -KOD- het volgende:
[..]
Dat is gewoon complete BULLSHIT die je hier neerzet...
Deze DISK presteren gigantisch snel in een Raid 0 opstelling...
In vrijwel alle draadjes komt zowel de D740X als de Seagate Barracuda IV er bagger uit qua RAID-0 performance(max 36.000 punten), terwijl een IBM Stripeset met gemak de 44.000 punten haalt
Verwijderd
Kijk ook ff voor je laatste drivers voor je controller
hier staat voor sommige controller geoptimaliseerde drivers
http://www.braziliantech.com/en-us/downloads/mboards.php
Dank voor je hulp, maar mijn RAID controler staat alleen en op IRQ 10. (ik weet wel wat een IRQ is overigens)Op dinsdag 05 februari 2002 01:08 schreef -KOD- het volgende:
en kijk ff of je Raid Controller een eigen IRQ heeft... zoniet post dan ff met wat die IRQ geshared is.
HEt meest ultieme qua prestatie en stabiliteit is als elk apparaat een eigen IRQ heeft.... ik ga nu ff niet in op wat IRQ zijn... use google
Dat kan het dus niet zijn.
MSX 2 rulez more
Verwijderd
Verwijderd
Maar ik heb het over andere componenten, bij sommige mensen worden Videokaart, geluidskaart, USB, Raid Controll etc geshared... en dat wil je niet hebben
* CV_SmileY verzorgt zijn pc niet errug goed op dit moment (geen tijd)
Denk dat ik mijn IRQs na de laatste bios-reset ben vergeten in te stellenIRQ-nummerApparaat
9 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI
9 Multimedia-audiocontroller
11 NVIDIA GeForce3 Ti 200
11 Creative SB Live! (WDM)
11 Win2000 Promise FastTrak100 (tm) Controller
11 KTI ET32/Px Series PCI Ethernet Adapter
11 Intel(R) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2442
11 Intel(R) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2444
14 Primair IDE-kanaal
15 Secundair IDE-kanaal
8 Systeem-CMOS/Real-timeklok
13 Numerieke-gegevensprocessor
6 Standaard diskettestationcontroller
4 Communicatiepoort (COM1)
3 Communicatiepoort (COM1)
12 PS/2-compatibele muis
1 Standaard- (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
5 Met MPU-401 compatibel MIDI-apparaat
Verwijderd
enige manier om her hoger te krijgen?????????
Verwijderd
Maar mijn 2e geluidskaart staat dus geshared maar die gebruik ik allees als ik mIX.... mijn netwerkkaart gebruik ik eigenlijk nooit dus daar ondervind ik geen problemen mee...IRQ 0System timerOK
IRQ 1PC/AT Enhanced PS/2 Keyboard (101/102-Key)OK
IRQ 4WinXP Promise FastTrak100 (tm) ControllerOK
IRQ 5VIA Rev 5 or later USB Universal Host ControllerOK
IRQ 5VIA Rev 5 or later USB Universal Host ControllerOK
IRQ 5Creative AudioPCI (ES1371,ES1373) (WDM)OK
IRQ 5Realtek RTL8139/810X Family Fast Ethernet NIC #4OK
IRQ 6Standard floppy disk controllerOK
IRQ 8System CMOS/real time clockOK
IRQ 10Creative SB Live! (WDM)OK
IRQ 11NVIDIA GeForce2 GTS/GeForce2 ProOK
IRQ 12Microsoft PS/2 MouseOK
IRQ 13Numeric data processorOK
IRQ 14Primary IDE ChannelOK
IRQ 15Secondary IDE ChannelOK
en helaas USB controller blijft ALTIJD geshared... bij sommige mensen de RAID controller...met videokaart best lame gedaan van die mobo maker
Dat heb ik gedaan en dat helpt ook niets.... *zucht*.Op dinsdag 05 februari 2002 01:17 schreef TweakGuy het volgende:
Vergeet niet om de PCI-latency patch van VIA te downloaden en te installeren
Ligt het dan aan mijn hardwarecombinatie van KR7A-RAID en Maxtor D740X?
Of kan ik beter windows2000 installeren?
