Toon posts:

Mandrake S3 Virge GX

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister Mandrake 8.1 geinstalleerd, nadat ik Redhat 7.1 zat was vanwege het feit dat ik X niet kon draaien. Met Redhat was het probleem dat mijn beeld volledig ver%$@#$% was. Ik zag wel kleuren, maar verder alleen maar rotzooi, en zeker als ik mijn muis ging bewegen. Niet om aan te zien. Dit was zowel met Xfree 3.3.6, 4.0.1, 4.1.0 en 4.2.0!
Je raadt het al; nu met Mandrake natuurlijk precies hetzelfde probleem. ook 3.3.6 en 4.1.0 geprobeerd, netjes de S3 Virge GX gekozen (onboard kaartje) en jahoor, beeld ziet er niet uit.

Wat is hier aan te doen? S3 Virge GX is al een aantal jaar oud, maar ergens gaat er iets mis met de timing of video-modus. Ook als ik daarna terugkeer naar console modus, gooit hij de letters door elkaar en zie ik pas weer wat met rebooten. Het lijkt dus echt een hardware probleem, of in ieder geval een combinatie ervan :??

Verwijderd

Het probleem dat jij hebt heb ik ook wel eens als ik in X de resolutie verander. Sommige resoluties schijnen niet goed te werken met mijn kaart (Viper V550). zodra ik terugswitch naar 1024 lukt het wel. Probeer eens een andere video modus....

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik dit ook al meerdere malen geprobeerd. Ik heb er nu een hele oude monitor aanhangen, die kan alleen maar 640x480@60Hz. Als ik deze wissel naar een andere monitor, b.v. 1024x768@85Hz, (CTX 1569GM), is het probleem hetzelfde. Althans, dat was onder RedHat 7.1 zo. Ik kan het nu nog 1x proberen uiteraard. Bedankt voor je reaktie in ieder geval.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 11:24
Heb je je horizontal en vertical sync goed staan?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Heb je tijdens de installatie / configuratie een clockchip setting gebruikt ? Gebruik anders eens de default, geen..
Probeer anders een een generic VGA, die kan ook wel 640x480@60, dus dan maakt het niet uit.
En ja, een S3 Virge is al wat ouder, maar de problemen die jij beschrijft, heb ik nog nooit gehad met mijn S3 kaart.
* Equator heeft zijn S3 uit zijn server wel weggegooid en vervangen door een G400 AGP kaartje :P

Verwijderd

Topicstarter
Horizontal en Vertical Sync staan goed. Beiden op het allerlaagste, anders trekt de monitor het niet :)

Ik heb er nu een andere PCI kaart ingezet, maar nu draait xf86config niet. Aan het einde komt hij met een foutmelding betreffende IO error 104, Subsection "extmod" in /etc/X11/XF86Config
Xconfigurator gebruikte ik normaal, maar die staat rood te knipperen in /usr/bin ? Met een @ erachter. Die start dus niet.
Altijd een gekloot, dat Linux :(

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op maandag 04 februari 2002 15:16 schreef Sir Soes het volgende:
Altijd een gekloot, dat Linux :(
Voor dit soort mensen hebben ze Windows uitgevonden.

Mensen die denken het e.e.a. met een paar muisklikken aan de praat te krijgen, en dan na 10 x klikken denken dat ze er alles vanaf weten :(

No offense, maar je mag ook €250,- uitgeven aan WIndows 2000 prof.. Die herkent je pci kaartje vast ook wel.

