Toon posts:

ik word gek van ZA pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerkje en deel internet via ICS en gebruik zonealarm pro op de hoofd pc (server) met winXP binnen mijn netwerkje maar iedere keer na een half uur verbreekt hij de verbinding met de clients en kan ik via de clients dus niet meer internetten en browsen in netwerkomgeving. ik moet dan perse zonealarm uitzetten of de hoofd pc opnieuw opstarten.

ik heb alle mogelijke configuraties binnen ZA pro al geprobeerd. bij de advanced button binnen zonealarm pro kun je een ICS gateway invullen (in mijn geval 192.168.0.1) maar die verdwijnt ook na een half uur uit zichzelf. :?

heeft iemand dezelfde ervaringen met ZA pro binnen een netwerkje gehad want ik word daar helemaal gek ?? :r

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Heb je de DHCP server al in het lokale netwerk staan?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 16:28 schreef F_J_K het volgende:
Heb je de DHCP server al in het lokale netwerk staan?
wat bedoel je precies ? bedoel je lokale netwerk binnen de advanced button van ZA

Verwijderd

Heb je Tiny Firewall al eens geprobeerd? Die is kleiner (Du-uh) en een stuk makkelijker te configgen.
Gratiz en te dl'en bij Tucows of ZDnet.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 16:34 schreef Patrickje het volgende:
Heb je Tiny Firewall al eens geprobeerd? Die is kleiner (Du-uh) en een stuk makkelijker te configgen.
Gratiz en te dl'en bij Tucows of ZDnet.
misschien ga ik die maar eens proberen want die ZA pro vind ik echt geen logica inzitten hoor...... de ene keer werkt je netwerk perfect met ZA en de andere dag houd die weer alles tegen wardoor je netwerk voor geen meter loopt !!!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op maandag 04 februari 2002 16:30 schreef riesje het volgende:

[..]

wat bedoel je precies ? bedoel je lokale netwerk binnen de advanced button van ZA
Precies. Als de DHCP server geen contact met je mag maken zal je IP adres aan een ander gegeven worden wanneer de lease tijd overschreden wordt.

Iets als tiny firewall werkt ook leuk, zeker voor een machine die niet rechstreeks gebruikt wordt en het voordeel van regeltjes opstellen per applicaties wegvalt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 16:42 schreef F_J_K het volgende:

[..]

Precies. Als de DHCP server geen contact met je mag maken zal je IP adres aan een ander gegeven worden wanneer de lease tijd overschreden wordt.

Iets als tiny firewall werkt ook leuk, zeker voor een machine die niet rechstreeks gebruikt wordt en het voordeel van regeltjes opstellen per applicaties wegvalt.
wat moet ik dan precies voor ip invullen binnen local network van ZA pro... is dat mijn ip adres van @home bijvoorbeeld of gewoon ook die 192.168.0.1

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op maandag 04 februari 2002 16:57 schreef riesje het volgende:

[..]

wat moet ik dan precies voor ip invullen binnen local network van ZA pro... is dat mijn ip adres van @home bijvoorbeeld of gewoon ook die 192.168.0.1
Als je twee netwerkkaarten hebt (of netwerkkaart + modem) kan je de NIC naar het lokale netwerk helemaal in de local zone zetten. Dan blijft alleen de DHCP server over en evt. de gateway (dit is de gateway naar buiten toe, dus _niet_ 192.iets).

Ga naar de commandoprompt & type ipconfig /all

Bij je netwerkaart naar buiten toe moet je dan even zoeken naar het adres van de DHCP server, deze zet je ook in de lokale zone. Idem voor de gateway en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
als ik mijn computer opstart staan er bij "local zone contents" binnen zonealarm pro 2 regels bij "networks" met rode vinkjes ervoor.

de eerste is de ip range van @home en de tweede is mijn lokale netwerk ip range.

wat moet ik daar verder dan bijzetten of weghalen en waar dienen die rode vnkjes nu voor ?? dat is me allemaal heel onduidelijk en die "help" van ZA snap ik ook geen snars van.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op maandag 04 februari 2002 18:41 schreef riesje het volgende:
als ik mijn computer opstart staan er bij "local zone contents" binnen zonealarm pro 2 regels bij "networks" met rode vinkjes ervoor.

de eerste is de ip range van @home en de tweede is mijn lokale netwerk ip range.

wat moet ik daar verder dan bijzetten of weghalen en waar dienen die rode vnkjes nu voor ?? dat is me allemaal heel onduidelijk en die "help" van ZA snap ik ook geen snars van.
Haal vooral het vinkje weg bij de range van @home onder network, want dan heeft de firewall weinig zin - alles met een vinkje wordt vertrouwd.

