20 pcs aan elkaar met hub of toch maar switch??

Pagina: 1
Acties:

• hutmannetje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 14:17
ik moet een netwerk aanleggen voor een bibliotheek. Het zijn in totaal ongeveer 20 pc's er is geen groot budget, maar wil toch graag een switch of hub aanschaffen van een beter merk voor een bescheiden prijs. Wie heeft suggesties?

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Tot 8 pc's zou ik hub zeggen..
8 - 16 pc -> Switching-HUB (smarthub)
16 + -> Full switch.

• DeX

DeX

Kijk maar naar deze producten:
http://www.tweakers.net/pricewatch/21867

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 09:41
Very cheap, bnc netwerkje, alleen kabels kaartjes en terminator nodig, natuurlijk wel hopeloos ouderwets

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

• hutmannetje
en wat voor type switch is het best in prijs/kwaliteit/prestatie??

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dat ligt er helemaal aan wat er mee moet gaan gebeuren: zitten ze met z'n 20-en files te swappen op een server/onderling of zijn het 20 pc's die via één 10Mbit connectie aan het internet hangen?

Ik gok het laatste: 20 pc's die ieder afzonderlijk moeten kunnen internetten maar niet aan filesharing doen. Die gaan zelfs met zijn allen bij elkaar nooit 10Mbit aan dataverkeer genereren (wat voor internet-connectie is er?) en dus is een 10 mbit hub meer dan voldoende. Voor minder dan 100 euro heb je al een 24 poorts 10 Mbit hub, maar misschien dat het kwa bekabeling goedkoper kan zijn om meerdere kleinere hubs te gebruiken (bijvoorbeeld wanneer er 2 groepen van 10 pc's aan elke kant van de bib staat, dan hoef je maar 1 lange kabel en 10 korte te leggen ipv 10 lange)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• RolandWitvoet
  • Niet online
Wat Dex schrijft over wat voor type hub/switch bij hoeveel pc's is onzin. Het heeft niets te maken met aantallen PC's, maar met het gebruik van het netwerk.

(PS een switching hub is niets anders dan een 100mbit hub waar je ook 10 mbit netwerkkaartjes op kunt gebruiken, dus waarom je bij 'tot 8' nou kiest voor een hub en bij '8-16' kiest voor een switching hub is helemaal wazig. Bedoel je misschien bij 'tot 8' een 10 mbit hub?)

Een BNC netwerk zou ook nog kunnen, al is het misschien wat vandalismegevoelig. Als een bezoeker een terminator jat, liggen alle PC's er uit, dus je moet wel zorgen dat de bezoekers niets los kunnen maken. Het scheelt je wel de aanschaf van een hub/switch.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• hutmannetje
het moet een netwerk zijn dat onderhoudsvriendelijk is en in de toekomst ook meer moet worden uitgebreid. Dus dat bnc netwerkje valt al uit. De computers hoeven geen internet. Er is 1 server waar de hoofdapplicatie(database) op draait. en de rest is gewoon een client erop. Op zich lijkt mij dus 10 mb voldoende. Maar graag zou ik willen weten dus wat de beste swithc/hub er hiervoor is als je kijkt naar prijs/kwaliteit/prestatie

• RolandWitvoet
  • Niet online
Dat wordt dus een vrij low-traffic netwerk (raadplegen van de bibliotheekcatalogus nee ik aan?). In dat geval kan makkelijk volstaan worden met het goedkoopste wat er te krijgen valt.

Als we echt op centen gaan spelen moet je even vertellen hoe de pc's (en de server) verdeeld staan over de ruimte(s) en welke afstanden de kabels moeten afleggen.

In de pricewatch staan diverse hubs je kunt zelf bekijken of je met een extra (kleinere) hubs voldoende kabel kunt besparen om goedkoper uit te zijn.
Ik zie al 8 poorts hubs voor 30 euro staan.

Cat5 Kabel kost ongeveer 0,75 per meter. En per kabel kunnen met wat moeite 2 pc's aangesloten worden, van de 8 aderige kabel worden namelijk maar 4 draden gebruikt (ook bij 100mbit). Er zijn schema's beschikbaar over hoe de connectoren dan aangesloten moeten worden. (http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm je moet dan aan beide kanten de y-cable aansluiting gebruiken)
Als je alle PC's op een grote ronde tafel zet is het eigenlijk de moeite niet, maar als je veel meters moet maken dan kan het schelen. (50% he? ;))

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:18
Doe toch gewoon een switch! Een vriend van mij heeft een netwerk met 3 computers op een hub en daar knippert het collision-lampje continu. Kun je nagaan wat dat gaat worden met 20 computers! Dat is echt niet vooruit te branden en zeker niet future-proof. (Wat wel eigenlijk)

• DeX

DeX

Op maandag 04 februari 2002 14:03 schreef RolandWitvoet het volgende:
Wat Dex schrijft over wat voor type hub/switch bij hoeveel pc's is onzin. Het heeft niets te maken met aantallen PC's, maar met het gebruik van het netwerk.

