Toon posts:

[koelpasta] Ideetje om aan te brengen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik vanwege de hoge temperaturen van mijn Athlon XP 1800+ maar eens m'n JustCooler P-8000 vervangen door een standaard CoolerMaster DP5-7H53F. Okee, niet een topmodel, maar ik mocht 'm van MEMO terugbrengen als 't niet genoeg hielp. De no-name zilverprut van Computerland heb ik vervangen door een heeeeel dun laagje witte HTK-001 koelpasta van CoolerMaster.

Die heb ik als volgt aangebracht:

1. Uit het bij de pasta geleverde (!) plakfolie met een scherp afbreekmesje een vierkantje gesneden die iets groter is dan de heatspreader van de Athlon XP. Aan alle kanten iets van 5mm.

2. Het plakplastic precies in het midden van de onderkant van de koeler geplakt. Hoe preciezer je daarin bent, hoe kleiner het uitgesneden vierkantje kan zijn natuurlijk.

3. Een druppeltje pasta met de bijgeleverde creditcard (!) netjes glad uitgesmeerd. Waarbij het plakfolie dus dient als geleider voor een constante hoogte en een afbakening waardoor je een perfect vierkante, dunne laag pasta op je koeler krijgt.
Niet met de hoeken van de kaart aan weerszijden van het folie het zachte alu van de onderkant bekrassen, want dat staat zo slordig.

4. Voor de zekerheid heb ik toen met wat Coleman benzine (bij een outdoorshop verkrijgbaar) de eventueel nog aanwezig zijnde plakresten rondom de pasta voorzichtig verwijderd.

5. Toen de koeler op de (met een wattestaafje en een druppeltje gedenatureerde alcohol) schoongemaakte proc geplaatst. Jammer genoeg hebben ze op deze koeler nog niet de nieuwe clips gebruikt. Je kan niet alles hebben.

Ik heb gezocht op het forum naar vergelijkbare methoden maar niets gevonden. Zal natuurlijk wel aan mij liggen. Toch is het misschien een idee voor ons tweakers om een dikke kwaliteit plakfolie (boeklon) uit de kantoorhandel te versnijden en in plaats van de processor onder te smeren, en zo de _koeler_ te voorzien van een strakke laag?

Overigens, een heftig uiterlijk alleen was niet genoeg voor de JustCooler. Zal wel door de paars/roze laag op de koeler komen. Ik ben van 57-59 idle (en bij wat hogere kamertemperaturen soms wel 63-65 graden) teruggegaan naar 49-51 idle.
Toch goed met een Asus A7V266-E rev 1.07 en bios 1006. Belast heb ik 'm nog niet uitgeprobeerd, maar het is toch een flink verschil! Benieuwd wat een echte koeler ooit nog eens gaat doen. Ik probeer eerst de airflow m'n HQ45 case te optimaliseren met wat modden.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Klinkt best omslachtig vergeleken met wat ik heb gedaan: toefje koelpasta (silver grease van fl 5,-) op de proc leggen, koeler er op drukken, beetje draaien en wat zie je? de koelpasta vormt een dun laagje terwijl de overtollige pasta opzij gedrukt werd.
Door de clip wordt de koeler nog veel steviger aangedrukt en als de proc de eerste keer heet wordt wordt de pasta wat vloeibaarder en loopt nog makkelijker weg.

Toen ik de koeler er na een weekje af haalde zag ik het resultaat: een klein randje prut om de processor heen en waar de processor het koelblok (bijna) raakte een flinterdun laagje pasta. Waar de processor de koeler daadwerkelijk raakte zat zelfs helemaal geen pasta meer. De oneffenheden zijn perfect opgevult geweest.

Het lijkt me dan ook een beetje veel werk wat jij gedaan hebt.

PS, mijn 1800+ wordt met een koelblok van een thermaltake vulcano met een eigen (stille) 8cm fan stressed 51 graden, idle 43, is dat goed? ;)
Met de originele thermaltake fan wordt hij nog 2-3 graden koeler maar dan moet je wel gehoorbeschermers dragen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 12:59

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik ben het helemaal met RolandWitvoet eens, maar ik ben dan ook geen 'koeler-freak'

Ik heb zelf een keertje aardig wat koelers mogen testen met allerlei verschillende soorten koelprut. Ik heb toen met een scheermesje AS2 aangebracht temp: 48 Uit een grote injectiespuit aangebrachte witte prut, niet al te voorzichtig aangebracht, met mijn vinger uitgesmeerd, temp: 44. Toen zelfde maar eens gedaan met AS2, temp 46... Ik ben dus gewoon voor een 'grote'(binnen bepaalde grenzen natuurlijk) klodder goed verdeelde koelpasta. Werkt prima voor mij :)

Verwijderd

Topicstarter
edit:
reaktie op RolandWitvoet

Jep, zo klinkt het wel. Maar het was zo gebeurd hoor, m'n beschrijving is alleen nogal gedetailleerd. :)

Waar ik een beetje huiverig voor ben is het kraken van m'n core en het ontstaan van luchtbelletjes in de pasta. Zoals jij de pasta erop brengt is gevoelsmatig een prima manier, maar brengt volgens postings op dit forum nogal wat risico's met zich mee. Voor de mensen die de pasta met een creditcard of een scheermesje op de CPU smeren misschien het overwegen waard.

Verder zou ik willen dat ik jouw temperaturen had! :(

Maar met dit standaard koelertje, de witte smurrie en de nogal warme A-open HQ45 toch al een leuk resultaatje geboekt. Bewijst dat die JustCooler P-8000 echt klote koelt. Bij het lappen van de heatsink zag ik ook allemaal putjes toen ik door de roze laag heen was, na een uur zweten had ik 'm pas een beetje spiegelend.

Verwijderd

hoe ik het heb gedaan: (standaard manier) klein beetje asII op de rand, en dan met een pasje (hcc >:) ) uitstrijken tot er een dun laagje op zit en dan de kewler erop (TT Volcano6cu). heb ik eergistern gedaan, dus hij moet eerst nog ff wa "inwerken" (volgens AS moet het na de eerste 48 uur 1 a 2 graden schelen) iig, nu is mijn athlon 900@1000 40 graden stressed.