[CM]Electrische koelementen

Pagina: 1
Acties:

• KrnKje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-01 21:03
Iemand van jullie zal vast wel ergens een plekje weten waar ik ze kan krijgen, maar ik zal eerst even uitleggen wat mijn idee is.
Ik heb nml een lege kast, echt leeg, drive-bays en dergelijke heb ik er allemaal uitgeslepen met slijptol afgelopen weekend. Mijn idee is om de kast tot een drankkoeler om te bouwen, dus zonder verdere functie als PC. Voorin de drivebays met plek komen voor een fles cola die schuin naar beneden staat/hangt, bovenin 4 gaten voor 4 blikjes red-bull en aan de zijkant 3 gaten voor 3 flesjes bier. Deze wil ik dan met een constructie in een soort ijzeren netje hangen, zodat ze eigenlijk open in de kast hangen. Ín deze kast moet dan een koelelement komen wat de lucht binnen in de kast koelt, de buitenkanten moeten dus goed geisoleerd worden.
Maar om dat koelelement gaat het nu, ik weet niet waar ik die kan vinden, een electrisch koelement om onderin mijn kast te bouwen dus...

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:05
electroboer of euh uit een koelkast? ofzo

Strava | AP | IP | AW

• KrnKje
Op maandag 04 februari 2002 11:09 schreef webkabouter het volgende:
electroboer of euh uit een koelkast? ofzo
Electroboeren heb ik allemaal afgezocht, niks te vinden :S en als ik het uit een koelkast wil slopen moet ik de hele koelinstallatie meenemen en da's niet wat ik zoek...

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 11:47

Cr3ator

1 bar is geen bar

Wat jij zoekt is een peltier element, die zou je dan wel moeten koelen om de hete kant een beetje op kamertemp te houden, deze elementen zitten ook vaak in auto-koelboxen (12V koelboxjes, lekker voor in de boot... :P)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:05
ander dan zoek je van die colablik achtige koelkastjes op die liggen vast wel erg op de sloop ofzo en dan haal je daar dat elementje uit :D

Strava | AP | IP | AW

• KrnKje
Op maandag 04 februari 2002 11:23 schreef Cr3ator het volgende:
Wat jij zoekt is een peltier element, die zou je dan wel moeten koelen om de hete kant een beetje op kamertemp te houden, deze elementen zitten ook vaak in auto-koelboxen (12V koelboxjes, lekker voor in de boot... :P)
Hmnee eigenlijk geen peltier element... of anders een vrij grote... ik moet iets hebben wat dus echt goed koelt voor in een complete kast :?

• KrnKje
Op maandag 04 februari 2002 11:34 schreef webkabouter het volgende:
ander dan zoek je van die colablik achtige koelkastjes op die liggen vast wel erg op de sloop ofzo en dan haal je daar dat elementje uit :D
Hmja, zat ik ook al aan te denken, een paar rommelmarkten af lopen... maarja, ik koop het liever zo kant en klaar ;-).

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Op maandag 04 februari 2002 11:39 schreef KrnKje het volgende:

[..]

Hmnee eigenlijk geen peltier element... of anders een vrij grote... ik moet iets hebben wat dus echt goed koelt voor in een complete kast :?
Twee peltiers dus >:)

Maar ff serieus als je gewoon bij de conrad vier kleine 3v4A peltiers of een 12v4A peltier haalt gaat het wel koelen :)
Meerdere kleine peltiers is wat duurder maar koelt ook veel efficienter.

Powered bij meergranenbrood.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Je neemt twee flinke koellichamen, en die monteer je op beide kanten van de peltier. Dan een fan erop. Monteer hem zo dat de ene kant van de peltier binnen en de andere buiten de kast zit. Zo krijg je koele lucht in je PC. Ze bestaan ook kant en klaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.elfa.se/images/ct_tnail/A14532_C.JPG Afbeeldingslocatie: http://www.elfa.se/images/ct_tnail/A14535_C.JPG
De eerste koel 22W max, met een tempverschil van 43C max, de tweede 45W bij 50C max.

Kosten? €180 voor de eerste, €425 voor de tweede :(

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 09:53
Op maandag 04 februari 2002 11:39 schreef KrnKje het volgende:

[..]

Een flinke zul je niet nodig hebben. Een processor geeft zo'n 80W aan warmte af. Dat is echt veel.

Onze vakantiekoelbox bijvoorbeeld gebruikt 75W aan energie, waarvan niet alles wordt omgezet in kou. Zo'n ding koelt voldoende.

Bij een peltier moet je aan de andere kant wel warmte afvoeren. Ook zou ik aan de koude kant iets van een koelblok plaatsen om de kou optimaal aan de lucht af te staan.

Neem gewoon een 80-100W peltier en plaats er 2 ALPHA PAL8045T heatsinks met Papst fans op :9~ :9

Zorg dat de 'warme' kant buiten de kast zit, of tegen de achterwand aan (met daarin natuurlijk een gat en de bovengenoemde ALPHA)

Suc6

Dato DUO synth voor twee

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

En natuurlijk goed isoleren, met neopreen(?) o.i.d.
Pagina: 1