wat is een sampler precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 430 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23671

Topicstarter
Ik wil graag mijn normale dj app zeg maar uitbreiden met wat leuke dingen...

Ik zat te denken aan een sampler, maar wat kan zo'n ding nu precies?

Of als ik wat andere leuke effecten wil moet ik aan een ander apperaat denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21368

Een sampler is een cool apparaat, wat, zoals de naam al zegt, sampled, dus korte stukjes audio opslaat, die je dan kan bewerken ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja en zo'n soort plat kastje zeg maar?
Zo'n yahama 7000 ofzoiets?

Wat kan je daar dan allemaal mee doen?

En wat heb je aan een sampler zoals jij bedoeld?
Kan je toch ook gewoon cool edit gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 14:11
What is a sampler?

Samplers are perhaps the most powerful of today's electronic music production tools. For producers, performers, remixers and musicians of all kinds, life without the sampler is almost inconceivable. But what, exactly, is a sampler? Quite simply it is a device for recording and playing back sound, in which computer RAM is used as the recording medium (rather than, say, tape). The sampler's power and versatility are largely a result of the fact that data in RAM, the form in which the sound is stored, can be so quickly accessed and so easily manipulated.

Any sound that you can hear can be 'sampled'. It can be played back slower or faster, so a single sample can be used to create a whole keyboard's-worth of sound. (Samplers can be rackmounted units, controlled via MIDI, or synthesizer-style keyboards more suitable for live performance.) Listen to almost any record in the charts and you'll hear, perhaps without being aware, sampling used in several different ways. Drum sounds are often sampled, allowing a wide range of highly realistic kicks, snares and other sounds to be used. One or two-bar loops of drum parts are used in backing tracks, and vocals (either single words or whole phrases) may be sampled to make it easy to repeat sections throughout a track. Instrument sounds may also be from a sampler, whether they are acoustic sounds (such as piano) or 'electronic' synthesizer sounds.
http://www.digitalmusicworld.com/html/hardware/Samplers/WhatIsASampler.asp

Human Bobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 13:37
Afbeeldingslocatie: http://www.yamahasynth.com/pro/su200/image/su200.jpg

De Yamaha SU200 is volgens yamaha ideaal om te gebruiken voor "live performances" hieronder een link naar een demo :)

http://www.yamahasynth.com/pro/su200/index.html

Krijg je ook een beetje een idee wat een sampler nou is :)

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja zoiets..en daarmee wil ik wel is wete wat je nu precies kan doen

hoe duur zijn die dinge 2ehands zo'n beetje?

*jaja heb geen zin om te zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat moet je nu met zo'n su200?
Beetje loopen kan je toch ook op je cd speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25077

Een sampler is niet te vergelijken met een cdspeler. En om precies uit te leggen welke soorten er zijn en wat de mogelijkheden zijn, is iets teveel werk. Maar in het kort wil ik dit kwijt:
Er zijn de zogenaamde phrase / loopsamplers en de racksamplers.
Die SU200 is een voorbeeld van een phrase / loopsampler. Je kunt daar stukjes mee opnemen, bewerken en dan opslaan natuurlijk. Wanneer je gaat optreden laad je de samples en met een druk op de knop vuur je ze af zoals je dat wilt... Of je laat ze door midi besturen.
Een racksampler kan eigenlijk alles was een phrase sampler kan en meer. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen synthesizer geluiden creëren. Deze samplers zijn eigenlijk ook synthesizers, met dien verstande dat je zelf voor de geluiden moet zorgen. Maar goed, je kunt zo bijvoorbeeld je eigen piano samplen of bijvoorbeeld het geluid van een werkende espressomachine. Je kunt het zo gek niet bedenken, maar praktisch alles is mogelijk.

Deze apparaten zijn niet te vergelijken met een cdspeler. Met een sampler neem je bijvoorbeeld een ritmesectie op en draait daarvan de snares of kick om. Krijg je leuke effecten mee.

Het is verstandiger dat je een winkel om een demonstratie vraagt voordat je zegt dat je een sampler wilt hebben... Je weet immers nog niet wat een sampler is. Ik zeg bijvoorbeeld ook niet dat ik een pauk wil hebben. Ondanks dat ik het woord heb horen vallen, weet ik niet hoe het eruitziet en wat ik ermee zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee dat klopt ik weet niet waar ik over praat :)
Daarom vrag ik er juist info over.

Maar beetje gewone dj's zullen deze apperaten niet gebruiken?

Wat zijn een beetje de apperaten die ik wel zou kunnen gebruiken?

Ik zoek meer iets waar mee je leuke effecten kan uithalen, mischien ook wel samplen, maar ik bedoel meer iets van echo's en dat soort geintjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus voormij..zou dit wel iets leuks zijn?

Boss SP 303
DR Sampler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er moeten toch wel meer mensen op dit forum zijn met samplers en dergelijke??!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 20:14

Xtremelead