Toon posts:

Windows 2000 Adv. Server, R&RAS, VPN en McStream

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Thuis heb ik zo'n McStream Fast-ADSL abonnement met 4 IP nummers. Mijn serverpark ziet er als volgt uit:

Server 1:
Windows 2000 Advanced Server
Exchange 2000
Data opslag
Routing & Remote Access
3Com Etherlink III 10 mbit: Hieraan hangt de Alcaslet
3Com 905B: aangesloten op de switch

Server 2:
Windows 2000 Server
Terminal Services
Realtekje >:) Aangesloten op de switch

Clients:
Realteks >:) ook aangesloten op de switch

Windows 2000 R&RAS kan echter niet gebruik maken van alle 4 de IP nummers tegelijk. Dus wilde ik het probleem als volgt aanpakken:

De Alcaslet (IP 10.0.0.138) is niet pingable vanaf de clients of Server 2 (niet pingable vanaf alles aangesloten op de 3Com 905B dus).

Als je de 3Com Etherlink 10 mbit toevoegt bij Network Address Translation als Public Interface dan is de Alcaslet ineens wel pingable vanaf de clients, en je kunt zelfs inbellen op de Alcaslet, en... je kunt internetten, vanaf de betreffende client.

Echter... R&RAS op de server kan niet meer VPN inbellen op de Alcaslet. De Alcaslet is wel pingable, en ik kan de configuratiepage http://10.0.0.138 gewoon openen vanaf de server (ook op de clients overigens).

Hoe los ik dit op? Ik wil namelijk dat 2 PCs een eigen IP nummer krijgen door deze zelf te laten inbellen. Server 1 moet het internetverkeer gewoon via NAT voor de overige clients blijven delen.

De hardware veranderen (Alcaslet aansluiten op de switch) is niet mogelijk omdat ik het huis even niet kan ombouwen.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Verwijderd

even een paar korte vraagjes,

wat is R&RAS bij jou ?

en je clients kunnen dus nu wel inbellen, en je server niet?

dan komt dat denk ik door het volgende,
als je een dos-venstertje opent en even de route tabel bekijkt door het commande "route print" te geven. kan je alle routes zien die van en naar een ip adres lopen,..
ik denk dat het namelijk niet mogelijk is om een VPN via je 100MB naar je ethernet III kaartje te laten lopen, omdat je dan een routing-loop maakt.

als je een kaart public maakt plaats je die alleen in je routing-tabel of in de desbetreffende software.

iets verder geholpen ?

peter

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Op maandag 04 februari 2002 12:23 schreef feeble het volgende:
[..]
Windows 2000 R&RAS kan echter niet gebruik maken van alle 4 de IP nummers tegelijk
[..]
Dat kan dus wel. In de R&Ras management console op Network Address Translation klikken en dan je MxStream connectoid rechtsklikken en properties kiezen. Bij Address Pool | Add kun je nu je 4 IP-adressen invoeren.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

owh mooi,

maar dan snapte ik je stelling niet.

peter

Verwijderd

Topicstarter
wat is R&RAS bij jou ?
- Windows 2000 Routing & Remote Access

en je clients kunnen dus nu wel inbellen, en je server niet?
- Klopt
Bedankt voor de reactie. Ik heb in de tussentijd een nood oplossing gebruikt. Namelijk VMware op de server geinstalleerd en daarop een OS met Bridged Networking geinstalleerd. Deze had wel direct toegang tot de Alcaslet omdat deze direct toegang tot de 3Com Etherlink III had. Deze VMware guest heeft dus z'n eigen IP nummer.

Ik zal dit weekend zeker proberen of ik de routing tabellen kan aanpassen, omdat zo'n nood oplossing met VMware een beetje erg overdreven is.