To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04
[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]
En dan ff met de boormachine twee gaatjes erin en vervolgens las je er ff wat aansluitingen op
Of werkt dat niet zo
Gieten? Hoe wil jij thuis gieten? Hoe wil jij thuis koper smelten?Op maandag 04 februari 2002 16:59 schreef Osiris het volgende:
Ach, je giet zo'n blok toch gewoon zelf?
En dan ff met de boormachine twee gaatjes erin en vervolgens las je er ff wat aansluitingen op
Of werkt dat niet zo![]()
![]()
Voldeed goed genoeg eigenlijk..
Hoe moet dat toch, op ocbench heb ik dat ook al gelezen. Heeft er iemand plaatjes van, dan snap ik het beterOp maandag 04 februari 2002 17:10 schreef Twynn het volgende:
Mjah, ik heb m'n waterblok wel zelf gemaakt.. Maar dat was gewoon een kwestie van een bestaande luchtkoeler dichtlijmen (aluminium strips op de zijkanten, en een deksel erop).
Voldeed goed genoeg eigenlijk..
Verwijderd
Koper smelt bij 1357 graden Kelvin. Mijn oventje gaat maar tot 420 graden Kelvin. Laat de pics zien als het lukt.Op maandag 04 februari 2002 16:59 schreef Osiris het volgende:
Ach, je giet zo'n blok toch gewoon zelf?
Of werkt dat niet zo![]()
![]()
Ach, moet dat nou persee van koper???Op maandag 04 februari 2002 17:04 schreef ND het volgende:
[..]
Gieten? Hoe wil jij thuis gieten? Hoe wil jij thuis koper smelten?
Hmm.. Plaatjes heb ik hier in ieder geval niet.. Maar hoe het moet?Op maandag 04 februari 2002 17:11 schreef ND het volgende:
Hoe moet dat toch, op ocbench heb ik dat ook al gelezen. Heeft er iemand plaatjes van, dan snap ik het beter
Eigenlijk heel simpel.. Gewoon een bestaande luchtkoeler nemen.. (in mijn geval was dat een oude coolermaster).
Daarna gewoon wat alluminium strips gaan halen bij de lokale doe het zelver.. Neem dan meteen een goede lijm mee.. (2 componenten spul, liefst metaallijm).
Daarna gewoon de strips op maat zagen, en op het koelblok lijmen.. (De zijkanten dus).
Dan moet je nog een bovenkant zien te regelen. Dat was in mijn geval een koperen plaatje, met 2 koperen buisjes erin gesoldeerd. Dat geheel er ook weer op gelijmd, en het blokje was klaar!
Verwijderd
Lijkt me wel handig, omdat koper warmte het beste geleid en dat wil je dacht ik toch wel met een waterblok.Op maandag 04 februari 2002 17:14 schreef Osiris het volgende:
[..]
Ach, moet dat nou persee van koper???
Aluminium kan ook hoor.
lekt dat niet??? en smelt de lijm daar niet op ten duur, in het begin wil het nog wel maar later lijkt het mij dat het dan wel een keer moet loslaten, en dat dat dan eerder is dan je lief isOp maandag 04 februari 2002 17:18 schreef Twynn het volgende:
[..]
Daarna gewoon de strips op maat zagen, en op het koelblok lijmen.. (De zijkanten dus).
Dan moet je nog een bovenkant zien te regelen. Dat was in mijn geval een koperen plaatje, met 2 koperen buisjes erin gesoldeerd. Dat geheel er ook weer op gelijmd, en het blokje was klaar!
nee maar er word gezegt dat het word gegoten en dat wil denk ik thuis niet echt met een metaal, iniedergeval bij mij thuis zal dat niet lukkenOp maandag 04 februari 2002 17:20 schreef Basz het volgende:
[..]
Plastic isoleerd zelfs een beedje, dit betekend dat het geen warmte opneemt waardoor je het ook niet kan afvoeren via het water, wat de bedoeling is.
Verwijderd
Je moet inderdaad wel tot het smeltpunt gaan, daarom is frezen ook gemakkelijker. Of zoals hierboven beschreven van een bestaande heatsink maken.Op maandag 04 februari 2002 17:23 schreef Grablinco het volgende:
[..]
nee maar er word gezegt dat het word gegoten en dat wil denk ik thuis niet echt met een metaal, iniedergeval bij mij thuis zal dat niet lukken
Volgens mij bedoelt hij namelijk daarbij dat hij de zijkanten dicht maakt met een plaatje alu of koper of net wat je wilt.
Daarna zorgt hij voor een waterflow in de heatsink door plaatselijk de ribben weg te halen.
Dan erboven op een een metalen plaatje met een in en uitlaat voor het water.
Dit allemaal watervast verlijmen, met een goede 2 componenten lijm.
En je heb een waterblokje.
