Toon posts:

Locked AMD processor, toch beter benchmarks?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AMD 1800 +, is nog niet ge-unlocked. Nu heb ik met de standaard instelling 11.5x en 133/33 gebenchmarked. Toen ik in het bios de settings veranderde naar 12.5 140? , en het vcore een beetje verhoogde kreeg ik betere benchmarks en werd de temp 1 graad hoger (48celcius).... nu is mijn vraag, hoe kan dit?

AMD 1800 +
512 MB DDRram
Asus A7v266-e

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:48

Rollerjooster

OhNoNotHim

Als 'ie niet unlocked is vraag ik me af hoe je hem op 12 nogwat kunt zetten. Maar ja, dat vroeg jij je ook al af. Ik heb werkelijk geen idee, behalve dan dat de veranderde FSB de doorslag geeft. Maar dan lijkt het me ook onwaarschijnlijk dat je daadwerkelijk de mp hebt veranderd.

Forza Mucca!

Verwijderd

Topicstarter
ja.. zoals je al zegt, dat vraag ik me dus af...

Tijdens het booten geeft ie nog gewoon 1800 + aan, en in windows, system properties>>> general geeft ie dat ook aan. Daar is ie nu op 1.67 Ghz, terwijl die eerder op 1.54 ghz zat.... dat terwijl er nog steeds 1800+ staat. Wat is hier gaande joh? bestaat er dan toch een god? :9~

Instelling zijn nu: 12.5x / 13.0x
145/36
Vcore: 1.1850

Maar 12.5 * 145 = 1812.5 Mhz??? hoe zit het nu?

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
11,5 x 145 |:(

Van al jou topics is er welgeteld eentje niet gesloten. Als ik jou was zou ik eerst eens wat doorlezen over overclocking en cooling. Maar...aangezien ik ook niet de slechtste ben :) zal ik je even op weg helpen. De snelheid van een processor wordt bepaald door de multiplier (MP) en de bussnelheid (FSB). Tegenwoordig draaien veel processoren, onder andere jouw XP, op een bus van 133. Deze vermeerderd met de multiplier geeft de actuele snelheid van je processor (kan een paar mhz'en afwijken). Aangezien je een 1800 hebt (1,54) is je multiplier 1,54 : 133 = 11,5. De reden dat overclockers hun processor willen laten unlocken, dus de mogelijkheid hebben om de MP te veranderen, heeft o.a. te maken met het feit dat een verhoging van de bussnelheid een betere performance van het systeem tot gevolg heeft dan wanneer je enkel de processor overclockt. Bij een standaard multiplier, dus bij jou 11,5, zal het moeilijk worden om een FSB van bijv. de 160 te halen. Puur vanwege het feit dat je processor dat niet trekt. Ga je nu je MP verlagen van 11,5 naar bijv. 10,5 dan heb je meer kans om die hoge FSB te behouden. Dan heb je weliswaar een iets lagere processor snelheid, maar die hoge bus maakt dat ruimschoots goed :P Ik heb zelf een TB 1200 en draai momenteel op 9.5 x 145 :9 Standaard 9 x 133, dus in mijn geval MP iets omhoog. Probber dus een zo hoog mogelijke bus te behalen. In principe is jouw MP van 11,5 wel gunstig. Voor jou zou een bus van boven de 150 mogelijk moeten zijn, mits je andere systeemcomponenten dat toestaan. In ieder geval hoop ik dat je hier iets mee kan, enne succes ermee :z

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 02:43 schreef Daacuso het volgende:
11,5 x 145 |:(