MSX 2 rulez more
[topic=401902]
Die heb ik inderdaad geinstalleerd.Op dinsdag 05 februari 2002 08:19 schreef Canard het volgende:
heb je de nieuwe VIA Raid Performance Patch al geprobeerd?
[topic=401902]
Hielp ook niet.
MSX 2 rulez more
Verwijderd
Dit is dus echt vaag. Niemand lukt het, en op die site stonden de getallen breed uitgemeten, met allerhande RAID controllers (Promise, Highpoint, Adaptec...) en alle configs trokken zonder patch al zo'n 80Mb/sec of meer, met patch 90Mb/sec of meer. De Promise controllers zelfs ergens bij de 110Mb/sec... dit alles met 2 Maxtor D740X HDD's dus!
tis meestal iets anders waardoor het komt... en dan doe je een reinstall van winxp (en toevallig ook gelijk ff die ascpi weghalen) en dan doet alles het weer... goh mischien was het wel winxp die liep te fucken..
alle hardware die tegenwoordig gangbaar is heeft de ascpi standaart... (behalve die realtech shit maar dat mag je niet eens hardware noemen das bagger) en dat werkt gewoon
tligt dus aan iets anders
blup
Verwijderd
Ik weet niet waar jij met je verstand zit, maar wanneer hardware onderdelen een interrupt moeten gaan delen zal het meer clock cycles in beslag gaan nemen voordat een volgende component gebruik kan maken van de clock... beetje lame van jou om zo maar iets te schreeuwen (flamen) zonder dat je zou zeggen waarom dat is...Op dinsdag 05 februari 2002 11:03 schreef eendje het volgende:
tis zulke bullshit dat ascpi voor snelheids verlies zou zorgen... tenzij je hardware uit het jaar 0 in je pc hebt zitten...
tis meestal iets anders waardoor het komt... en dan doe je een reinstall van winxp (en toevallig ook gelijk ff die ascpi weghalen) en dan doet alles het weer... goh mischien was het wel winxp die liep te fucken..
alle hardware die tegenwoordig gangbaar is heeft de ascpi standaart... (behalve die realtech shit maar dat mag je niet eens hardware noemen das bagger) en dat werkt gewoon
tligt dus aan iets anders
Ik heb het tot nu toe in de praktijk bij iedereen meegemaakt waar er sharing was, ook de theorie boeken hier over IRQ's ed heb ik hier liggen als ik dat weer allemaal ff naar boven haal kan ik je tot in de detail uitleggen dat je gewoon maar wat uit je nek zwamt
Verwijderd
Ik zou toch ff als ik jullie was:
1) Ga naar Brazilinatech (zie vorige blz) en zoek geoptimizde Raid Controller drivers.
2) Gebruik Maxtor tools om de Disk te tweaken (ACM, Write verify uit?)
3) Loop al je Bios instellingen langs, stel het allemaal wat aggresiever in.
4) Heb je wel 2 * een 80 aderige kabel gebruikt? waarbij je de kabel begin en eind niet omgedraaid hebt.
5) Heb je last van IRQ sharing bij je Raid Controller?
6) Stel de opties van je raidcontroller goed in
7) Is je blocksize niet te klein gekozen?
9) Is je FSB overgeclocked? probeer eens terug te zetten zodat PCI bussen gewoon op 33.3 Mhz lopen
10) Staan beide DISKs wel op "MASTER" en in de BIOS van je controller op UDMA100.
11) staan er niet nog meer devices op die ATA100 kabels aangeslote??? haal die eraf
12) Staat System restore misschien aan? een systeem-Virusscanner? of andere achtergrondzaken?
Verwijderd
uhmOp dinsdag 05 februari 2002 11:22 schreef -KOD- het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij met je verstand zit, maar wanneer hardware onderdelen een interrupt moeten gaan delen zal het meer clock cycles in beslag gaan nemen voordat een volgende component gebruik kan maken van de clock... beetje lame van jou om zo maar iets te schreeuwen (flamen) zonder dat je zou zeggen waarom dat is...
Ik heb het tot nu toe in de praktijk bij iedereen meegemaakt waar er sharing was, ook de theorie boeken hier over IRQ's ed heb ik hier liggen als ik dat weer allemaal ff naar boven haal kan ik je tot in de detail uitleggen dat je gewoon maar wat uit je nek zwamt
Gedeelde IRQ's is pas een echt probleem als er meerdere "tegelijk" een IRQ hebben hangen. Oftewel een IRQ delen met een device dat "slaapt" vertraagd niet heel veel.