Volgens mijn
Jup.. Het water laat je er gewoon doorheen stromen.. (eventueel kun je nog wat stroming forceren door creatief wat schotjes ofzo te plaatsen).Op maandag 04 februari 2002 17:23 schreef ND het volgende:
Ksnap het nog steeds niet met zo'n bestande koeler. Je maakt hem dus van een heatsink. Toch?Hoe stroomt het water dan? En die koelvinnen dan?
En die koelvinnen helpen alleen maar mee om het contact oppervlak te vergroten.. Alleen maar gunstig dus!
Verder heb ik nog geen problemen gehad met lijm die losliet, of dat het blokje ging lekken.. Maar je moet er inderdaad wel voor zorgen dat je goede lijm hebt!
[niet commerciele mode]Op maandag 04 februari 2002 16:35 schreef TD-DMZ het volgende:
Het kan ook met een CNC freesbank, die zijn computergestuurd. Wel hele dure apparaten dus dat is alleen wat als je iemand kent met zo'n ding op ze werk ofzo.
heee das toevallig, ik sta op m'n werk aan zo'n ding
als er meerder gagadigden zijn om zo'n ding te frezen, dan kan ik dat doen in mijn vrije tijd. (dan wordt het niet zo heel duur)
ben je geinteresseerd, neem dan kontakt op via mijn hotmail.
[niet commerciele mode]
Hoe stroomt het water nouOp maandag 04 februari 2002 19:27 schreef salvador4 het volgende:
SK-6
[afbeelding]
[afbeelding]
van http://www.overclockers.com/tips762/
Het is cnc En je spreekt het uit als c en c.Op maandag 04 februari 2002 20:13 schreef Bredend het volgende:
is het nou CNC of C&C. Bij een openbare veiling (executie) van een dood bedrijf stond dat ze ook een C en C freesmachine gingen veilen. (twas helaas onder schooltijd)
/edit
Binnenkort ook pics van de mijne. Me pa's digicam is stuk binnenkort krijgen we een nieuwe dus dan ook pics.
CNC... maar als ze het over een C en C freesbank hebben zullen ze ook wel een CNC bank bedoelen...Op maandag 04 februari 2002 20:13 schreef Bredend het volgende:
is het nou CNC of C&C. Bij een openbare veiling (executie) van een dood bedrijf stond dat ze ook een C en C freesmachine gingen veilen. (twas helaas onder schooltijd)
Ontopic: Ik heb ook zelf een blok gemaakt (ben er eigenlijk nog mee bezig) met de freesbank. Ik heb een spiraal gefreesd van uit het midden naar buiten, en 'pootjes' aan de zijkant waar de schroeven voor door het moederbord door gaan.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Zeker veel werk om de mchine in te stellen?Op maandag 04 februari 2002 21:11 schreef Demoniac het volgende:
[..]
CNC... maar als ze het over een C en C freesbank hebben zullen ze ook wel een CNC bank bedoelen...
Ontopic: Ik heb ook zelf een blok gemaakt (ben er eigenlijk nog mee bezig) met de freesbank. Ik heb een spiraal gefreesd van uit het midden naar buiten, en 'pootjes' aan de zijkant waar de schroeven voor door het moederbord door gaan.
Verwijderd
Wh000t Vet! En simpel! Maar das alleen maar makkelijker, je hebt dus een doos gemaakt, en dan tussenschotjes erin? Alleen ik snapte het niet meer met die isolatie en de schroeven. Waarom mag er dan geen ijs zijn op de schroeven?Op maandag 04 februari 2002 21:14 schreef DaBit het volgende:
Ik heb mijn h2o-blok gewoon met wat koperplaat en een kwak soldeer ik elkaar gezet. Zie mijn homepage (http://dabit.trybit.com) voor meer informatie en plaatjes.
(btw to other tweakers --> I want more screenies of your home made watercooling !
Verwijderd
Het waterblok word warm, de coldplate word koud. De schroeven voren een verbinding tussen die twee, en pikken dus kou weg van de coldplate. Die kou kun je beter aan de proc bestedenWh000t Vet! En simpel! Maar das alleen maar makkelijker, je hebt dus een doos gemaakt, en dan tussenschotjes erin? Alleen ik snapte het niet meer met die isolatie en de schroeven. Waarom mag er dan geen ijs zijn op de schroeven?
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Die zijn netjes en nice! Hoe heb je ze gemaakt? Op school eruit gefreesd?Op maandag 04 februari 2002 21:41 schreef Skef het volgende:
Die van mij zijn ook home-made (eigenlijk school-made), maar zijn nog nie dichtgesoldeerd (nog steeds niet)....
[afbeelding]
Verwijderd
Dat laten frezen op school maar nooit afgemaakt. Ik kwam een leuke deal tegen van een 2e hands waterkoeling set, wel zo makkelijk als je nog geen reet van waterkoeling af weet.
