Toon posts:

Wat is Hornloaded?

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel eens gehoord dat je bij een PA speaker ook hornloaded kan hebben. Ik weet dat je dan de woover zelf niet kan zien en dat ze onglooflijk duur zijn en ze hebben een hoger rendement. Mijn vraag is nu hoe dat nou precies werkt.

Verwijderd

dan zit de driver dus achter een hoorn( ziet er uit als een trompet)....is btw niet alleen voor PA en het werkt dus ook net als een trompet...

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Wanneer gebruik ik hoornluidsprekers?
Laten we eerst eens kijken hoe een hoornluidspreker werkt. Een hoornluidspreker is eigenlijk niets anders dan een impedantie transformator. De hoorn zorgt voor een aanpassing van de relatief kleine luidspreker aan de grote omgevingslucht. Het nut van hoornluidsprekers wordt dus ook groter bij hogere frequenties. Vandaar dat voor het weergeven van hoge tonen in de PA wereld (vrijwel) alleen maar gebruik wordt gemaakt van hoornluidsprekers.

Voor het weergeven van lage tonen is in de praktijk een zeer grote hoorn nodig. Daarom wordt in het laag vrij weinig gebruik gemaakt van hoornsystemen. Een mogelijkheid om de hoorn kleiner te maken is door hem, na berekening van de hoornconstante en benodigd hals- en mondoppervlak domweg eerder op te laten houden. Hierdoor wordt de hoorn korter en het mondoppervlak kleiner. Gevolg is echter wel dat er een verstoring ontstaat in de overdracht van de hoorn. Dit is te merken aan bulten en dalen in de amplitude- maar ook in de impedantie karakteristiek van de hoorn.

Er zijn echter een aantal systemen die een vrij goede basweergave hebben zoals de bekende glijbaan en W-Bin. Het voordeel van een glijbaan is hierbij dat de luidspreker direkt stralend is gemonteerd en dus gebruikt kan worden tot ongeveer 2kHz. Het nadeel van de glijbaan is dat, door het ontbreken van een achterkamer de hoornbelasting een ware gruwel is voor de luidspreker. In glijbanen dient dan ook een luidspreker toegepast te worden met een relatief hoge Qes en een relatief zware conus. W-Bins hebben het voordeel dat ze vooral voor "long throw" toepassingen gebruikt kunnen worden; dit omdat de bas bij deze kast zeer ver draagt. Het nadeel van een W-bin is dat de laagst weer te geven frequentie ongeveer 70Hz is. Dit wordt in de praktijk enigszins gecorrigeerd door in de achterkamer een basreflex poort in te bouwen.

Een andere mogelijkheid om de laagst weer te geven frequentie te verlagen is het plaatsen van meerdere W-Bins per kant. Bij een aantal van 4 stuks per kant schuift het kantelpunt op tot ongeveer 50Hz. Een ander nadeel van de W-Bin is de grote kleuring; o.a. door het inkorten van de hoorn en doordat de grote panelen vrijwel niet verstevigd zijn en dus zeer duidelijk meetrillen. Het vreemde is echter dat dit door velen als zeer indrukwekkend wordt ervaren onder het mom van "wat dreunen ze lekker".

Deze tekst is geleend van: http://www.new-line.nl/active.asp?idCategory=33