Toon posts:

collision in hub

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het downloaden met een wat grotere snelheid (boven 100kb/sec) brand mijn collision lampje af en toe. nu schijnt dat normaal te zijn als er meerdere pc's aangesloten zijn, alleen in mijn geval heb ik een iets afwijkende situatie nl: Kabelmodem -> hub -> server.
Nu zul je denken wat een rare situatie maar dat komt omdat er een foutje gemaakt is met de bekabeling en er als oplossing een hub tussen gezet is (verbindingsblokje werkt niet !!?????). Hoe kan ik in deze situatie collisions krijgen? Ik heb er nl last van omdat met downloaden de snelheid springt tussen 100 en 500 kb/sec en het scheelt veel als hij stabiel op 500 kb/sec blijft.
@home, server nt4 met winroute, netwerk op half duplex.

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 13:16

_nethack

We're all MAD here

Ook met maar 2 machines kun je collisions hebben hoor; als je aan het downloaden bent bijvoorbeeld gaat er constant data van je kabelmodem naar je pc. Als je pc een pakketje data ontvangt stuurt ie een acknowledge pakketje terug. Als er nu net op hetzelfde moment een tweede pakketje data vanaf de kabelmodem komt heb je twee apparaten die gelijk zenden en dus een collision.
De enige manier om géén collisions te hebben is door maar één apparaat aan te sluiten :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Totaal geen zorgen maken. De uitleg van Operations klopt perfect ( je was mee voor en jij kan snel typen zeg :P )

Suikerklontje, je moet eens een i-net cafe of een school gaan kijken in een grote pc-zaal waar men alles op hubs aansluit. Hier bij ons zitten die pc's op 24-poorts hubs.
Als het druk is dan pinkt dat collision lampje bijna niet meer, want het blijft gewoon ong. constant aan ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 18:10
het schijnt dat je met een switch geen collisions meer kan hebben :P

Verwijderd

Topicstarter
Met meerdere pc's snap ik het wel, (stond duidelijk in de search) maar in mijn geval dient de hub alleen maar als koppelstuk. kabel van de modem er in kabel van server er weer uit. Het had eigenlijk 1 kabel moeten zijn maar met installeren verkeerde kabel doorgeknipt. |:(

btw na de server hangt een switch waar de pc's gedeeld worden.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:39

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Op maandag 04 februari 2002 20:33 schreef suikerklontje het volgende:
Met meerdere pc's snap ik het wel, (stond duidelijk in de search) maar in mijn geval dient de hub alleen maar als koppelstuk.
Is het dan niet eenvoudiger om beide kabels met een (echt) koppelstukje (hooguit 1,5 € bij de elektroboer) te verbinden?
Dan kan je de hub ook nog ergens anders voor gebruiken + het scheelt je weer een stopcontact en energie :)

Edit: oh, in je 1e post schrijf je dat een verbindingsblokje niet werkt -> bedoel je daar zo'n koppelstukje mee? Dan is de kabel misschien straight terwijl hij crossed moet zijn (of andersom)!!

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 20:47 schreef MrTinux het volgende:

[..]

Is het dan niet eenvoudiger om beide kabels met een (echt) koppelstukje (hooguit 1,5 € bij de elektroboer) te verbinden?
Dan kan je de hub ook nog ergens anders voor gebruiken + het scheelt je weer een stopcontact en energie :)

Edit: oh, in je 1e post schrijf je dat een verbindingsblokje niet werkt -> bedoel je daar zo'n koppelstukje mee? Dan is de kabel misschien straight terwijl hij crossed moet zijn (of andersom)!!
Het zijn allebij straight kabels en worden niet door de hub gecrossed en het is inderdaad zo'n koppelstukje die werkt dus niet!? :(

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
controleer of beide netwerkkaarten op "full duplex" staan en je een full dplex hub hebt. Als dat zo is dan is het niet mogelijk een collision te krijgen omdat zenden en ontvangen op aparte kanalen wordt gadaan. Als een van de aangesloten onderdelen half duplex is kan door dat onderdeel niet tegelijk gezonden en ontvangen worden en treed een collision op wanneer dat wel gebeurt.
Ook met switches en switching hubs kun je collisions krijgen, al is het wel wat lastiger vanwege de ingebouwde buffer.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Op dinsdag 05 februari 2002 00:52 schreef RolandWitvoet het volgende:
controleer of beide netwerkkaarten op "full duplex" staan en je een full dplex hub hebt. Als dat zo is dan is het niet mogelijk een collision te krijgen omdat zenden en ontvangen op aparte kanalen wordt gadaan. Als een van de aangesloten onderdelen half duplex is kan door dat onderdeel niet tegelijk gezonden en ontvangen worden en treed een collision op wanneer dat wel gebeurt.
Ook met switches en switching hubs kun je collisions krijgen, al is het wel wat lastiger vanwege de ingebouwde buffer.
Alleen is het niet mogelijk om apperaten die aangesloten zijn op een hub, op full duplex te zetten.
Omdat een hub geen full duplex ondersteunt.
Als je de kaarten handmatig toch op full duplex zet, dan is je link helemaal naar de knoppen.
Dus de hub er tussen uit halen, en dan een koppelstuk (of langere kabel) gebruiken, is dan nog de beste oplossing, want de hub vervangen door een switch is wat duur als je toch niet meer eraan gaat hangen.

Verwijderd

Topicstarter
waarom werkt bij mij een koppelstuk niet? :'(
heb er al verschillende geprobeerd. :?

• kell.nl

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Heb je misschien een straight en een crosskabel?
Dat je misschien de crosskabel in de uplink van je hub hebt zitten?
Je kijken of je een crosskabel hebt, door de rj-45 stekkerd naast elkaar te houden, en te kijken of de kleuren in dezelfde volgorde zitten.
Is dit niet het geval, dan heb je een crosskabel.

Verwijderd

Topicstarter
is geen cross kabel en zit ook niet in de uplink.
ik probeer er vanavond even een switch tussen te zetten en kijken hoe het dan met de snelheid gaat.

• kell.nl

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Je kijken of je een crosskabel hebt, door de rj-45 stekkerd naast elkaar te houden, en te kijken of de kleuren in dezelfde volgorde zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 februari 2002 15:55 schreef kell.nl het volgende:
dubbel?? :?

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 14:31

DizzyWeb

Ondertiteld

Op dinsdag 05 februari 2002 15:49 schreef suikerklontje het volgende:
is geen cross kabel en zit ook niet in de uplink.
ik probeer er vanavond even een switch tussen te zetten en kijken hoe het dan met de snelheid gaat.
Als ik het goed begrijp had je een kabel doorgeknipt, aan de uiteinden daarvan stekkertjes gedaan, en die met een koppelstukje verbonden?

Dat moet gewoon werken.

En als het met een hub gewoon werkt, dan zou het met zo'n koppelstukje ook moeten werken.

Straight + Straight = Straight
Straight + Cross = Cross

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de hub met een switch geruild en nu is de downloadsnelheid wel stabiel terwijl het collisionlampje bij de hub vrijwel constand aan is (bij 350 kb/sec) kan het nog sneller? dus collisions verminderen er hangen max 3 pc's aan de hub.
Pagina: 1