(PS een switching hub is niets anders dan een 100mbit hub waar je ook 10 mbit netwerkkaartjes op kunt gebruiken, dus waarom je bij 'tot 8' nou kiest voor een hub en bij '8-16' kiest voor een switching hub is helemaal wazig. Bedoel je misschien bij 'tot 8' een 10 mbit hub?)

Een BNC netwerk zou ook nog kunnen, al is het misschien wat vandalismegevoelig. Als een bezoeker een terminator jat, liggen alle PC's er uit, dus je moet wel zorgen dat de bezoekers niets los kunnen maken. Het scheelt je wel de aanschaf van een hub/switch.
Tja ok..
wat jij wil...

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 14:03 schreef RolandWitvoet het volgende:
zowieso is een switching hub reinste onzin... niet meer dan marketing (1 kaartje op 10mbit en alles draait op 10 mbit).
voor hetzelfde geld heb je een goedkope switch en dat is toch een stukkie beter...

en wat hierboven staat sluit ik me bij aan... het is netwerk afhankelijk of je een switch of hub moet kopen...
maar echt voor filesharing is een switch wel te overwegen.

aan bnc zou ik echter niet beginnen...

Verwijderd

wat IS het budget eigenlijk?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
            Database-server
              |
              |
         8 PORT SWITCH--------PC 17 tm 20
            |   |
            |   |
         --------   ---------
         |          |
         |          |
      8PRT SWITCH      8PRT SWITCH
         |          |
         |          |
       PC 1 t/m 8      PC 9 t/m 16

Zou dit lukken?
Ik weet al niet eens meer of een switch nou 8 poorten+upliink heeft,
of 8 poorten waarvan 1 uplink is.

Aan die bovenste switch kun je nog meer switches hangen.
Een centrale server met meerdere netwerkkaarten is ook mogelijk (geen centrale switch, maaralle switches direct op een eigen netwerkkaart van de server aangesloten).

Meer info graag. Ditis interessant.
Huidige opzet 400 Euro denk ik
(3*100 euro aan switches, en grofweg 100 euro aan bekabeling geschat :+ )

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

een hub is MEER dan genoeg op een netwerk als deze, desnoods een 100mbit hubje maar een switch gebruiken ze in bedrijfen (zelfde type gebruik) ook alleen maar als backbone, een hub is snel genoeg, je hebt immers 10 mbit tot je beschikking, dit is hardstikke veel aangezien niemand constant zit te downloaden, maar meestal even een kleine burst van 200k oid.

kortom laat je niet omlullen door van die gasten die eigenlijk het vershil tussen een switch en een hub niet eens kennen maar neem het nou maar gewoon aan van de mensen die al jaren met dit soort dingen aan het werk zijn.

bnc is ook nog een optie aangezien de bandbreedte hoog genoeg is en mensen wel eventje op die 200k van de ander kunnen wachten, tis geen real-time video dus agh aan een lage latecy hebben ze niks.

en verhalen van het collision lampje op een netwerk met 3 pc's brandt constant, dan is er toch echt wat anders fout of jullie lopen allemaal te leechen. draai hier ook op een 3com hubje met 6 pc's omdat switch te veel herrie maakt in me kamer, en zelfs als iedereen fimls van de file server aftrekt zie je maar sporadisch een collision.

kortom ga voor een mooie hub.

=======
bovenstaande voorbeeld si ZWARE ZWARE ZWARE OVERKILL EN ONZIN, als de persoon in kewstie even nadenkt zal hij begrijpen dat toch al het verkeer naar de dbase server moet en hij dus geen reet aan al die switches heeft, besides er zijn ook 4 en 5 poorts switches. dus is gewoon echt te erg voor woorden.
hoeveel gig aan bandbreete denk je te gaan gebruken joh?
dit is een zelfs zware overkill voor een leech netwerk.
========

openkat.nl al gezien?

