Stillere fan = meer lawaai ???

Pagina: 1
Acties:

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Ik heb hier een dual p3 733 draaien met 2x een Spire 5E34B3-H met een noise level van 31.8 dBa

Nu heb ik van een collega een dual celeron 500 bordje gekregen, en daar zat de 5E32B3 van Spire op met een noise level van 29.0 dBa

Hoe komt het dat die cooler van 29.0 dBa meer lawaai maakt dan die van 31.8 ???
Beide machine's draaien zonder casefans, en met een ander bord + cpu cooler is die dual 500 ook heel stil dus aan de andere onderdelen ligt het niet.

Kan het komen door de fanguards die ik op de 31.8 dBa fan's heb geschroeft ?

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Ja, of door de staat van de fans. Ouwe fans maken herrie.

Fanguards met scherpe randen zorgen ook voor meer herrie. Probeer de fans eens uit elkaar te slopen en er wat vet in te duwen.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Volgens mij hoor je het verschil in dB niet zo: je hoort een ander moederbord anders resoneren in een andere kast, met een andere demping.
Die specs zijn redelijk zinloos: geluidsbeleving is iets heel anders dan deciBellen :)

Verwijderd

Volgens mij zijn het de fanguards.. Vriend van me probeert ook altijd z'n pc zo stil mogelijk te krijgen, maar door fan-guards wordt dit zeer bemoeilijkt.

Verwijderd

Waarschijn zijn de gegeven dB waarden gemeten met behulp van filters. Dit betekend dat evenveel geluid bij een andere frequentie een andere dB waarden opleveren. Zo kan dus de beleving van het geluid anders zijn.

De beleving is natuurlijk ook nog afhankelijk van de omgeving. In de ene omgeving dempt het geluid eerder uit dan in de andere omgeving.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Op maandag 04 februari 2002 22:45 schreef AlterEgo het volgende:
Volgens mij hoor je het verschil in dB niet zo: je hoort een ander moederbord anders resoneren in een andere kast, met een andere demping.
Die specs zijn redelijk zinloos: geluidsbeleving is iets heel anders dan deciBellen :)
BS. in dit geval is het verschil 2.8 dB, dat betekend dat de ene fan 2 maal zo hard is als de andere. Dat hoor je echt wel hoor.
Mischien zijn de fan's niet up to spec. Op de site mag dan wel staan hoeveel de dB's moeten zijn, maar het zou me niet verbazen als ze er stiekem een andere op zetten halverwegen de productiecyclus omdat dat type fan niet meer te krijgen is. Ondertussen staan de oude spec's dan nog op de site :)
Of de 2 zijn op een andere manier gemeten oid.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Pagina: 1