Dus bij networks alleen een vinkje bij de range 192.*, onder other computers hoeven alleen de gateway en de DHCP server te staan.

Neem trouwens maar geen tiny firewall als ZAP te lastig is (:)). Al is er geloof ik wel een NL versie van tiny.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Op maandag 04 februari 2002 19:20 schreef F_J_K het volgende:

[..]
Dus bij networks alleen een vinkje bij de range 192.*, onder other computers hoeven alleen de gateway en de DHCP server te staan.

Kijk nu komen we ergens.... dat vinkje voor die @home ip range had ik al weggehaald, dat dacht ik al wel dat die niet verstandig was. 8-)

dus nu alleen nog even de gateway en dhcp bij other computers en dan moet het oke zijn.

dank je voor de hulp F_J_K :) :)

Verwijderd

Topicstarter
[..]

dus nu alleen nog even de gateway en dhcp bij other computers en dan moet het oke zijn.

[..]

Dit dacht ik dus maar hij blijft net zohard de verbinding verbreken na een minuut of 20 hoor.

oftewel na een minuut of 20 zijn mijn 2 regels waarvan 1 met een rood vinkje ervoor binnen local zone contents weer verdwenen. ook de ICS gateway is weer weg. ik snap er niets van. mijn netwerk werkt nu pas weer als ik mijn pc opnieuw opstart of zonealarm uitgooi !!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Hmm. Bah. Stomme vraag: heb je administrator rechten?

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=zonealarm&data%5Border%5D=relevance#hitstart]Zoek[/url] anders even op zonealarm, ik zie dat het al een paar keer is langs gekomen. Ik denk dat je daar tussen ook wel wat zal vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 februari 2002 20:47 schreef F_J_K het volgende:
Hmm. Bah. Stomme vraag: heb je administrator rechten?

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=zonealarm&data%5Border%5D=relevance#hitstart]Zoek[/url] anders even op zonealarm, ik zie dat het al een paar keer is langs gekomen. Ik denk dat je daar tussen ook wel wat zal vinden.
ofcourse, ik ben de admin van mijn eigen thuisnetwerk natuurlijk. maar ik zal eens gaan zoeken !!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Op woensdag 06 februari 2002 09:02 schreef riesje het volgende:

[..]

ofcourse, ik ben de admin van mijn eigen thuisnetwerk natuurlijk.
Dat dacht ik al, daarom stond er ook stomme vraag bij :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 februari 2002 11:20 schreef F_J_K het volgende:

[..]

Dat dacht ik al, daarom stond er ook stomme vraag bij :)
ik heb de search doorgenomen maar kom niet echt topics tegen met exact hetzelfde probleem. nu weet ik wel dat ZA pro soms problemen geeft met w2k/XP dus misschien dat het daar iets mee te maken heeft.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Ik heb ZA en ZAP op een tiental 2k en XP machines draaien (UK, NL; server, client), bij geen enkel kom ik een probleem tegen. Vreemd eigenlijk dat zo velen anderen het wel hebben. (Heb je wel een legale versie? :))

Maar misschien moet je toch maar tiny firewall eens proberen van http://www.tinysoftware.com

Op een server is het niet zo erg dat je niet per applicatie de verbinding kan openstellen.

