Qmail mailserver aan ISDN verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:19

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Ik moet (Waarschijnlijk) binnenkort voor m'n werk bij een klant een Linux server neerzetten. Dat is de 1e keer dat dit bedrijf iets met Linux gaat doen. Het is dus erg belangrijk dat het in 1x goed gaat. Anders ben ik bang dat het meteen de laatste keer is dat dit bedrijf iets met Linux gaat proberen. Omdat ik altijd tijdens m'n stage liep te blaten dat Linux zo'n geweldig besturingssyteem is wordt het nu eens tijd om het in de praktijk te laten zien. Ik wordt meteen in het diepe gegooid....

Het is de bedoeling dat er bij die klant een Mailserver komt te hangen aan een ISDN verbinding. Die ISDN verbinding blijft niet altijd open staan maar belt eens in de zoveel tijd in (1x per halfuur bijvoorbeeld) .

Op het moment dat de verbinding open staat moet dan alle mail via SMTP worden verzonden, en alle mail worden ontvangen via POP3. En al die mail die binnen is gekomen via POP3 moet dan weer verspreid worden over de verschillende clients.

Het idee is om alle binnenkomende mail op te laten vangen door de Mailrelay server van Planet. En die dan 1x per halfuur (of kwartier of 10 minuten maakt niet uit) op te laten halen.

Ik wou voor dit alles Qmail gebruiken. Ik heb wel wat ervaring met Qmail aan een ADSL of Kabelverbinding (bij vrienden en kennisen) maar geen enkele ervaring met Linux aan een Modem/ISDN verbinding.

Mijn vraag is dus eigenlijk kan dit allemaal uberhaupt wel, en zo ja in hoeverre is dit anders dan een mailserver aan een ADSL of Kabelverbinding?

En zo'n opstelling met een mailrelay server, moet er nog iets bijzonders gebeuren om die Mailrelay te laten weten dat de mail verstuurd kan worden naar de mailserver?

P.S. Die server moet ook het inet delen en wordt een dataserver maar dat lijkt me verder niet van belang voor deze vraag.

Iracing Profiel

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Oke ik hoor nu net dat deze deal toch niet doorgaat.

Maar dat neemt niet weg dat ik toch wel errug benieuwd ben of zoiets kan en zo ja hoe. En erg veel tijd om een testopstelling te maken heb ik ook niet dus ervaringen van anderen die hetzelfde hebben zijn erg welkom. :)

Iracing Profiel

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

met een cronjob kun je inbellen.

met fetchmail email ophalen.

sendmail kan vanuit que verzenden

dus dan draai je dmv cron 1x per half uur :

dialin && mailbatchscript && hangup.

mailbatchscript:

fetchmail
sendmail (alles uit que)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
met een cronjob kun je inbellen.
Dat wist ik :)
met fetchmail email ophalen.
Ik heb geen ervaring met fetchmail. (Wat opzich geen probleem is want alles is te leren) Maar kun je er met fetchmail ook voor zorgen dat de mail die opgehaald wordt in de maildir voor een bepaalde user terrecht komt?
sendmail kan vanuit que verzenden
Oke da's mooi, als Qmail dat ook kan dan is het helemaal oke. Maar maak ik een denkfout als ik denk dat ik daar eenvoudig achter kan komen door thuis eerst de UTP stekker van m'n kabelmodem eruit te trekken, daarna mail te versturen via m'n eigen mailservertje. Als die mail dan niet direct terugkomt maar verstuurd wordt zodra ik de kabelmodem weer aansluit, dan kan Qmail dus ook vanuit de Queue verzenden? Toch?

Maar bedankt voor de tips iig

Iracing Profiel

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mwah, die test van de utp stekker moet iedere mta doorstaan, dat is namelijk niet echt vanuit een queue versturen, maar gewoon dom retryen tot het werkt. Dit zal ook een hoop foutmeldingen genereren. Met een queue wacht ie netjes met versturen totdat jij zegt dat het moet.

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Die foutmeldingen komen dan allemaal in 1 of andere logfile neem ik aan? De gebruikers zullen er niks van merken?

Behalve dat de load wat hoger wordt dan normaal (wat opzich geen ramp is want zoveel clients hangen er niet aan) zijn er dan nog andere bijeffecten als Qmail niet vanuit de queue kan verzenden?

Ik wil namelijk graag Qmail gaan gebruiken omdat ik die al een beetje ken en omdat ie erg veilig en snel schijnt te zijn.

Iracing Profiel

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
qmail kan dat vast wel, en als qmail dat niet kan, is het een prutsmailer en kun je beter een andere mta pakken. Standaard krijgt een user een mailtje als mail niet gedelivered kan worden volgens mij, iets in de trant van "remote host was unreachable, this is not a fatal error, will try again in $time, you don't have to do anything yet". Exim is ook snel en veilig, en kan ook vanuit een queue mailen (batched smtp ofzo).

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Oke thanx ik geloof ook wel dat Qmail zoiets heeft maar daar ga ik me binnenkort even wat meer in verdiepen. Thanx.

En als Fetchmail de mail voor verschillende users van zo'n mailrelay server af kan halen en in een bepaalde directory kan zetten dan weet ik genoeg. :)

Iracing Profiel

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
En even voor de duidelijkheid en waarschijnlijk overbodig.

Zo'n mailrelay server is een andere SMTP server die voor de SMTP server hangt die bij dat bedrijf zou komen.

Dat is omdat Planet poort 25 dichtgooid zodat je een SMTP-server altijd via hun moet laten lopen.

Dus alle ingaande mail komt eerst op de SMTPserver van planet, daarna wordt het doorgezonden naar de mailserver bij dat bedrijf.

Iracing Profiel

• besmart
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10-2015

besmart

fanta share the fun

Tjong lekker is dat dan.
Zou ik bij een andere provider gaan zitten waar ze ook een vast ip leveren aan je dialin.

Zodat je bSMTP kan gaan gebruiken bv. Laat je elke 30 minuten de server inbellen en kontact zoeken met de mailserver van de provider en die geeft de mail aan de server.

BeSmart! Everything goes well | photographs by Canon EOS 5D - Canon L 24-70 USM - Canon 70-300 USM IS

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Hmm ja nou je het zegt is een vast IP ook best handig. Al was het alleen maar om het beheer via SSH wat eenvoudiger te maken.

Ik heb al een programmatje gevonden dat Serialmail heet. Daarmee kun je een SMTP connectie openen met de ISP en zo de mail ophalen. Ik denk dat ik er zo wel uit ga komen. Dan heb ik dus fetchmail ook niet nodig denk ik.

Iracing Profiel

• Pierik

Pierik

I'll be back!!!

Topicstarter
Hmm toen ik gisteravond thuis de test met die UTP stekker deed. Toen kreeg ik een timeout bij het verzenden van m'n mail.

Zou dat een probleem kunnen zijn met de DNS server die er niet is? Ik maak namelijk gewoon (nog) gebruik van de DNS server van @home. Zodra ik die UTP stekker eruit trek kan ie dus geen contact meer maken met die DNS server.

In m'n outlook staat bij de SMTP server gewoon het IP van de server ingevuld (192.168.0.1) dus hij heeft dan toch niks met een DNS te maken? Of zou het ergens anders aan kunnen liggen.

Ik moet eerlijk bekennen nog niks geprobeerd te hebben maar een tip zou welkom zijn. :)

edit:
Voor de duidelijkheid, die time out krijg ik in Outlook bij het verzenden

Iracing Profiel

Pagina: 1