Toon posts:

Algemene informatie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop sinds een paar dagen rond met het idee om zelf een pc te gaan kopen (helaas alleen als mijn vakantie niet doorgaat maar die kans wordt steeds groeter :'(). De reden is vooral omdat ik nou vast zit aan de computer voor een heel gezin. Hoewel ik hem bijna altijd kan gebruiken kan ik er niet mee doen wat ik wil, of wil proberen :). Zo heb ik pas Linux in een dualboot geïnstalleerd maar met het configureren van de apparaten begonnen de problemen al. Er bleek een winmodem in te zitten, ooit vervangen omdat de oude door een blikseminslag kapot was gegaan, wist ik veel toen. Ook overklokken enzo wat ik toch wel wil proberen evenals casemodden gaan natuurlijk niet met deze kast.

Ik heb echter de afgelopen 3 jaar de computer alleen maar voor spelletjes en school gebruikt. Weet dus verder eigenlijk helemaal niks maar ben daar nu wel op uitgekeken. Om die pc dus samen te stellen ben ik op zoek naar informatie die mij kan helpen bij het samenstellen van deze computer. Zo vond ik in de verschillende fora wel wat informatie maar welke moederborden enzo nou echt goed zijn om te overklokken kan ik niet vinden. Aan de diverse reviews op sites als deze of hardwareinfo heb ik nog niks omdat ook de technische specificaties mij niet veel zeggen. Het is heel fijn om te weten wat FSB is maar wanneer trek je een grens van kwaliteit/prijs.

Budget zal uiteindelijk (na de zomervakantie) ongeveer
Euro 1000-1500 bedragen. Hopelijk kunnen jullie me wat links geven waar wat meer informatie te vinden is. Alvast bedankt!

Verwijderd

Heb je dit al bekeken

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat was ik al tegengekomen. Maar ik wil wel graag weten waarom die keuzes gemaakt zijn. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het moederbord:
Omdat bij deze pc toch erg op de prijs wordt gelet hebben we gekozen voor een zoveel mogelijk geïntegreerd moederbord. Dit maakt extra kaarten voor geluid, graphics en netwerk overbodig. De beste geïntegreerde chipset van dit moment is de nVidia nForce, deze levert ook nog eens uitstekende prestaties en beschikt onboard over een netwerkchip, graphics door middel van een geïntegreerde Geforce2 MX core en 5.1 Dolby Digital geluid.
Maar waarom msi en geen abit of asus? Die extra informatie zou ik er wel graag bij willen hebben. Wil niet afhankelijk blijven van het advies van anderen al zal dat voor dingen als stabiliteit en levensduur wel zo blijven.

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou als ik jou was de FP van T.net goed bijhouden.
Hier komt alles langs wat je nodig hebt. Zo weet je wanneer wat ongeveer gaat komen.

Voor de rest kan je de Faq's van PMG even doornemen. Hier staat heel veel in.

Veel dingen zijn toch vooral emotioneel. Sommige mensen hebben slechte ervaring gehad met een merk en hoeven het niet meer. Of andersom kan natuurlijk ook. Een merkt is zo goed bevallen dat ze niet anders meer willen.

Ik raad je wel aan alles bij 1 winkel te kopen. Het liefst eentje die je kent. Of kijk even op Tnet in de shopsurvey naar een goede zaak in de buurt. Dan kan je meer korting regelen (dat kan bij een complete pc altijd wel) en het is veel makkelijker mbt iets wat stuk gaat.

Je kan zoals je weet niet om een kant en klaar systeem gaan vragen of vragen of je systeem dat je wilt samenstellen iets is, maar met de rondzwervende informatie en de search kom je echt een heel eind!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag weer wat verder gekeken en heb op hardware.info de review gelezen van de op via chipsets gebaseerde moederborden. In het begin van dit artikel wordt duidelijk gemaakt dat de via kt266a de beste chipset is die gemaakt wordt voor amd processors. Nou ok, dat wil ik dan nog wel geloven maar dan komt het moeilijke. uit de test blijkt dat er drie kaarten wel redelijk naar voren kwamen. De ABIT KR7A-RAID, Epox EP-8KHA+ en als laatste de Soltek SL-75DRV4. Abit is een bekender merk dan Epox en Soltek maar daardoor dus wel wat duurder. Waarop kan je nou het beste een keuze gaan maken? Of is de kwaliteit echt zo dat het niet veel uitmaakt? En wat zijn straks nog de extra dingen waar je bij een moederbord op moet letten als je gaat upgraden?

• BlauweFles
  • Niet online
Je mobo is het belangrijkste onderdeel van je PC.
Epox heeft een heel goed mobo gemaakt. Abit is ook erg goed, maar idd aan de dure kant. Dat is dus wat je liever hebt.
Ik denk niet dat het zoveel uit zal maken, maar bij een beperkt budget zou ik voor de Epox gaan.

Kwa upgraden, goed kijken hoeveel geheugen er in kan en hoeveel hdd's ie kan hebben.

Als je moederbord goed is ben je al een heel eind. Je wilt daar geen probleem mee krijgen. Een kapot kaartje is makkelijk te vervangen of zonder te leven. En de meeste dingen zijn redelijk simpel tijdelijk te vervangen.

Let ook goed op je kast. Die moet vooral voor een tweaker makkelijk te gebruiken zijn. Dus een paneel dat er aan de zijkant afkan is een must!
En je kast van te voren even in het echt bekijken ergens. Dan weet je wat je krijgt. Net zoals Keyboard en muis erg persoonlijk en moeten goed zijn!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je pas over een aantal maanden een pc gaat kopen zou ik gewoon af wachten van wat er dan op de markt is.
In een half jaar wordt er gigantisch veel ontwikkeld, en een systeem dat nu super is is dan al weer achterhaald.

Verwijderd

Topicstarter
Peewee >> thnx!

Het gaat er voor een deel om dat ik weet waar ik op moet letten, verder is het niet alleen voor een nieuwe pc maar ook gewoon omdat het leuk is om te kijken wat er op de markt is. Om dus een beetje achtergrondinformatie te krijgen wilde ik wat meer gaan lezen over hardware. Zodat ik straks duidelijk een keuze kan maken tussen dat scherm en die videokaart. Er zit namelijk nogal wat afweging in als je niet zo'n groot budget hebt al lijkt het erop of het iets goedkoper is geworden sinds drie jaar geleden.

• BlauweFles
  • Niet online
Np :)

En idd met een beperkt budget kom je al een heel eind.
Wat me net te binnen schiet let goed op de monitor die je koopt. Daar zit je steeds tegen aan te kijken en moet het daarom goed doen!

en het bekijken/doornemen van de diverse sites is idd leuk om te doen helpt je ook zeer zeker met te besluiten wat je uiteindelijk wilt gaan kopen.
Pagina: 1