Verwijder voor het installeren van tiny wel eerst ZAP en OOK je IP stack (wel weer installeren voor je tiny installt :))

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Op woensdag 06 februari 2002 13:48 schreef F_J_K het volgende:
Ik heb ZA en ZAP op een tiental 2k en XP machines draaien (UK, NL; server, client), bij geen enkel kom ik een probleem tegen. Vreemd eigenlijk dat zo velen anderen het wel hebben. (Heb je wel een legale versie? :))

-----------------------------------------------------------
Hee F_J_K, zou je niet wat printscreens van instellingen van ZA pro kunnen mailen naar me, of posten ?? Ik draai ZA pro op dit moment onder winXP prof en clients winME

mailto: riesje75@hotmail.com

BVD

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Sgoed. Hier op de universiteit heb ik maar een NIC, ik zal het vanavond thuis wel even doen.

WinME heb ik nooit willen draaien, maar ik denk niet dat de clienten iets te maken hebben met je probleem.

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 16:12 schreef F_J_K het volgende:
Sgoed. Hier op de universiteit heb ik maar een NIC, ik zal het vanavond thuis wel even doen.
Dan mag je ze hier ook wel posten :p ben zelf ook wel benieuwd naar jou instellingen :) Ik heb hiero ook ZA ermaar afgeflikkerd omdat hij de ene keer mij wel mun gang liet gaan met internetten en alle andere keren blokkeert ie dus gewoon ALLES.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Hier een paar plaatjes van de server, hij draait XP pro UK. Ik zal niet alles posten (haast haast haast), als jullie iets missen hoor ik het wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~fjkuiper/GOT/ZAP0.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~fjkuiper/GOT/ZAP1.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~fjkuiper/GOT/ZAP2.gif

Onder advanced / internet zone custom settings / High heb ik alleen Allow broadcast / multicast aanstaan.

Bij advanced / internet zone custom settings / medium heb ik geen vinkjes.

Misschien helpt het (al staat er weinig schokkends denk ik).

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Bijna vergeten was ik te zeggen dat de Generic host process for win32 services rechten moet hebben om het net op te kunnen. Ik heb 'm zo staan dat ie internet en lokaal netwerk op mag, en ook heeft 'ie serverrechten richting lokaal netwerk, NIET richting internet.

Daarnaast gebruik ik geen ICS om de verbinding te delen, maar winproxy omdat winroute pro niet lekker draaide onder XP. Misschien ga ik de versie die nu uit is wel proberen, maar op zich draait het nu al goed genoeg.

Als je ICS draait zal onder advanced / general misschien wel een vinkje moeten staan bij This computer is an ICS gateway

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Die VU server en Peoplesoft horen er natuurlijk niet bij te staan bij jullie :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 februari 2002 20:40 schreef F_J_K het volgende:

Als je ICS draait zal onder advanced / general misschien wel een vinkje moeten staan bij This computer is an ICS gateway
Thanks voor de post`s....

paar vraagjes nog, die DHCP en Gateway met die rode vinkjes zijn die gewoon van je internet NIC. dus in mijn geval is dat de Gateway en DHCP van @home die ik dus te zien krijg bij ipconfig/all in een dosprompt ??

verder gebruik ik dus wel ICS en heb ik dus aangevinkt "this computer is an ICS gateway" en de gateway is dus als 192.168.0.1 ingesteld voor mijn thuisnetwerk.... en die gateway verdween dus iedere keer naar een minuut of 20 waardoor ik niet meer kon i-netten en browsen op de client.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Bij DHCP en GW staan idd de _externe_ machines (te vinden via ipconfig), alles binnen het eigen netwerk vang je af door het vinkje bij je netwerkkaart onder networks.

Dus onder other computers hoef je dus geen lokaal IP te zetten - geen 192.iets dus.

192.168.0.1 stel je alleen in als gateway voor de ANDERE machines in je eigen netwerk, in de server is de enige gateway die naar @home toe - bij de netwerkkaart naar binnen toe staat dus geen GW ingesteld.

Als ZAP nog steeds alles blijft vergeten weet ik het ook niet meer (behalve ZAP opnieuw installeren dan). Als je ZAP eraf wilt gooien of opnieuw wilt installeren moet je het wel volgens de goede manier doen, wordt ergens in de help uitgelegd. Ik geloof dat je de nieuwste uninstaller moet downloaden van zonelabs.com en dan nog wat met de hand moet verwijderen. (Of je zult je gehele netwerkomgeving weg moeten knikkeren).

Pagina: 1