MindfluX goes detective.
Het is best interessant om uit te zoeken waar die verkoper zn sporen heeft achter gelaten. Ik krijg sterk het vermoeden dat de verkoper van de maleeshop niet Thaiwanees is. Malee is een Engelse vrouwen naam, en Malee is een meer gebruikte naam voor een Thaiwaneese winkel. Er bestaat ook de Malee kleding Shop. En Malee reisbureau, die overigens in Bangkok is gevestigd.
De verkoper heeft een bericht geplaatst op 29-Dec-01 08:32 op een franse advertentie website Locaflat (Parijs). Via de pagina
http://locaflat.com/ad/salewrite.html . Is een advertentie gezet van een Fujitsu Lifebook C6581. De advertentie is
http://www.locaflat.com/ad/computer/354.comments.
Fujitsu Lifebook C6581
Pentium III 800 Mhz, 14.1 XGA (1024 x 768) TFT, 128 MB SDRAM PC-100, 20.0 GB HDD, 8X DVD-ROM drive, 56K Modem, 10/100 Ethernet, MS Windows ME
with 8X CD-RW / DVD Combo Drive
Eur 799
www.maleeshop.com
order online
+66 9935-2059
Alles is goed te zien, doordat directory browsing op de server aan staat:
http://www.locaflat.com/ad/
Helaas geen ip log daar. Maar wel een database log:
3531:386-755-3293229:sales@micromacro.com.cn:xtm8efeh:11713
3542:2+66 9935-2059 :sales@maleeshop.com:1818:friends11713
3551:286-755-3293229:sales@micromacro.com.cn:xtm8efeh:11714
friends geeft aan dat hij de website via vrienden heeft gekregen.
Op 7 februari 2002 heeft s11111@inwind.it (telefoonnumer: italie 3471135636) uit Italie neem ik aan een bericht geplaatst op een Zwitserse website
www.lyoba.ch, dat de maleeshop uit bangkok fraudeert. De webmaster geeft nog een opmerking dat hij niet de hele dag kan opletten op dit soort dingen. Ik neem aan dat de verkoper dus tevens op
www.lyoba.ch een bericht heeft geplaatst over de Fujitsu Lifebook.
De server naam is geregistreerd door Admin Name........... Kenneth Green
Admin Address........ 283 Squires Gate Lane
Admin Address........
Admin Address........ Blackpool
Admin Address........ FY4 3RE
Admin Address........ LANCASHIRE
Admin Address........ GREAT BRITAIN (UK)
Admin Email............ admin@maleeshop.com
Admin Phone.......... 441253362760
Admin Fax............
Deze persoon komt eigenlijk verder niet voor, en ik denk dat dit dan ook degene moet zijn die enkel deze site heeft geregistreerd. Iron-Mike geeft al aan dat hij bij Yahoo Geocities de site heeft staan. Enkel het domein is geregistreerd. Zoeken naar de server is duidelijk nutteloos. Wel naar de geregistreerde.
Tevens staat een advertentie op missive.com.
http://www.missive.com/pa/ads/1228072853.shtml
Een franse website, die advertenties doet over yahoo.fr.
En wederom heeft er een advertentie gestaan op kleine aankondigen: Petites annonces de
www.country-france.com.
En wederom een advertentie op (frans)
http://www.javapublishing.com/cgi-bin/news/pg-newspro.cgi?archive=3 van de 21ste december 2001.
En nog een, weer frans:
http://www.eucalyptech.com/a/a12.php3?class=date
Aangezien de EURO (EUR 799) zo vreemd is op een taiwaneese website, en inderdaad niet Dollar ( sowieso vooruit kijkend wanneer je 1 week voor de introductie op je taiwaneese website in euro's gaat praten)... lijkt me dat je in europa moet gaan zoeken. Naar aanleiding van de franse website advertenties, in Frankrijk.
Alle franse websites, bevatten het woord Annonces. Hoogst waarschijnlijk dus gezocht naar Annonces, of petite Annonces, gezien dat ook behoorlijk vaak wordt gezocht. Als er op een frans woord gezocht zou zijn, dan begint het nog duidelijker te worden, dat het in Frankrijk moet zitten.
Nog meer wijst erop dat de verkoper Yahoo.fr heeft gebruikt. Wanneer hij zou searchen op annonces op yahoo.fr en daar advertenties plaatst, dan moet yahoo.fr ook allemaal zijn advertentie opslaan. En inderdaad hier van krijg je een bevestiging als je een deel van de advertentie in vult: Fujitsu Lifebook C6581 . Behalve de locaflat, verschijnt elke advertentie. Locaflat is als domein wel gevonden, maar misschien dat de advertenties niet geregistreerd staan bij yahoo.fr database.
Even concluderen, want ik heb nu geen zin meer om verder te zoeken,... de verkoper is hoogst waarschijnlijk Frans, de verkoper, subjectief de verkoper is niet zo heel erg bekend met het Internet, kiest voor bekende Yahoo, kiest voor bekende Geocities (al heb je deze stelling ook zo ontkracht), searched op annonces, en plaatst zijn advertentie op verschillende 'kleintjes'. Allemaal in de laatste week voor de jaarwisseling. Schrijft met euro's.
Verder is Malee shop, typisch bangkoks. Als je denkt aan Fujitsu, dan denk je aan oosten, aan Taiwain (made in taiwan), made, dus daar is het goedkoper, dus daar plaats ik mijn site, okee je gaat naam verzinnen, je zoekt op het Internet, en blijkt dat Malee wel heel erg veel gebruikt wordt, dus wel erg taiwanees,.. Bangkok hoofdstad, klopt allemaal wel. ... vervolgens flesh je tig personen een maand later, en als je dan geld binnen hebt, en de zaak wordt kriegel, haal je de boel eraf. Even de bestanden verwijderen van yahoo. En hoppa. server blijft draaien door het accountje... pagina's niet meer beschikbaar. Het vreemde is de Kenneth Green die maleeshop heeft geregistreerd. Ik las al ergens iets op dit forum, maar toch kan dit ook op een eenvoudige wijze via gratis domein aanvraag en dat gaat via persoon, toevallig heet de admin van het gratis domein zo en staat er overal Kenneth Green in UK.
Maar goed,.. moraal, beetje wijzer, grappig om uit te zoeken,.. maar eigenlijk nog amper verder.
soms is het al moeilijk om geld van een goede bekende te krijgen dat je hebt uitgeleend, laat staan geld naar een taise bankrekening.
Aanvullig: ik bedenk me nu net dat die gozer wel ns heel goed uit Engeland kan komen. Wat zou je in zo'n situatie doen, mensen van 10 kilometer verderop gaan oplichten, als ze erachter kunnen komen, leef je niet lekker. Dus plaats je je engelse bericht (zie: order by e-mail) op franse websites. Je zoekt in het woordenboek op, wat advertenties zijn in het frans, nou annonces, dus hoppa naar
www.yahoo.fr en annonces intypen. Klaar en adden maar, zo moeilijk zal dat niet zijn als fransman. Dan gaat het verhaal misschien niet op van de massa registreerder, maar ik gaf al aan dat het verhaal gemakkelijk ontkracht kan worden....