Toon posts:

Dropshadow in photoshop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een foto en daarachter wil ik een dropshadow zetten.
Ik krijg deze echter helemaal niet te zien als ik hem er in zet? Het is denk ik heel makkelijk, maar het lukt me niet echt. Weet iemand hoe ik dit moet doen?

Verwijderd

Waarschijnlijk neemt je foto het hele canvas in beslag. Dus die shadow zal dan inderdaad niet te zien zijn. Als je nou je canvas een paar pixels groter maakt, en je foto op een nieuwe layer knalt, dan zou t moeten lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Het punt is: ik heb een heleboel foto's allemaal verschillende formaten. Ik wil ze allemaal 225 pixels breed hebben. Ik wil dus een batch maken waarin deze foto's:
- 225 pixels breed worden
- 1x sharpen
- en een dropshadow krijgen

Het resizen en sharpenen gaat goed, maar het probleem zit hem in de dropshadow.

Wie weet hoe ik dit kan aanpakken?

Verwijderd

Wellicht zit het um in de layer...
Ik weet niet welke versie je van PhotoShop gebruikt, maar als je een dropshadow in de zelfde layer mwil maken als de foto, zet dan de layerproperty op bijv. multiply

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28
Tja, ligt een beetje aan je versie van Photoshop, in 5.5 kun je een 'default' Drop Shadow effect inbrengen in het menu Layer > Effects > Drop Shadow -menu. Ik heb geen idee hoe dat in 6.x zit, maar dit moet 't wel doen.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

is het 'oogje' van de effectlayer grijzig?
Dan kan het namelijk zijn dat de optie 'hide all effects' aan staat.
Je ziet dan geen enkel effect meer terwijl je ze wel aanbrengt.
Je kunt dit controleren door met rechts op de effectlayer te klikken; bij de 1 na laatste optie moet staan 'show all effects'.

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het is Photoshop 6.0

Verwijderd

Lukt het al? of ben je nog aan het proberen... ik werk al geruime tijd met PS 6, dus misschien kan ik je helpen...
Laat ff weten hoe je gevaren bent.

Verwijderd

Als we hier toch zijn...

Ik heb pas van ellende fireworks :( moeten pakken voor een batch :( omdat ik in fotosoep 6 de opties voor het resizen van een image in een batch niet kon vinden... ik neem aan dat het er wel in zit... bitte? *D

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt me niet echt! De foto geeft ie in het
layermenuutje aan als background als ik een nieuwe layer maak en de canvas vergroot blijft het wit en krijg ik geen dropshadow?!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 13:13 schreef Mel0dRaMatIc_FoOl het volgende:
Als we hier toch zijn...

Ik heb pas van ellende fireworks :( moeten pakken voor een batch :( omdat ik in fotosoep 6 de opties voor het resizen van een image in een batch niet kon vinden... ik neem aan dat het er wel in zit... bitte? *D
Je moet eerst de acties "opnemen". Dus eerst eens een plaatje resizen en dit opnemen, deze actie kun je dan in die batch weer oproepen.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Je probleem is dat je de foto opent en dat die dus op een layer staat die background heet, daarachter wil je ook graag nog een achtergrond kleur hebben, ik denk dat je batch er ongeveer zo uit zou moeten zien...

open foto
resize naar 225 pixels
nieuwe layer onder de fotolayer
resize canvas vanuit linkerbovenhoek naar 235 pixels oid
create dropshadow (zie methode hangloozz)
save

that will do

Flickr

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 13:13 schreef inkie1010 het volgende:
Het lukt me niet echt! De foto geeft ie in het
layermenuutje aan als background als ik een nieuwe layer maak en de canvas vergroot blijft het wit en krijg ik geen dropshadow?!
Is de ruimte buiten je foto wel transparant? Als je de foto verbergt zie je dan in die nieuwe layer dan wel de dropshadow of ook niet?
Misschien ten overvloede, maar die nieuwe layer moet je wel onder de foto slepen en niet er boven laten staan...
Als dit wel het geval is dan moet je toch eens spelen met de blending opties van je layer... Doe je een dropshadow via het menu layer/layerstyle of via een plugin als eyecandy

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 13:21 schreef NoStar het volgende:

[..]

Is de ruimte buiten je foto wel transparant? Als je de foto verbergt zie je dan in die nieuwe layer dan wel de dropshadow of ook niet?
Misschien ten overvloede, maar die nieuwe layer moet je wel onder de foto slepen en niet er boven laten staan...
Als dit wel het geval is dan moet je toch eens spelen met de blending opties van je layer... Doe je een dropshadow via het menu layer/layerstyle of via een plugin als eyecandy
Die nieuwe layer krijg ik er niet onder? Omdat de foto "background" is?

