Toon posts:

[Mndrk]Hoe partities plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een dualboot systeem te maken met WindowsXP en Mandrake 8.1 Aangezien ik nou een inefficiente partitie indeling heb, ga ik mijn complete schijf (45 gig) met FDisk herpartitioneren.
Mijn vraag is in hoeverre ik in FDisk al rekening moet houden met Linux, en wat de beste fysieke volgorde is? Zelf heb ik het volgende bedacht:

1. Windows XP 3GB
2. Alle LINUX files 8GB
3. LINUX SWAP 400MB
4. WindowsProgs 8GB
5. Media 25,6GB
(Alles in FAT32)

Dit leek mij het makkelijkst. Nou vroeg ik mij af of Mandrake zonder problemen alle (windows) partities kan lezen én beschrijven en vice versa. En is het misschien beter om in FDisk 2 en 3 samen te nemen en dan later de mandrake installer hier op los te laten? Gaat die 8GB die voor Linux staat het verder redden?

Bedankt voor alle antwoorden!

• Fvdlaar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-08 10:57
Alles in FAT32 lijkt me niet mogelijk, omdat Linux z'n eigen bestandssysteem gebruikt.
Als je voor je XP partitie FAT32 kiest ipv NTFS kan Linux deze goed lezen/schrijven. NTFS kan linux wel lezen, maar schrijven is nogal buggy, geloof ik.
Volgens mij kun je het beste 2 en 3 idd samennemen (als unallocated space oid) en mandrake dit uit laten zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dank je :) En de fysieke plaats op mijn schijf van deze partities? Waar ze nu in het lijstje staan, of helemaal achteraan?

Verwijderd

Fysieke locatie boeit niet zo erg. Vroeger had linux (lees lilo) een 1024 sector grens. Dit is nu niet meer het geval. Als je het zegt vanwege performance, heeft het met de huidige schijven en caching ook weinig zin.

Ik weet niet hoeveel memory je hebt, maar 400Mb swap lijkt me wel een beetje veel. Ik doe het meestal zo (eerst fysiek, daarna swap)

64Mb -> 96Mb
128 Mb -> 128Mb
256 Mb -> 256Mb
>256 MB -> 128-192Mb

Pas als je databases/http servers e.d. gaat draaien zou ik 2*swap of meer gaan toepassen..

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dan hou ik het wel bij de 256MB. Het wordt gewoon een systeem om eens te bekijken wat de mogelijkheden zijn zeg maar :)

Toch nog even over die partities; de installer kan een (lege) FAT32 toch gewoon omzetten naar zijn eigen filesystem?

Verwijderd

Een fat32 is geen 'lege' partitie. Je hebt hem dan al gepartitioneerd en geformateerd. Je kunt met fdisk inderdaad heel eenvoudig het type op ext2/ext3/reiserfs zetten, maar dat zou een dubbele actie zijn. Linux moet daarna gewoon weer een format uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, da's duidelijk :) Bedankt voor de hulp.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Waarom gebruik je niet gewoon het proggie van de Mandrake install om te partitioneren? Werkt errug prettig.

Ene... XP en lilo kan moeilijkheden opleveren. Als je van plan bent aardig wat Linux te gaan gebruiken kun je ook overwegen om win98 te gebruiken om wat games op te spelen en om eventueel wat software voor school te draaien. Zo heb ik het hier ook gedaan (XP verwisseld voor win98) en ik ben erg tevreden (Linux voor het surfen, win98 voor Medal of Honor :9).

Verwijderd

Deze had ik in een andere thread al eens geplaatst, hier nog maar eens:
Even wat anders nog, ik zou nooit lilo/grub in je MBR zetten bij een linux/windows multiboot, altijd in de root partitie van je linux installatie. Deze maak je dan actief en gebruik je als bootloader. Als je later een new install van windows gaat doen (welke je mbr upfucked), hoef je alleen je active flag weer terug te zetten op linux en je kan weer gaan met je multiboot.
No problemo's at all met XP.. Eneehh, medal of honour is nog niet te koop, remember that :+

Verwijderd

Topicstarter
"Deze maak je dan actief en gebruik je als bootloader."

Ik was inderdaad van plan Grub te gaan gebruiken, maar hoe bedoel je bovenstaand precies? Hoe maak je 'deze dan actief'?

Verwijderd

Je zet grub/lilo op de partitie waarop linux staat ipv. op het master bootrecord. Zodoende hou je lilo/grub altijd bij je linux, ipv in je MBR.

Als je nu windows opnieuw installeerd, zal deze zijn eigen partitie actief maken. Het enige wat je moet doen om lilo/grub weer aan de praat te krijgen, is met fdisk de linux partitie weer actief maken en je hebt de bootloader weer.

Verwijderd

Eerst je Windows omgegeving installeren, maar natuurlijk
wel de ruimte vrij houden voor Linux. Hierna Mandrake het gewoon Lekker zelf uit laten zoeken.
Pagina: 1