Als er echter meerdere tegenlijk hangen, dan zal het systeem ze een voor een afwerken. Erger nog: Als het heel druk is zullen devices geeneens een IRQ kunnen plaatsen... En dat remt natuurlijk gigantisch.
Het vervelende bij meerdere bronnen is wel, dat hoe meer bronnen je aan een IRQ hebt hangen, hoe meer devices in je PC gechecked moeten worden om erachter te komen wie de IRQ geplaatst heeft.
Bah zo droom je terug naar die goeie ouwe 68000, waarbij de processor direct kon teruglezen wie de veroorzaker was van de interrupt... Interrupts heeft PC-land nooit echt begrepen helaas.... Zie de ISA bus
Juist, dat is dus bij mij het geval:Op dinsdag 05 februari 2002 01:25 schreef -KOD- het volgende:
Maar ik heb het over andere componenten, bij sommige mensen worden Videokaart, geluidskaart, USB, Raid Controll etc geshared... en dat wil je niet hebben
IRQ 9Microsoft ACPI-Compliant SystemOK
IRQ 9Studio PCTVOK
IRQ 9Adaptec 2400A UDMA Four Channel RAID ControllerOK
IRQ 93Com EtherLink 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)OK
IRQ 9Intel(r) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2442OK
IRQ 9Intel(r) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2444OK
En nou moet ik toegeven, dat ik me nog nooit echt druk heb hoeven maken over IRQ's omdat alles altijd gewerkt heeft. Als ik dit hier zo echter lees, heb ik ook zoiets van, dat moet ik ff veranderen. Ik weet alleen niet hoe je da moet doen
P.S. Mijn IRQ's 2 en 7 zijn nog leeg
Verwijderd
Natuurlijk daarom maak ik mij ook geen zorgen zoals ik op BLZ 1 zei dat ik op IRQ 5, geluidskaart netwerkkaart en USB controller heb zitten omdat de 1e 2 devices nauwelijks gebruikt worden...Op dinsdag 05 februari 2002 11:47 schreef --EasY-- het volgende:
[..]
uhm
Gedeelde IRQ's is pas een echt probleem als er meerdere "tegelijk" een IRQ hebben hangen. Oftewel een IRQ delen met een device dat "slaapt" vertraagd niet heel veel.
Als er echter meerdere tegenlijk hangen, dan zal het systeem ze een voor een afwerken. Erger nog: Als het heel druk is zullen devices geeneens een IRQ kunnen plaatsen... En dat remt natuurlijk gigantisch.
Het vervelende bij meerdere bronnen is wel, dat hoe meer bronnen je aan een IRQ hebt hangen, hoe meer devices in je PC gechecked moeten worden om erachter te komen wie de IRQ geplaatst heeft.
Bah zo droom je terug naar die goeie ouwe 68000, waarbij de processor direct kon teruglezen wie de veroorzaker was van de interrupt... Interrupts heeft PC-land nooit echt begrepen helaas.... Zie de ISA bus
Maar ik had het ook over een gedeelde interrupt van Videokaart, je PRimary Geluidskaart en HD controllers die vrijwel constant gebruikt worden...
Begrijp zelf ook niet waarom de IBM achtige machines zo weinig IRQ's hebbea en dat dit gewoon de laatste jaren sinds mensen steeds meer componenten in hun PC kunnen stopppen niet uitgebreidt is
De bedoeling is dus dat je in je BIOS instelt dat je RAID controller IRQx heeft en dan bepaal je daar ook welke kaarten IRQ's delen? Of gaat dat automagisch?
Verwijderd
IRQ 2 kan je niet aan een PCI device toewijzen, het enige waar jij voor moet zorgen is dat je RAID controller dus op IRQ 7 komt.... maak je kast open, kijk in welk slot die zit, je 1e PCI slot is zoals ik weet gedeelt met je videokaart dus doe daar ook liever niks in. Stel je Controller zit in Slot 2, ga je BIOS in, en stel handmatig in dat Slot2 IRQ 7 moet gebruiken, wat je dan wle meot doen is voor elk onderdeel in je PCI/AGP sloten ff in je BIOS aangeven welk IRQ ze moeten gebruiken, kijk daarvoor eerst ff goed hoe het in Windows al staat en neem DIE IRQ's over in je BIOSOp dinsdag 05 februari 2002 11:49 schreef Loial het volgende:
[..]
