sharing van kabel internet

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8211

Topicstarter
Hoi, ik weet dat hier al een ander draadje over gaat, maar ik heb dan ook een wat andere vraag.

Binnenkort kom ik in een situatie waar er op een kamer 1 chello aansluiting is, en 3 computer gebruikers ( scheelt lekker in de kosten )
Nou wil de abbonee van de kabel niet continue zijn eigen computer aanlaten staan opdat de 2 andere continue internet toegang hebben ( zal voor zijn en de onze snelheid ook niet bevordelijk zijn als hij op zijn eigen pc zit te werken )

Er werd geopperd om een zeer goedkope pc als link naar de dan dus andere 3 gebruikers te laten dienen ( een 486 ofzo ? ).
Maar hoe pakken we dit het beste aan?!
- Er 3 netwerk kaarten in stoppen die afzonderlijk naar elke andere pc gaan
-een Hub plaatsen.

Het lijkt mij zinvoller om 100mbit te gebruiken dan 10mbit, omdat je dan ook leuk wat dingen met elkaar kan sharen, en misschien de server ook als file server voor mp3tjes kan werken ( leuke optie, niet noodzakelijk )
Een 10mbit hub is goedkoop een 100mbit hub duur.
Maar wat is sneller?! Hub, of 3 netwerk kaarten in die Pc?!
En moet de server dan als proxy dienen, of kan die weer direct internet toegang voor ons 3en verschaffen?
Kan ik ook bv UT spelen vanachter deze server/proxy?!

Ik hoop dat iemand duidelijkheid kan scheppen in mijn verwarring???
Bij voorbaat mijn eeuwige dankbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4861

je moet zowiezo een hub hebben met 3 compies omdat crosscable niet werkt met 3

ik zou er direct een 100 mbit van maken met een servertje

je moet 4 netwerkkaarten hebben btw en het kabelmodem op de server aansluiten op een nic en de andere nic van de server gebruiken voor het uitgaande netwerkverkeer (proxy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The hunting Hunter994
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03-2023
Ik weet niet of 4 netwerkkaarten in 1 pc wel zo lekker wil met IRQs en al die troep.

Een nog goedkopere, maar niet zo snelle :(, oplossing is gewoon een BNC (coax) netwerk. Dan kun je er heel makkelijk een paar meer pc's aanknopen en heb je toch maar 1 netwerkkart per pc nodig (2 in de server). Volgens mij kan dat alleen maar op 10Mbit. :(

Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argi
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-04 07:45
HARDWARE:
In je server moet je twee netwerkkaarten zetten. 1 voor verbinding naar internet, 1 voor verbinding met prive netwerk. Je kunt (qua prijs) het beste een hub kopen. Je zou ook coax kunnen nemen, maar dat is erg verouderd en niet veel goedkoper.

SOFTWARE:
Ik gebruik zelf RedHat Linux als server. Dit is redelijk makkelijk te installeren. Het delen van internet is vrij simpel met IP-masquerading. Moet je maar even een HOW-TO opzoeken op www.linuxdoc.org . Alles werkt in 1 keer, bovendien hoef je op de clients geen aparte programma's te installeren. Bovendien draait linux goed op een 486 en je kunt er makkelijk andere dingen op installeren zoals een Web server (Apache) of een mail-server

In het verleden het ik ook Windows in combinatie met Wingate gebruikt, dit werkt ook wel goed, maar heeft een apart programma nodig op de clients nodig en is erg omslachtig in te stellen om een ander dan Windows-client aan de gang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8211

Topicstarter
Iedereen alvast bedankt voor de info.
Ik kan niet met coax werken ben ik bang, omdat het nogal over een afstand moet, de langste kabel is toch wel meer dan 10 meter ben ik bang ( het zijn 3 grote kamers aan elkaar die overbrugt moeten worden ).
Zijn 4 netwerk kaarten geen optie?! ( 3 x pc, 1 x kabelinternet ) want een 100mbit hub kost nogal wat! en samen met een simpel Pc'tje zit je dan al snel aan de 500 a 600 gulden ( ex monitor )

Moet deze pc echt als server dienen, of alleen als router?!
En nog iets, kan ik er spellen via spelen op het internet ( iemand vertelde mij dat ik dan geen UT meer kon spelen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4861

ik bedoelde geen 4 nic's in een pc !

2 nics in de server en allemaal 1 nic in de rest van de compies. 10 m/bit draait ook prima hoor maar 100 m/bit is net ff mooier vooral met grote file tranfers van compie naar compie.. ik weet dat 100 m/bit hubs duur zijn maar is wel kewl...

en neem echt geen coax dat zuigt

tip koop zo'n standaard pakketje van trust ofzo met een paar nics en een hub dat kost je 300 gulden ofzow ben je in een keer klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:12
Je kunt coax wel over meer dan 10m leggen heb hier een 25m kabel liggen. Maar als het ff kan neem utp met een hub, coax werkt wel maar het zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jms
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 09:13

jms

Je kan share the net gebruiken. dit is een router/firewall die op een 486 draait. Je moet gewoon een 10mbit netwerk aanleggen, is veel goedkoper en voor die 4 computers is het snel genoeg.
Meer informatie zie www.sharethenet.com .
Als je ook een servers wil draaien kijk dan is op www.e-tech.com . Een volledig zelf installerende linux server/router gebaseerd op Red Hat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

www.zelow.no/floppyfw
linux op een floppy in any 386+ speciaal voor dit doel

uitleg: http://www.zelow.no/floppyfw/floppyfw-ax.html
Afbeeldingslocatie: http://www.zelow.no/floppyfw/floppyfw-sketch.jpg
Pagina: 1