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op maandag 04 februari 2002 14:23 schreef White Feather het volgende:
Doe toch gewoon een switch! Een vriend van mij heeft een netwerk met 3 computers op een hub en daar knippert het collision-lampje continu. Kun je nagaan wat dat gaat worden met 20 computers! Dat is echt niet vooruit te branden en zeker niet future-proof. (Wat wel eigenlijk)
Als ik 10Mbit data trek en ik ga met een andere pc iets doen, ja, dan krijg je gegarandeerd collisions, maar dat collisionlampje is ook verradelijk, een collision is maar een fractie van een miliseconde terwijl het lampje veeel langer brandt.
Maar hier gaan ze nauwelijks dataverkeer krijgen, hooguit 10kB/sec per PC, wil je daarmee een collision krijgen zul je heel erg je best moeten doen.

Bovendien is gezegd dat het netwerk nooit aangepast hoeft te worden
edit:
mijn fout...er is gezegd dat dit juist wel moet kunnen

en zelfs als je over 3 jaar wilt upgraden is het verstandiger om nu geen dure switch aan te schaffen (een 24 poorts switch kost zo'n 400 euro en die staat alleen maar uit zijn neus te vreten. Als je dat ding over 3 jaar nodig hebt kost die nieuw misschien nog maar de helft. Dat is hetzelfde als dat ze nu geen P4 2GHz's neer zullen zetten, daar betaal je je nu blauw aan terwijl ze nog helemaal niet nodig zijn en als je ze echt nodig hebt kun je ze dan voor een prikkie krijgen.

PS, wat voor computers worden het wel?

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op maandag 04 februari 2002 14:36 schreef BBL the 2nd het volgende:
[ascii-art netwerk layout]
Zou dit lukken?
Ik weet al niet eens meer of een switch nou 8 poorten+upliink heeft,
of 8 poorten waarvan 1 uplink is.
Ik heb wel eens een hub gezien met 9 poorten, maar het overgrote deel heeft er 8, 9 is zeldzaam. Wel kom je er veel tegen met 9 connectoren waarvan er 2 gebruikt worden voor 1 poort zodat je die naar keuze kunt gebruiken voor een 8e pc (straight through) of als uplink (crossed) zonder dat je een speciale crossed kabel bodig hebt.

Maar het idee is goed. (behalve dat het hubs worden ipv switches ;))

Het zal aan de daadwerkelijke plaatsing van de PC's ligen of misschien één 24poort hub volstaat (net iets goedkoper dan 4 losse 8-poorts hubs)

Hoe kun jij trouwens een inschatting maken van de kosten van de bekabeling zonder te weten hoeveel meter het moet worden? Ik weet nog wel een lan-party waar ze zo'n netwerkje wel willen hebben (als backbone) en waar ze het heel graag voor die prijs zouden hebben: www.ne2000.nl, groooot terrein, daar gaat wel een paar kilometer kabel in :Y)

• nulkelvin
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Zorg dat je een goed plan maakt van hoe je het netwerk in elkaar wilt zetten, zodat je de bekabeling maar 1 keer hoeft te leggen, de enige reden waarom je een switch zou willen hebben is omdat je dan een full-duplex connectie naar je database server kan hebben, maar dan nog is het in deze situatie waarschijnlijk overkill, als je alles dicht bij elkaar hebt staan, ga dan voor 1 grote hub, als je "eilandjes" hebt neem dan per "eilandje" een hubje en verind die met elkaar door. Zo hoef je minder kabels te leggen en blijft het overzichtelijker. Maak eventueel kastjes voor je hubs want die dingen zijn zeeer gewilde jat-objecten.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik ga helemaal met RolandWitvoet mee. Ga gewoon voor een hub. Is echt genoeg. Switch is zowiezo overkill.

Het gaat inedrdaad niet om de heoveelheid pc's maar het gebruik ervan.

Hoop dat je nu een goede beslissing neemt :)

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 14:39 schreef killercow het volgende:
=======
bovenstaande voorbeeld si ZWARE ZWARE ZWARE OVERKILL EN ONZIN, als de persoon in kewstie even nadenkt zal hij begrijpen dat toch al het verkeer naar de dbase server moet en hij dus geen reet aan al die switches heeft, besides er zijn ook 4 en 5 poorts switches. dus is gewoon echt te erg voor woorden.
hoeveel gig aan bandbreete denk je te gaan gebruken joh?
dit is een zelfs zware overkill voor een leech netwerk.
========
yup een zeer zware overkill en nog dom ook een 24 port switch is dan nog een betere oplossing (de zwakke schakel is natuurlijk de verbinding tussen de switches).

ik principe ben ik het met je eens dat een hub voldoende is, maar als je echt filesharing hebt naar elke pc (en vaak grote bestanden moet kopieren) is een switch best te overwegen.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
Heb voor een bedrijf 2x 3Com Dual Speed Hubs 'gestacked'. :)

Voldoet prima en er hoeft beslist géén switch te komen. Wat kan het die users nou boeien dat hun bestandje 0.3 sec later wordt geopend omdat collega toevallig ook bestandje opent?