Juist, dat is dus bij mij het geval:
IRQ 9Microsoft ACPI-Compliant SystemOK
IRQ 9Studio PCTVOK
IRQ 9Adaptec 2400A UDMA Four Channel RAID ControllerOK
IRQ 93Com EtherLink 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)OK
IRQ 9Intel(r) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2442OK
IRQ 9Intel(r) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2444OK
En nou moet ik toegeven, dat ik me nog nooit echt druk heb hoeven maken over IRQ's omdat alles altijd gewerkt heeft. Als ik dit hier zo echter lees, heb ik ook zoiets van, dat moet ik ff veranderen. Ik weet alleen niet hoe je da moet doenIk heb net ff gekeken namelijk bij m'n device manager in WinXP en daar kun je de IRQ's niet veranderen
P.S. Mijn IRQ's 2 en 7 zijn nog leeg
Verwijderd
Meestal staat het delen van IRQ's vast, omdat deze op een bepaalde manier verbonden zijn op je PCI sloten. In je mobo-boekje kun je meestal wel een lijstje vinden welke interrupts op welke sloten zitten. Mijn Epox 8KHA+ bijvoorbeeld heeft 4 interrupts, A t/m D, deze zijn op de PIC/AGP bus vast "gewired". Je kunt dus wel instellen op welke interrupt b.v. interrupt A komt, maar met welke kaarten die interrupt gedeeld word ligt vast... Hoewel... Hier komt dus het wisselen van kaarten tevoorschijn! Door je kaarten slim in je systeem te plaatsen, kun je voorspellen welke kaarten met wie moeten delen. Dus zoek je een slot op wat met zo min mogelijk anderen deelt (of die anderen laat je leeg) en zo kun je sharing verder minimaliseren.Op dinsdag 05 februari 2002 11:57 schreef Loial het volgende:
Hm, het wordt dus BIOS werk... Tja, dan moet ik rebooten en kan ik jullie info niet meer lezen...*zucht* Nog maar ff wachten daarmee dus...
De bedoeling is dus dat je in je BIOS instelt dat je RAID controller IRQx heeft en dan bepaal je daar ook welke kaarten IRQ's delen? Of gaat dat automagisch?
Verwijderd
Dit zal denk ik niet werken omdat meerdere devices "hardwired" geshared worden... Dikke kans dat dan de hele berg plots op IRQ7 zit met z'n allen... Je kunt het beste de "PCI stoelendans" doenOp dinsdag 05 februari 2002 11:57 schreef -KOD- het volgende:
[..]
IRQ 2 kan je niet aan een PCI device toewijzen, het enige waar jij voor moet zorgen is dat je RAID controller dus op IRQ 7 komt.... maak je kast open, kijk in welk slot die zit, je 1e PCI slot is zoals ik weet gedeelt met je videokaart dus doe daar ook liever niks in. Stel je Controller zit in Slot 2, ga je BIOS in, en stel handmatig in dat Slot2 IRQ 7 moet gebruiken, wat je dan wle meot doen is voor elk onderdeel in je PCI/AGP sloten ff in je BIOS aangeven welk IRQ ze moeten gebruiken, kijk daarvoor eerst ff goed hoe het in Windows al staat en neem DIE IRQ's over in je BIOS
Ow ja, ook nog belangrijk!!!! IRQ prioriteien: IRQ15 heeft de hoogste prioriteit, IRQ1 de laagste. Dus let op, want:
Als er 2 devices tegelijk een IRQ plaatsen, dan zal diegene met de hoogste IRQ ALTIJD als eerste geserviced worden! Dus als je systeem het heeeeel druk heeft dan kan IRQ7 best eens "eeuwig" moeten wachten op service, omdat de IRQ's 11-15 continu bezig zijn...!!