Verwijderd

Topicstarter
Het is allemaal al een stuk gebruiksvriendelijker geworden, feit blijft wel dat Linux moeite heeft met veel hardware. Blijkbaar levert een simpel S3 kaartje al problemen op. € 250 aan Windows 2000 uitgeven heb ik al gedaan, maar als Win2k zou draaien op een 166MMX met 64 MB had ik het al geinstalleerd! Ik heb een aantal oude bakkies staan, bij uitstek geschikt voor Linux. Ik wilde eindelijk eens naar X toe (zag er goed uit, kan ik ook surfen etc) en een FTP en Webserver opzetten. Veel verstand van Linux heb ik niet, daarom stel ik hier ook vragen. Waar ik alleen gek van word is dat er altijd wel fouten zitten in .ini of config-files onder Linux, waardoor je de meest exotische foutmeldingen krijgt en helaas ook niemand die weet hoe het op te lossen is.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 11:24
Op maandag 04 februari 2002 16:07 schreef Sir Soes het volgende:
Het is allemaal al een stuk gebruiksvriendelijker geworden, feit blijft wel dat Linux moeite heeft met veel hardware. Blijkbaar levert een simpel S3 kaartje al problemen op. € 250 aan Windows 2000 uitgeven heb ik al gedaan, maar als Win2k zou draaien op een 166MMX met 64 MB had ik het al geinstalleerd! Ik heb een aantal oude bakkies staan, bij uitstek geschikt voor Linux. Ik wilde eindelijk eens naar X toe (zag er goed uit, kan ik ook surfen etc) en een FTP en Webserver opzetten. Veel verstand van Linux heb ik niet, daarom stel ik hier ook vragen. Waar ik alleen gek van word is dat er altijd wel fouten zitten in .ini of config-files onder Linux, waardoor je de meest exotische foutmeldingen krijgt en helaas ook niemand die weet hoe het op te lossen is.
zowieso x op een 166mhz is nix om vrolijk van te worden. En trouwens kheb hier verschillende S3 kaarten (3 om precies te zijn), alle kaarten werden herkend onder mandrake (7.2 toen), nu draaien ze debian en freeBSB, ook daaronder geven ze geen problemen.
Linux, waardoor je de meest exotische foutmeldingen krijgt en helaas ook niemand die weet hoe het op te lossen is.
Met de foutmeldingen in linux kan je tenminste wat, als er in win een melding komt zegt ie dat er een unknow error is en dat ie nou gaat herstarten, jah daar heb je wat aan |:(

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Mijn ervaring met Xfree86 is wat Xconfigurator betreft niet zo positief, maar de S3 virge (DX weliswaar) is wel een hele flexibele kaart die probleemloos zou moeten werken. Waarschijnlijk gaat het wel lukken als je je settings met de hand verandert in XF86config(-4). Begin eens met het instellen van een max V-refresh van 73 en check ook of je videomem klopt. Aan je klacht te zien heeft het daarmee te maken.

Misschien overbodig, maar het is een idee om 'X -probeonly' te proberen, eventueel met toevoeging '>>blabla'.

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

Topicstarter
Helaas blijft hij dan de melding geven over subsection "extmod" die afwezig is. Dat klopt ook, maar ik heb nergens een voorbeeld van hoe dit eruit moet zien en in de oude config files staat hij ook niet. Deze section voegt hij ook niet toe, als je xf86config draait.
Ik ben nu een nieuwe installatie begonnen (van het internet :)) met een andere videokaart (S3 Virge DX, eerst was het een GX) en die is wel goed volgens mij.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Echte diehards compileren de source van XFree86 4.2.0 en maken/veranderen de XF86Config file gewoon met de hand.
Heb ik zelf ook gedaan, had eerst 4.1.0 van Debian draaien, maar voldeed niet (Savage driver crashte, was een fix voor in 4.2.0). Ikke source van 4.2.0 compileren (make World; make install) en nog ff het configbestandje aanpassen, zomaar klaar :)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb precies dezelfde kaart (GX), en met Suse kon ik ook niet zomaar X starten, je moest ff met een parameter meegeven dat ie een bepaalde module moest meegeven. Kweet niet meer welke, maar je hebt toch al een andere kaart gepakt ;) . Maar dat je wel ff weet waarom het nou kwam.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heet die module toevallig s3virge >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die heet S3Virge ja...is dat geen goede module voor een S3 Virge DX of GX kaart dan?

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:09
banaan-X schreef op 04 februari 2002 @ 17:24:
Ik heb precies dezelfde kaart (GX), en met Suse kon ik ook niet zomaar X starten, je moest ff met een parameter meegeven dat ie een bepaalde module moest meegeven. Kweet niet meer welke, maar je hebt toch al een andere kaart gepakt ;) . Maar dat je wel ff weet waarom het nou kwam.
Heb je die parameter misschien toch nog ergens liggen? Want ik zit nu met precies hetzelfde probleem met die S3 kaart. Onder Red Hat 8.0 en Mandrake 9.0 geeft die en verkloot beeld...

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik gebruik de vesa driver voor bokkige oude S3 kaarten, niet de S3 driver.
Werkt prima, ook op een P166. Xfree 4.2.

[edit: oops, oude koe]

[ Voor 11% gewijzigd door AlterEgo op 06-03-2003 09:32 ]

Verwijderd

Fred_Perry schreef op 06 March 2003 @ 09:16:
[...]

Heb je die parameter misschien toch nog ergens liggen? Want ik zit nu met precies hetzelfde probleem met die S3 kaart. Onder Red Hat 8.0 en Mandrake 9.0 geeft die en verkloot beeld...

Je schopt een antieke draad met een weinig informatieve post. Lees [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] eens door voordat je een topic opent.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.