Toon posts:

Database online

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de eerste keer dat ik hiermee te maken krijg dus aub niet meteen roepen "search, etc." Heb wel zin om te kijken maar geen tijd , moet vanmiddag voorstel doen. Heb eigenlijk ook geen idee welke kant ik op moeten denken.

Huidige situatie:
Excel bestand met links naar documenten op server ergens in het land (groot kantorennetwerk). Er zijn in totaal 20 mensen die van dit excel bestand gebruik maken maar deze zitten door het hele land. Probleem nu is dat de snelheid heel traag is.

Nu wil ik het zo wijzingen dat het excel bestand wordt omgezet in html of in een andere soort database maar dat wel de functies overeind blijven van excel of natuurlijk vergelijkbare functies (sort, zoeken, etc.). Ik zou deze op een intranetserver neer kunnen zetten voor de snelheid. De links naar de documenten (op lokale server) blijft natuurlijk traag maar dat vind ik niet zo erg.

Ik wil dus:
- makkelijke, snelle database op centrale intranetserver
- meerdere mensen mogen toevoegen of wijzigen in database
- documenten blijven op lokale server

Heb niet zoveel tijd om alle links na te lopen, maar is het mogelijk om via html of soortelijks iets op te zetten. Dus dat mensen dingen via html kunnen wijzigen, verder klikken naar documenten op server, etc.

Heb al zitten kijken bij mysql.com maar kan niet echt voorbeelden vinden. Dus ik wil graag weten welke kant ik op kan gaan, welke programa's. Belangrijkste is dat het simpel blijft en als er een voorstel komt graag met een link naar een eventueel eindresultaat.

Bedankt :)

Verwijderd

Wat is het budget?

Ongelimiteerd:

1. Dell server (webapps) kopen
2. W2k server en MS SQL server installeren
3. SQL database maken
4. Met ASP internet pagina's maken die data uit db halen
5.Server wegbrengen naar hostingprovider en domeintje eraan koppelen.

Goedkoper:
Host zoeken die databases (Access, MS_SQL of MySQL) ondersteunt! Begin weer bij punt 3 en sla punt 5 over.

Verwijderd

Topicstarter
Budget niet oneindig. Maar volgens mij hebben we hier al genoeg draaien. Dus server niet nodig, maar ik weet niet wat er nu op draait.

Is er een link van wat mogelijk is met een online database?

Verwijderd

Als er een server is die verbonden is met internet dan kan dat ook gewoon of natuurlijk een intranet server.

Je kan met een database eigenlijk alles! Dit forum en tweakers.net maken gebruik van een database bijvoorbeeld.

Er is geen link naarwaar je alles komt te weten.

Probeer eerst een goed te bedenken wat jullie willen. Vertaal dit vervolgens naar een technisch ontwerp. Daarna ga je kijken welke technologie je daarvoor kan gaan gebruiken.

Als ik het goed begrijp ben je nogal een n00b, dus wellicht kan je beter professionele hulp inschakelen.

20 personen?? Wellicht kan je het beste voor een oplossing van Microsoft gaan. Maak eerst eens een database in Access. Deze kan je upsizen naar naar SQL database (MSDE of MS-SQL server).

Daarna ontwikkel je een website. Via ASP kan je dynamische gegevens uit de database halen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat er moet komen is al wel duidelijk. Het bestaande excel bestand voldoet, alleen niet op andere locaties. Het is een plat bestand (1 worksheet) met nu al vijfhonderd rijen en +/- 40 kolommen. Bij een aantal cellen zijn er links naar daadwerkelijke word-documenten gemaakt. Deze documenten staan op lokale server. Maar dat levert geen grote problemen op.
Ik wil dus het liefst een soortgelijke structuur opzetten maar dan in databasevorm. Dus gewoon 40 kolommen en vijfhonderd rijen, zodat iedereen zelf kan sorteren.

Verwijderd

Je weet dus welke gegevens er uiteindelijk in moeten komen. Welke grootheden/entiteiten zijn er? Waarop moet men kunnen selecteren? Wellicht kan je de veldnamen geven? Wat staat er dus boven elke kolom?

Verwijderd

Je kan beter wat hulp roepen bij wat jongens die er echt verstand van hebben. Wij hebben goede ervaringen met b-brite in Den Haag (www.b-brite.nl). Die gasten bouwen voor weinig een juiste database en precirs wat je ervan verwacht.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 13:30 schreef HPE het volgende:
Je weet dus welke gegevens er uiteindelijk in moeten komen. Welke grootheden/entiteiten zijn er? Waarop moet men kunnen selecteren? Wellicht kan je de veldnamen geven? Wat staat er dus boven elke kolom?
Staan 40 verschillende dingen boven. Dus bijvoorbeeld naam klant, soort klant (profit, non-profit), etc. Hiermee kan ik excel heel makkelijk sorteren gebruiken. Moet kunnen zoeken op soort bedrijf, op soort werk wat wij daar doen, op naam bedrijf, etc.

Voor elke klant wordt een regel gemaakt. Deze worden dan rustig ingevuld door eenieder. Als ik een klant dus opgezocht heb kan ik zien of er hier al brieven naar gestuurd zijn (en deze brieven meteen opvragen). Kan kijken waar ze gevestigd zijn, contactpersonen.

Verwijderd

Relationele database!

Ik zou als ik jou was een pro inhuren of er zelf wat over gaan leren. Begin dan eens met MsAccess en leer daarna HTML/ASP en SQL.

Als je dan specifieke vragen hebt, dan kan je GoT inschakelen!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ga wel stoeien met acces. Zal geen problemen opleveren. Pro inschakelen zal wel wat problemen opleveren, moet eerst iets laten zien hoe het kan worden voordat ik budget krijg.

Verwijderd

Om dit goed voor elkaar te krijgen, zou ik eens een paar boekjes over databases in het algemeen gaan lezen. 40 kolommen in excel kan in een database met minder (vermoed ik)

Verwijderd

Topicstarter
Zijn echt 40 verschillende onderwerpen, maar je hebt gelijk wat spullen bij elkaar stoppen zal het wel verkleinen :)

Verwijderd

Niet alleen verkleinen. Om dubbele data en het dubbel intypen van data te verkomen kan je meer tabellen aanmaken en deze relateren.

Verwijderd

Topicstarter
Je typt nergens iets dubbel in. 't zijn per record allemaal nieuwe gegevens. Alleen zou je dus bijvoorbeeld adres bij elkaar kunnen voegen (nu 3 kolommen, zou er één worden).

• JoostMartijn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-04-2025
He, je kan het beste gewoon een database maken waar alle gegevens in komen te staan. Dit word ook veel duidelijker dan het huidige Excel. Je kan dit inderdaad het beste doen met MS-Acces of My-sql.

Ik zou het het mooiste vinden om dit met mySQL te gaan maken en met behulp van php alle gegevens uit de database halen die de gebruiker vraagd. Via php kun je gebruikers ook de mogelijk geven om op een later tijdstip dingen in de database te wijzig cq verwijderen.

Zo'n database maken is een fluitje van een cent. Zorg gewoon dat je een stagere van een hogeschool krijgt (richting informatica) de meeste van die lui fixen zo even wat voor je en ze zijn heel goedkoop

Zo zou ik het hebben gedaan. :*)

Windsoft

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

2 jaar na dato zullen ze vast al een oplossing hebben ;)
Pagina: 1