Collision lampje knippert wel eens maar dit komt door de broadcasts van de Win2K server.

Ik heb dus 2x een 8 poorts 3Com Dual Speed Hub d.m.v. een uplink aan elkaar gekoppeld. In totaal zitten er 11 links aan, waarvan 1 10Mbps printserver en 1 Apple G4. Toepassing netwerk: voornamelijk grafische vector bestanden, maar ook Photoshop verwerking. Verder al het printverkeer over de Win2k server.

(en kom nou niet met die onzin aan dat als er maar één client op 10Mbps connect, de rest ook op 10Mbps, want dit is niet het geval bij een Dual Speed Hub).

• jkf
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06-2025

jkf

Als het om weinig verkeer gaat (zoals het afvragen van
iets als een database met boeken, zonder dat de complete
database normaal gesproken verstuurd wordt.):
Ga voor 1 of meer simpele hubjes.

Ga niet lopen stunten met je bekabeling.
Topografisch gezien kan het interessant zijn meerdere
hubjes neer te zetten. 1x16 / 1x8 of 3x8 zou ook qua prijs goedkoper kunnen zijn dan 1x24 ~ (1x8 poorts hub 10 mbit heb je al voor E 35 ex btw)

Ik heb nog geen problemen met hubs gehad, ongeacht wat voor een merk NADAT ze eenmaal werkend waren (2x een kapotte gehad van een bekend merk en van een onbekend merk, dat zegt dus ook niet alles) Leverancier die makkelijk doet over ruilen als het niet werkt is dus wel zo handig.

P II 233 @ begane grond, rip (1997-2007), vervangen door vituele server uptime,

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
Op maandag 04 februari 2002 15:50 schreef jkf het volgende:
[...]

Ga niet lopen stunten met je bekabeling.
Topografisch gezien kan het interessant zijn meerdere
hubjes neer te zetten.

[...]
Let dan wel ff op de afstand tussen de hubs (de lengte van de uplinks). Als deze te lang wordt, dan gebeuren er rare dingen (ervaring).

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 18:10
100 mbit Switch en dan je server op 1gbit trunk port

Verwijderd

Ik zou zeker een switch gebruiken anders gaat je snelheid intern over het netwerk zwaar naar de Kl*te en dat is natuurlijk zwaar :r

Ik heb zelf een switch 10/100 8utp 1uplink voor 120piek das dus ong 55euro ofzo..

Suc7

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 17:14 schreef raymonvdm het volgende:
100 mbit Switch en dan je server op 1gbit trunk port
Als mijn tekeningetje al zware overkill wordt geacht is dit voorstel van jou helemaal overkill.

Het ging om een bibliotheek meen ik gelezen te hebben, en daar heb je geen kilometers draad (en repeaters) nodig.

Vervang de switches in mijn tekening door hubs, en je bent er (behalve de bovenste switch).

Mijn argument voor hubs op een centrale switch aansluiten is dat de topicstarter schreef dat er buiten die 20 pc's nog uitgebreid moest kunnen worden.

Je kunt in de huidige situatie wel 3 NIC's in de server doen, en dan een 8poort hub op elke NIC aansluiten, en daar weer elk 8 pc's op, maar dan kun je niet goed uitbreiden lijkt me.

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Ik zou ook gaan voor een hub, het is zo weinig verkeer. :)

Als later blijkt dat het toch teveel PC's zijn (wat ik verwacht), is de hub zeker een goede keuze!! *D

There's no place like 127.0.0.1

• fly
  • Laatst online: 04-02 19:27

fly

Live Is Just.........

zeker switch....

• killercow
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

lama, sommige leren het nooit

openkat.nl al gezien?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
Ik heb nog 2 24 port 10 mbit managed hubs in de aanbieding :)
Mag voor €60/stuk weg, evt minder :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

[ikweetniksmaarikwilwat]
waarom niet alles in een cisco router prikken LOL! of een draadloos netwerk !!
[/ikweetniksmaarikwilwat]

nah. 20 pc's ?

per verdieping een cheap switch (unex)

die 2/3/4 laat je samen komen in de hub waar je dan ook de DB server aanhangt.

