Op dinsdag 05 februari 2002 10:17 schreef achappey het volgende:
Hmmz, de router fungeert nu ook als DHCP server. De pc's in het netwerk hebben de ip's 192.168.1.2 t/m 192.168.1.5. De router heeft ip 192.168.1.1.
Op alle pc's staat dus het ip van de router ingesteld als gateway en geen enkele pc heeft problemen om het internet te bereiken. Pingen naar de lokale machines lukt wel.
Router loskoppelen zal ik vanavond proberen maar kan dit alleen maar gebruiken om het probleem aan te duiden. Ik vermoed dat die het dan wel doet nl.
Als de pc's elkaar kunnen pingen, dan heb je toch wel genoeg bewijs dat het niet aan de router ligt.
Hoogstens het dhcp gedeelte van de router kan fout zijn.
Je schreef dat je de shares niet kan benaderen, betekent dat ook de pc's elkaar niet zien?
Of dat wel...
Als ze elkaar kunnen zien, maar je kan niet zien wat voor een shares je hebt, dan draai je waarschijnlijk NT4, 2000 of XP. En dan kloppen de rechten niet, en moet je de FAQ hier eens op nalezen.
Is dit niet het geval, dan kun je onderstaande eens proberen.
Als je de pc's al niet ziet, kun je proberen de shares op ip adres te benaderen.
In een dos boxje kun je:
net view \\192.168.1.2
proberen. Als je dan wel de shares ziet, dan is waarschijnlijk je node-type fout, die met dhcp wordt meegegeven. Die staat dan waarschijnlijk of server-only.
En als je dan geen geen wins-server hebt draaien, zie je geen netbios namen.
Deze zou je dan op hybrid, mixed-mode of broadcast-only moeten zetten.
Maar ik gok toch erop dat er iets fout is ingesteld op de clients.
PS. Welke besturingssytemen draai je?