Verwijderd

yep,
dubbelklik op je fotolayer en kies OK

• Willem
inkie1010:
Die nieuwe layer krijg ik er niet onder? Omdat de foto "background" is?
Dan copy-paste je de foto eerst even naar een New Image, want als 'ie daar geplakt word, is het zowieso layer # 2. Dan moet 't wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 13:42 schreef willem169 het volgende:

[..]

Dan copy-paste je de foto eerst even naar een New Image, want als 'ie daar geplakt word, is het zowieso layer # 2. Dan moet 't wel werken.
Ja maar kan ik dat ook in die batch zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Nee werkt niet, ja werk wel, maar niet als ik mijn batch wil gebruiken, dan krijg ik namelijk in elke foto dezelfde image gepaste!!! hellup!!! (ben al de hele dag hiermee bezig --> |:(

• Willem
inkie1010:
Nee werkt niet, ja werk wel, maar niet als ik mijn batch wil gebruiken, dan krijg ik namelijk in elke foto dezelfde image gepaste!!! hellup!!! (ben al de hele dag hiermee bezig --> |:(
Dat is in principe niet waar, je moet bij elke image:

* CTRL A >
* CTRL C >
* CTRL W >
* CTRL N >
* CTRL V

Want de New Image neemt de size aan van de ge-copyde image. Als je dat dus bij elke image afzonderlijk doet moet het werken. HTH :)

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

* DeFeCt had inmiddels wel een grafische tut van willem verwacht :)

Je kan dubbeklikken in je layer (om de naam "background" te veranderen) toch in je action opnemen?

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Defect, je bent mijn held van de dag :D
Het werkt!!!!! :) :) :)

• Willem
DeFeCt:
* DeFeCt had inmiddels wel een grafische tut van willem verwacht :)
Ook goed :) Niet eens aan gedacht...
Veel duidelijk als dit kan ik het niet maken.
Kijk en leer:

Stap 1
* Willem wel ! dat dit alles reeds in een Action moet geschieden.

Men neme een foto.
Copy-paste deze
d.m.v. CTRL A > CTRL C > CTRL W >

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/got/dropshadow-01.gif

Stap 2
Maak een New Image
CTRL N > CTRL V;
Maak de image canvas bv. +/- 30 px groter:
(Image > Canvas Size)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/got/dropshadow-02.gif

Stap 3
Pas het Layer Effect Drop Shadow toe:
(Layer > Effects > Drop Shadow)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/got/dropshadow-03.gif

Pas de instellingen naar eigen inzicht aan...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/got/dropshadow-04.gif

Stap 4
Stop de Action.
Automate deze Action d.m.v. File > Automte > Batch, Selecteer directory, klik OK en klaar is Kees.

HTH :)

Excuus voor de layout-vern**kerij

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18

Tim Schuhmacher

abasios

je kan toch ook in je action ipv een nieuwe afbeelding de foto layer dupliceren, dus het volgende doen:
-openen
-dublicate van de background foto layer.
-canvas resizen
-backgroundlayer alles selecteren en wit maken.
-dropshadow op de bovenste layer (waar foto nu staat)
-save

toch?

• Willem
Tim Schuhmacher:
je kan toch ook in je action ipv een nieuwe afbeelding de foto layer dupliceren, dus het volgende doen:

[..]

toch?
Dat kan ja, maar om dat nu voor een groot aantal foto's handmatig te gaan zitten doen is ook weer zo wat...

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18

Tim Schuhmacher

abasios

dat doe je toch ook 1 keer en dan als batch?

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe het nu zo: (met succes)

Begin actie:
- Foto resizen naar 225 pixels width
- Foto 1x sharpen
- Dubbelklik op "background"(dan wordt ie layer 0)
- Canvas size groter maken (110%)
- Drop shadow effect toepassen op layer
- Save

Zo werkt het helemaal perfect!
Iig hartstikke bedankt voor al jullie hulp, zonder die hulp was ik er niet uitgekomen!!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op maandag 04 februari 2002 15:39 schreef inkie1010 het volgende:
Defect, je bent mijn held van de dag :D
Het werkt!!!!! :) :) :)
I told you.... :)

En weer verlaat een tevreden klant het pand..

Flickr

Pagina: 1