Toon posts:

Lokaal netwerk met router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een ADSL router staan hier die op de uplink van me switching hub zit. Aan die hub zitten 4 pc's verbonden. Nu is het probleem dat die pc's elkaar hun shares niet kunnen benaderen. Ik vermoed dat dit komt omdat het ook het lokale internetverkeer via de router naar buiten toe wordt geroute.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:28

Dreamer

Foutje

[topic=367939/1/25]
[topic=152460/1/25]

lees deze twee eens door

[tip] staat je file sharing wel aan en deel je ook daad werkelijk iets[/tip]

zit ook eens wat isntelling van je router hier (lijkt me niks fout mee maar alla)

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Topicstarter
[tip] staat je file sharing wel aan en deel je ook daad werkelijk iets[/tip]
Ja, uiteraard had ik al aan staan en ik deel ook wat.
zit ook eens wat isntelling van je router hier (lijkt me niks fout mee maar alla)
:?

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:28

Dreamer

Foutje

jij zegt dat het door de router komt dat die het naar buiten route dus vraag ik hoe jij je instellingen hebt staan.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 23:04 schreef dreamer het volgende:
jij zegt dat het door de router komt dat die het naar buiten route dus vraag ik hoe jij je instellingen hebt staan.
Ai ik snapte je zin niet door die typo's. Maar welke installing bedoel je? Ik heb verder nix ingesteld op die router, hij staat gewoon volgens de default instellingen. Maar nu zou ik dus willen dat de router van te voren checkt wat het destination ip is en adhv dat ip bepaald of die lokaal moet blijven of dat die doorgeroute moet worden. Maar ik heb geen idee wat de benaming daarvoor is.

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Als alle pc's in de hub zitten, dan heeft de router er helemaal niks mee te maken dat ze elkaar niet kunnen benaderen, aangezien alle apperaten op een hub of switch elkaar "zien". Je moet het probleem dus niet zoeken op de router, maar op de instellingen van je pc's, of als mogelijk de instellingen v/d hub.
Kun je even laten weten wat je ip configuratie is van de machines....

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 14:20

RoRoo

Certified Prutser

misschien dat een paar machines wel een heel ander IP krijgen van die router??

[edit |:( lezen...]

heb je wel ip adressen ingesteld op elke pc?
of zet bijv. gewoon ff netbeui op elke pc.
en probeer het dan..

koppel bijv. eens de router los.. als het dan wel werkt dan heb je gelijk je probleem gelokaliseerd

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, de router fungeert nu ook als DHCP server. De pc's in het netwerk hebben de ip's 192.168.1.2 t/m 192.168.1.5. De router heeft ip 192.168.1.1.

Op alle pc's staat dus het ip van de router ingesteld als gateway en geen enkele pc heeft problemen om het internet te bereiken. Pingen naar de lokale machines lukt wel.

Router loskoppelen zal ik vanavond proberen maar kan dit alleen maar gebruiken om het probleem aan te duiden. Ik vermoed dat die het dan wel doet nl.

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Op dinsdag 05 februari 2002 10:17 schreef achappey het volgende:
Hmmz, de router fungeert nu ook als DHCP server. De pc's in het netwerk hebben de ip's 192.168.1.2 t/m 192.168.1.5. De router heeft ip 192.168.1.1.

Op alle pc's staat dus het ip van de router ingesteld als gateway en geen enkele pc heeft problemen om het internet te bereiken. Pingen naar de lokale machines lukt wel.

Router loskoppelen zal ik vanavond proberen maar kan dit alleen maar gebruiken om het probleem aan te duiden. Ik vermoed dat die het dan wel doet nl.
Als de pc's elkaar kunnen pingen, dan heb je toch wel genoeg bewijs dat het niet aan de router ligt.
Hoogstens het dhcp gedeelte van de router kan fout zijn.
Je schreef dat je de shares niet kan benaderen, betekent dat ook de pc's elkaar niet zien?
Of dat wel...
Als ze elkaar kunnen zien, maar je kan niet zien wat voor een shares je hebt, dan draai je waarschijnlijk NT4, 2000 of XP. En dan kloppen de rechten niet, en moet je de FAQ hier eens op nalezen.
Is dit niet het geval, dan kun je onderstaande eens proberen.

Als je de pc's al niet ziet, kun je proberen de shares op ip adres te benaderen.
In een dos boxje kun je:

net view \\192.168.1.2

proberen. Als je dan wel de shares ziet, dan is waarschijnlijk je node-type fout, die met dhcp wordt meegegeven. Die staat dan waarschijnlijk of server-only.
En als je dan geen geen wins-server hebt draaien, zie je geen netbios namen.
Deze zou je dan op hybrid, mixed-mode of broadcast-only moeten zetten.

Maar ik gok toch erop dat er iets fout is ingesteld op de clients.

PS. Welke besturingssytemen draai je?

Verwijderd

Topicstarter
Je schreef dat je de shares niet kan benaderen, betekent dat ook de pc's elkaar niet zien?
Of dat wel...
Nee de pc's kunnen elkaar ook helemaal niet zien in Windows. Als ik dat probeer dan "zoekt" die eerst heel lang en dan krijg ik een error.
Als ze elkaar kunnen zien, maar je kan niet zien wat voor een shares je hebt, dan draai je waarschijnlijk NT4, 2000 of XP. En dan kloppen de rechten niet, en moet je de FAQ hier eens op nalezen.
Ja hoor de rechten kloppen allemaal.
Is dit niet het geval, dan kun je onderstaande eens proberen.
Als je de pc's al niet ziet, kun je proberen de shares op ip adres te benaderen.
In een dos boxje kun je:

net view \\192.168.1.2

proberen. Als je dan wel de shares ziet, dan is waarschijnlijk je node-type fout, die met dhcp wordt meegegeven. Die staat dan waarschijnlijk of server-only.
Thx voor de tip. Zal ik zometeen gelijk ff proberen.
Maar ik gok toch erop dat er iets fout is ingesteld op de clients.

PS. Welke besturingssytemen draai je?
Op de clients staat echt nix fout volgens mij. Het gekke is dat ik allang een netwerk had alleen in een andere opstelling en dat werkte wel. Ik had vroeger 1 pc met een netwerkaart waar een Chello kabelmodem aan hing en in diezelfde pc een interne hub. Vanaf daar zaten nog 2 computers en toen werkte alles wel naar behoren.

Nu is dus een hardwarematige router en een switching hub gebruik werkt lokaal niet meer.
Ik gebruik op 2 machines Windows XP en op 2 machines Windows 2000. Geen van de combinaties wil werken dus daar zal het niet aan liggen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zet dhcp van de router uit en stel alle clients in op vaste ip's. Doe je sharing via netbeui, is stukje veiliger ook.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar wat ben ik een ongelovelijk drol. Firewall aan laten staan op de pc's. Tjonge jonge kan me wel voor me kop slaan. Heel erg bedankt voor de reacties iig. :)
Pagina: 1