Van al jou topics is er welgeteld eentje niet gesloten. Als ik jou was zou ik eerst eens wat doorlezen over overclocking en cooling. Maar...aangezien ik ook niet de slechtste ben :) zal ik je even op weg helpen. De snelheid van een processor wordt bepaald door de multiplier (MP) en de bussnelheid (FSB). Tegenwoordig draaien veel processoren, onder andere jouw XP, op een bus van 133. Deze vermeerderd met de multiplier geeft de actuele snelheid van je processor (kan een paar mhz'en afwijken). Aangezien je een 1800 hebt (1,54) is je multiplier 1,54 : 133 = 11,5. De reden dat overclockers hun processor willen laten unlocken, dus de mogelijkheid hebben om de MP te veranderen, heeft o.a. te maken met het feit dat een verhoging van de bussnelheid een betere performance van het systeem tot gevolg heeft dan wanneer je enkel de processor overclockt. Bij een standaard multiplier, dus bij jou 11,5, zal het moeilijk worden om een FSB van bijv. de 160 te halen. Puur vanwege het feit dat je processor dat niet trekt. Ga je nu je MP verlagen van 11,5 naar bijv. 10,5 dan heb je meer kans om die hoge FSB te behouden. Dan heb je weliswaar een iets lagere processor snelheid, maar die hoge bus maakt dat ruimschoots goed :P Ik heb zelf een TB 1200 en draai momenteel op 9.5 x 145 :9 Standaard 9 x 133, dus in mijn geval MP iets omhoog. Probber dus een zo hoog mogelijke bus te behalen. In principe is jouw MP van 11,5 wel gunstig. Voor jou zou een bus van boven de 150 mogelijk moeten zijn, mits je andere systeemcomponenten dat toestaan. In ieder geval hoop ik dat je hier iets mee kan, enne succes ermee :z
Ja, hier heb ik ten minste wat aan.. er is alleen 1 probleem... ik kan de multiplier veranderen in het bios veranderen, maar sisoft geeft hem nog als 11.5... wazz that? want ook in het bios staat dat je die alleen kan veranderen als je je proc unlocked.. en dat is dus niet het geval!!!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je kunt em wel veranderen in de bios maar dat heeft dus geen nut, ookal stel je em anders in dan gaat ie toch op ze standaard mp.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
ok.. ik vat hem....

blijf het alleen vaag vinden dat ik 2 opties kan instellen in mijn bios (multiplier en FSB) terwijl deze 2 alleen mogelijk zijn als je proc geunlocked is. Komt bij dat mijn 1800+ nu op 1.67 Ghz draait ipv 1.53.... snap het niet allemaal dus

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 03:56 schreef kariem112 het volgende:
ok.. ik vat hem....
Niet dus.....
Komt bij dat mijn 1800+ nu op 1.67 Ghz draait ipv 1.53.... snap het niet allemaal dus
Dat is dus 11.5 X 145 = 1667.....1.67 dus |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 04:31 schreef Natte_beschuitbol het volgende:

[..]

Niet dus.....
[..]

Dat is dus 11.5 X 145 = 1667.....1.67 dus |:(
Wat ik hiermee bedoelde was dat er in Asus Probe nu 1.67 GHZ stond... hij is echt sneller geworden en ik kan de FSB verhogen...

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:25
De FSB kan je altijd verhogen, maar de MP is gelocked, de MP kan je wel veranderen in de bios maar zodra je reboot springt die gewoon weer terug, met de FSB omhoog te zetten OC je je proc (mhz) je geheugen en je pci en agp sloten enzo.

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Dus wat heb je nu gedaan??? Je denkt dat je alles hebt veranderd, dus zowel de bus als de MP. Maar aangezien je XP-tje is gelockt is de MP hetzelfde gebleven. Alleen de bus is dus daadwerkelijk veranderd. Probeer gewoon tot hoever je met je bus kan gaan. Laat die MP nou maar even met rust. Die gaat toch pas werken als je em unlockt. Dus nu heb je 11,5 x 145 = 1,67, maar misschien redt je ook wel 11,5 x 155 = 1,78. Kwestie van uitproberen.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Op maandag 04 februari 2002 12:17 schreef kariem112 het volgende:

[..]

Wat ik hiermee bedoelde was dat er in Asus Probe nu 1.67 GHZ stond... hij is echt sneller geworden en ik kan de FSB verhogen...
je kan de FSB verhogen maar de mp niet, conclusie :

je hoeft je cpu niet te unlocken om je fsb te verhogen, snap je hem nou een keer?

FSB is trouwens op je MOBO geregeld en niet op je cpu, de multiplier is WEL op je CPU.

(en ja voor de wyzeguys, de cpu heeft een "standaard" FSB instelling die je mobo aaneemt, niet altijd trouwens)
Pagina: 1