Dat is wat ik zou doen. dit is op het ogenblik nog wel overkill maar hiermee sluit je internet en filesharing in de toekomst in iedergeval niet uit !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• jopiek
  • Laatst online: 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

ik zou toch maar zeker voor een Switch gaan, ik heb zelf zowel bij m'n ouders als studentenhuis een switch voor max 5 pc's en dat werkt perfect. Ik ken een bedrijfje met 3 pc en een switching hub en die is niet pluis (NIC wordt niet automatisch geactiveerd e.d., ligt volgens mij gewoon direct aan de hub)

Cogito Ergo Credo

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Zit eigenlijk met hetzelfde probleem/vraag...

Het verschill bij mij is, dat voor 12 PC die we hebben (waarvan 1 puur voor data), files van zo'n 3 tot 7 MB (CAD & animatie) heen en weer wordt geswapt.

Ik overweeg combinatie van switch en swithing-hub.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Verwijderd

ik heb hier een netwerkje van 10MB, met internet, via 2 hubjes (8+1, 4+1, 1 is de uplink) achter een Linux server.
Max draaien er 8, als het druk is dan draaien er 5 continue, ook internet en dat loopt hier probleemloos...
Effe iets op de server zetten: 33 MB in ruim 50 sec. De server is een P133/24MB RAM/RH6.0 met 2x1GB WD, dus niet de allersnelste hardware, maar in verhouding tot het 10MB netwerkje prima genoeg.

• jopiek
  • Laatst online: 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

in de VS hebben ze die dingen o.a. op www.buy.com voor een betaalbare prijs, nu nog ff iemand weten die er heen gaat en een mee kan nemen...

Jopiek overweegt voor z'n pa een draadloos netwerkje aan te schaffen, compleet voor fl. 700,- in NL over de fl. 1000,-

[een hub is sowieso een errug dom systeem...]

Cogito Ergo Credo

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Gewoon een niet zeiken policy op zetten, als je naar de toekomst wil kijken is een switch altijd een betere keuze, ook met betrekking tot de snelheid en het vermeerderen van het aantal pc's. Neem dan ook meteen 100 Mbit want als ze ooit toch eens een andere applicatie willen draaien die meer op het netwerk hangt dan ben je de klos.

Maar goed, een budget is zeker een issue, dus dan kan je besparen op de Switch/Hub maar hou in ieder geval de netwerkkaarten op 100 Mbit, dit scheelt enorm later als je wil upgraden. Bovendien is het verschil in kosten tussen 10 en 100 Mbit minimaal. Blijft het een kleine omgeving dan kan je het gerust houden bij een hub, ik neem aan dat je server toch maar 1 netwerk verbinding heeft en de bandbreedte moet in ieder geval voor die lijn gedeeld worden, dus verschil tussen Hub en Switch zal minimaal zijn. Ga daarintegen onderling (tussen de workstations) veel data uitwisselen dan is een switch weer handiger.

Je ziet het je heb voldoende keuzes en vergeet niet dat wanneer je een goed product aflevert de mensen alleen maar meer zaken/applicaties via het netwerk willen gaan draaien. Dus wees voorbereid. Vandaar ook mijn eerste reactie.

Succes

Meh ...

Verwijderd

Ik wil een extra pc aansluiten op internet(@Home), ga ik het merken als ik een hub, in plaats van een switch, neem? als ik op de ene pc een multiplay game speel, waar ik een ping van onder de 100 wil, en er op de andere pc zo nu en dan gedownload wordt?

Verwijderd

Sorry hoor als dit niet van toepassing is, maar als de topicstarter een netwerk in een bibliotheek (gemeentelijk/overheidsinstelling??) gaat aanleggen, nemen die toch wel een profressioneel bedrijf aan. Als hij zelf even nadenkt kan hij ook tot een oplossing komen. Het klinkt mij gewoon erg als huiswerk in de oren, omdat ik ooit eens zo'n toetsvraag heb gehad.

(nogmaals, negeer deze post als het niet van toepassing is)

Verwijderd

[quote]
Op zondag 17 februari 2002 00:01 schreef Cyberneer het volgende:
Sorry hoor als dit niet van toepassing is

Verwijderd

eerste post, eerste regel:
ik moet een netwerk aanleggen voor een bibliotheek....
Pagina: 1