Dus probeer in je slotkeuze te bedenken wie het "snelst" geserviced moet worden... De (trage) seriele poorten b.v. zitten niet voor nix op IRQ 3 en 4... Gebruik je USB nooit voor "snelle" toepassingen? Probeer die dan naar 5 of 7 te trappen, gooi je netwerkkaartje op 9 of 10 en probeer je RAID controller naar 10 of 11 ofzo te krijgen
Verwijderd
Verwijderd
[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\PriorityControl]
"IRQ8Priority"=dword:00000001
Maar zo kan je natuurlijk ook andere IRQ's ingeven.
En misschien met de tip van mijn bovenbuurman dat grootste IRQ hoogste prioriteit heeft, zou je dit allemaal mooi kunnen tweaken
Verwijderd
Het heeft slechts zin om een enkele IRQ boven "de rest" stellen hierin. Dit is waarschijnlijk opgelost door bij het servicen van de IRQ eerst te kijken of de andere IRQ ook "hangt" en die dan vanuit "software" te servicen... Met betrekking tot het sharen van IRQ's: Daar heeft dit niet gauw voordeel.Op dinsdag 05 februari 2002 12:15 schreef -KOD- het volgende:
Vergeet niet dat je in Windows zelf ook de prioriteit aan een IRQ kan geven... dus zo druk zou ik me daar ook weer niet om maken
Als je niet aan je hardware wil rommelen, dan kan deze "software oplossing" zeker helpen, beter is het echter altijd om goed doordacht te werk te gaan en het in hardware zo optimaal mogelijk te bouwen.
Verwijderd
Mwah valt wel mee hoor, het gaat hier vooral om responsetijden... Een keyboard, ach als een toetsaanslag een microseconde later land... SO WHOTOp dinsdag 05 februari 2002 12:28 schreef Loial het volgende:
hm, raar dan eigenlijk dat mijn secondary IDE channel een hogere IRQ heeft dan mijn primary IDE channel...en ook dat mijn muis een IRQ van 12 heeft terwijl mijn keyboard IRQ 1 heeft...:P gaat echt nergens over toch?
Maar een muis... Als die steeds "niet aan de beurt" komt dan gaat hij b.v. schokken....
Dat van die harddrives... Ach de echte doorvoersnelheid komt pas door DMA... en als je een DMA transfer hebt lopen dan is het in IRQ land sowieso stilletjes....
Verwijderd
Samen een FAKKIE schrijven?Op dinsdag 05 februari 2002 14:42 schreef -KOD- het volgende:
Helemaal eens met EASY, thnx voor alle aanvullingen
Kabel verkeerd-om?Op dinsdag 05 februari 2002 11:28 schreef -KOD- het volgende:
4) Heb je wel 2 * een 80 aderige kabel gebruikt? waarbij je de kabel begin en eind niet omgedraaid hebt.
Kan dat dan?
MSX 2 rulez more
Kijk, dat ie verkeerd-om KAN, dat lijkt me logisch. Maar voor de performance moet dat toch geen invloed hebben. Tis toch maar een middel om twee pinnetjes met elkaar te verbinden. Overigens zitten er op de connectoren uitsparingen, dus daar aan kun je zien hoe die eigenlijk moet.Op dinsdag 05 februari 2002 16:27 schreef Loial het volgende:
ja, dat kan zeker. Er zijn 2 manieren om je kabel tussen je controller en je disks te doen waarbij het gemarkeerde deel van je kabel bij pin 1 zit. Een van de 2 manieren is niet goed. Kweet zo ff niet hoe je nu de goeie kunt kiezen. Ik denk door te kijken hoe de kabel het handigst aansluit (niet echt een onderbouwd argument, dat geef ik toe). Waarom er prestatieverschil is weet ik niet tho
MSX 2 rulez more
Verwijderd
Iig de acoustic management uitzetten, de latency patch, nieuwste 4in1, blocksize 64k. Toch denk ik dat je met die schijven niet veel zal halen, na alles wat ik hier heb gelezen heb ik bewust niet voor de 740 serie gekozen, voor mijn raid 0 opstelling. Ik heb ook een KR7A-raid
Verwijderd
hehe is goedOp dinsdag 05 februari 2002 15:27 schreef --EasY-- het volgende:
[..]
Samen een FAKKIE schrijven?