Ben van plan het blokje wel af te maken, (deksel erop is't enige) en er een gpu koeler van te maken.
Verwijderd
waterblok glow mod
Er zit nu 1 led in maar er komen meer extra felle leds in.
Het is nu al een kewl gezicht in het donker.
Alles zelfgemaakt:
Hoho...Op maandag 04 februari 2002 21:44 schreef ND het volgende:
[..]
Die zijn netjes en nice! Hoe heb je ze gemaakt? Op school eruit gefreesd?
Op school eruit laten frezen (delegeren, delegeren mensen, kom op!
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
More! More!
(maar ik weet nie of die geboorde blokken wat zijn)
Of kijk hier even...
Verwijderd
En ik ga helemaal met Dabit mee, ik heb mijn blok ook gewoon uit plaat in elkaar gesoldeerd, gewoon met zachtsoldeer, werkt perfect..... ca 1.5 uur werk thuis in de schuur.Op maandag 04 februari 2002 21:14 schreef DaBit het volgende:
Ik heb mijn h2o-blok gewoon met wat koperplaat en een kwak soldeer ik elkaar gezet. Zie mijn homepage (http://dabit.trybit.com) voor meer informatie en plaatjes.
check de link (crappy pics dat wel) http://home-4.12move.nl/~sh145252/casemodpage_files/casemodpage.htm
wat een geneuzel over dat zelf gieten zeg, pffffffffff
Verwijderd
Je hebt dus geen professionele apparatuur nodig om een blokje te maken!
Gieten lijkt mij het slimst: in serieproduktie de meest ingewikkelde vormen gieten, met direkt ook een spiegelgladde bodem.
Veel sneller dan frezen, dus goedkoper.
Dus heb ik ooit eens gebeld naar een metaalgieterijen.
Maar helaas: men giet geen koper, alleen alu en brons.
Koper gieten moet onder beschermde atmospheer gebeuren omdat er anders oxidatie IN het koper zal zitten.
Heeft iemand hier enig idee wie wel koper giet, en voor welke prijzen?
"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert
Aluminium dan? is dat niet te gieten?
Geleiding daarvan is ook goed, alleen koper, goud en zilver zijn beter...
M'n Oma is een site aan het haken.
Lijkt me welOp dinsdag 05 februari 2002 12:24 schreef augustus het volgende:
--- Dus heb ik ooit eens gebeld naar een metaalgieterijen.
Maar helaas: men giet geen koper, alleen alu en brons.
Koper gieten moet onder beschermde atmospheer gebeuren omdat er anders oxidatie IN het koper zal zitten.
Heeft iemand hier enig idee wie wel koper giet, en voor welke prijzen?
Goud heeft toch een lager warmtegeleidings-getal? Ik dacht dat dit de volgorde was: zilver - koper - alu...Op dinsdag 05 februari 2002 14:17 schreef NelisNL het volgende:
Dat is zeker te gieten, makkelijker dan koper, je moet alleen ff een bedrijfie vinden die dat doet...
Geleiding daarvan is ook goed, alleen koper, goud en zilver zijn beter...
Goud is wel weer electrisch gezien een goede geleider.... (toch?)
Verwijderd
grimpie.freeservers.com
werkt perfect in mijn systeem en zijn ook te koop!
koper of alu maakt erg weinig uit!
koper geleid beter (=sneller) maar de temperatuur loopt never zo snel op dat je alu blokje het niet bij kan houden.
alu bewerkt 1000x makkelijkeer dan koper (frezen enzo) maar koper soldeert weer beter dus als je gaat knippen en plakken moet je koper pakken en als je gaat frezen neem je beter alu.
suc666
Het hele blok.
De zijkant.
voor een p3 s478
2 peltiers
bovenkant plexiglas
95 bij 75 bij 25 koper blok
Spiraal idee.
350cm2 oppervlakte
onderkant allemaal groefjes gefreesd met la dremel alla senfu.
geen vatsoenlijke pics.
Duidelijke post hé
NeeOp dinsdag 05 februari 2002 15:26 schreef Skef het volgende:
Goud is wel weer electrisch gezien een goede geleider.... (toch?)
Reality beats fiction by far!
de volgende die maak is van plexiglass met koper afsluitplaat.
DangerFruit Water-jacket v1.0 sNaRs-edition 2001

Geboord met een kolomboor, in een massief stuk koper. Water komt binnen boven de core, en stroom dan in een doolhof naar buiten. Boorgaten afgedicht met koperplaatje en 2 Ouderwetsch Gezaellige Hollandsche Centen (geen Euro's in mijn computer, pas d'r op
Komt als het goed is aan het einde van deze week in actie.
edit: deze pic is outdated, d'r zijn alweer wat verbeteringen aangebracht
I reject your reality, and substitute my own.