een box piept met mic./ een tv ...met camera??

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Het verschijnsel dat er een enorme, soms oorverdovende pieptoon uit je boxen komt zodra je voor diezelfde boxen een microfoon houdt kent iedereen wel denk ik. De verklaring voor dit verschijnsel die ik wel eens gehoord heb - en waarvan ik overigens geen idee heb of die ook waar is - is dat de ruis die door de microfoon gaat op deze manier enorm versterkt wordt en zich als pieptoon uit. Dat klonk mij nog wel enigszins plausibel, alhoewel ik hier graag een correctie zou horen als dat fout is...

Hoe dan ook, ik vroeg me eigenlijk iets anders maar soortgelijks af. Een paar jaar terug was ik namelijk eens aan het spelen met de camera van mijn ouders en had deze daarbij aangesloten op onze tv. Daarbij "ontdekte" ik dat wanneer ik de tv filmde, ik ook de tv zag :9 maar dat zodra ik inzoomde (zo dat er niks anders dan de tv in beeld zou moeten zijn) ik de meest fantastische beelden te zien kreeg.

Knipperende zwart/wit impressies, allerlei grappige effecten, enz. Heeft iemand enig idee wat ik zag??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-03 19:44

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Dat knipperen komt doordat je tv op 50 Hz beelden op het scherm zet en je camera dat ook registreert op 50 Hz (als het goed is :? ). Dat is vaak heel goed te zien als je een computermonitor filmt, want deze draait op frequenties > 50 Hz en dan zie je zo'n mooie band naar beneden lopen...
Andere spectaculaire zaken kan ik niet verzinnen.

Used to be Down Under... Foto gallery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2841

Dit heeft niks te maken met de 50 Hz van het lichtnet.
Dit zijn fractals. De terugkoppeling van het beeld zorgt voor fractale verschijnselen. Het effect is vrij wiskundig en natuurkundig.
Een groep van de Glasgow University heeft samen met de Leidse Uinversiteit dit verschijnsel onderzocht.
Voor meer informatie zie:
http://www.physics.gla.ac.uk/Optics/projects/fractalVideoFeedback/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Een microfoon met box kan gaan piepen door het volgende effect:

Microfoon registreert geluid, pikt dit op, en laat het door de box, versterkt, afspelen. Wat de box afspeelt wordt weer door de microfoon opgepikt en weer versterkt afgespeeld, en weer opgepikt, en versterkt afgespeeld....

Je krijgt dus een feedback-loop, en het effect is een daverende piep.

Je krijgt dit dus ook alleen als je microfoon te diht bij de een box staat.

Bij licht heb je dat effect denk ik niet, omdat licht zich niet alle kanten op voortplant, maar alleen rechtlijnig. Bovendien versterkt een camera niet.

Vergelijk het met 2 spiegels die tegenover elkaar staan, je krijgt een effect dat je rijen en rijen van spiegels ziet, maar een helemaal oneindig lange rij krijg je niet.

Met een camera moet hetzelfde kunnen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEdje80

PrinsEdje80

Op maandag 04 februari 2002 11:01 schreef mausie het volgende:
Dit zijn fractals. De terugkoppeling van het beeld zorgt voor fractale verschijnselen. Het effect is vrij wiskundig en natuurkundig.
Een groep van de Glasgow University heeft samen met de Leidse Uinversiteit dit verschijnsel onderzocht.
Ik ken dit verschijnsel, maar zoals boven beschreven filmde hij de tv niet terwijl deze op de camera aangesloten was... Vandaar, anders was ik hierover ook begonnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1320

...maar zoals boven beschreven filmde hij de tv niet terwijl deze op de camera aangesloten was... Vandaar, anders was ik hierover ook begonnen
Smoesjes ;)
...en had deze daarbij aangesloten op onze tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Move W&L -> AV

Het gaat over audio en video, daar hebben we een apart forum voor. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01

Jag

Die piep uit een speaker als je er een mic te dicht bij houdt hoeft geen piek te zijn. Dat ligt helemaal aan de omstandigheden.
Het komt idd doordat een mic een geluid doorgeeft aan de versterker, en vervolgens komt dat geluid versterkt uit de speaker weer in de mic, om vervolgens nog harder weergegeven te worden door de speaker, enz. Dit gebeurt op het moment dat het geluid, bijvoorbeeld 60 dBspl, zo hard wordt weergegeven door de speaker dat het harder dan die 60 dBspl klinkt bij de mic. Dan krijg je een versterkingsloop. De frequentie waarbij dat gebeurt is afhankelijk van de "system response". Dat wil zeggen: een mic heeft altijd frequenties waarbij hij gevoeliger is. De meeste mics zijn wat minder gevoelig voor lage tonen. Maar ook versterkers en natuurlijk speakers veranderen de system repsonse. En natuurlijk ook alles wat je er extra tussen zet zoals equalizers (die je gebruikt om de system response wat gladder te maken zodat je minder snel feedback hebt). Meestal is feedback frequentie redelijk hoog (vandaar ook de piep), maar zeker als degene met de mic achter de speakers staat, kan je ook prima feedbacken in het laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsEdje80

PrinsEdje80

Op maandag 04 februari 2002 11:26 schreef ManiaXe het volgende:

[..]

Smoesjes ;)
[..]
Oeps, je hebt gelijk 8-) (niet wat betreft de smoesjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37358

Op maandag 04 februari 2002 11:03 schreef Diadem het volgende: Bovendien versterkt een camera niet.
Tja, dat doet een microfoon van zichzelf ook niet, maar de rest erachter wel; ik denk dat het draaien aan de brightness (van het beeldscherm) heel veel verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Op maandag 04 februari 2002 11:01 schreef mausie het volgende:
Misschien dat het in de PDF-jes staat - die ik hier op de Uni niet kan lezen - maar ik zie daar niet echt WAT je nu eigenlijk ziet...

Bij een mic hoor je hetgeen hij opvangt extreem versterkt; bij een video zie je....??
Pagina: 1