/etc... waar staat dat voor?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• metaal
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01-2025
Ik ben niet bepaald een newbe of zo in de wereld van *nix, maar ik vraag me al sinds ik er mee bezig ben af waar etc voor staat. "Etcetera" ofzo? Lijkt me vaag... heeft toch weinig met configfiles te maken?

Ik heb al lopen zoeken op google en hier op GoT.

• metaal
Ooopps... dblpost

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

ETC staat voor etcetera zoals jij al dacht. :)
Dit topic staat wel een beetje verkeerd dacht ik.

Move.to/slotenmaker?
Vraag is immers beantwoord.

edit:

Mega spelfout verwijderd.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• metaal
Op maandag 04 februari 2002 00:37 schreef bazs2000 het volgende:
ECT staat voor etcetera zoals jij al dacht. :)
[flauwemodus]
etc bedoel je :)
[/flauwemodus]

Oorspronkelijk is /etc dus niet alleen bedoeld voor config stuff???

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

LOL, je wilt niet weten hoeveel bier ik op heb. :9
Vandaat dat het typen te wensen over laat. :P

Krankzinnige muziek vind je hier.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Op maandag 04 februari 2002 00:37 schreef bazs2000 het volgende:
ECT staat voor etcetera zoals jij al dacht. :)
Dit topic staat wel een beetje verkeerd dacht ik.

Move.to/slotenmaker?
Vraag is immers beantwoord.
Ik weet niet maar hij vraag ECT niet ETC wat wel etcetera betekend. Dus vraag is nog niet beantwoord.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:47
Okay...dan mijn vraag: waarom staan (bijna) alle belangrijke configuratie-files in /etc, aangenomen dat dit inderdaad 'Etcetera' betekent?

Ik lees 'etcetera' als 'Overig' -> configuratie-files lijken me toch niet thuishoren in '/overigezooi' of wel?

Waarom geen /conf of zo iets?

P.S. Ik gebruik Linux al jaren, maar heb me wel eens afgevraagd waar sommige wazige naamconventies vandaan komen. Wie is oud genoeg om de geschiedenis te kennen, of nog wakker genoeg om het op inet op te zoeken :? >:)

Verwijderd

Dat is een kwestie van afspraak. /etc is de config directory. Had net zo goed /conf kunnen zijn. Lekker handig toch, allemaal overzichtelijk in 1 directory.

Verwijderd

alle dir's op een rijtje:
http://www.firstlinux.com/articles/cards/lds.shtml

/etc:
contains the many important configuration files for Linux. These are in text and therefore can be edited with any simple text editor. Although Linux distributions ship with setup tools to make configuration of a system easier, editing the files manually in /etc is often necessary.

Verwijderd

Voor de mensen die geinteresseerd zijn in de Filesystem Hierarchy Standard (de meeste distro's proberen zich daar enigszins aan te houden):

http://www.pathname.com/fhs

Dit zorgt voor een standaard, zodat bestanden op een vaste plaats terecht komen in het filesystem. Dit zorgt ervoor dat er tenminste enig overzicht blijft.

Het feit dat in /etc de configfiles allemaal bij elkaar staan is alleen maar enorm fijn :)

Verwijderd

Enhanced Text Config

;p

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op maandag 04 februari 2002 01:55 schreef ferengee het volgende:
Enhanced Text Config

;p
niet eens zo gek opzich :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ooit had er ermee te maken dat er niet alleen pure config files maar ook andere stuff stond (HOSTNAME is nou niet echt een config-file) De naam kwam inderdaad van Etcetera, hierin ging alles wat niet echt ergens anders paste, en tegenwoordig gaan alle config files hierin, puur uit standaard, kijk naar Slack7.0 -> Slack8.0 : Daar tussen zijn de config files van /usr/X11 naar /etc/X11 gegaan...

• metaal
Op dinsdag 05 februari 2002 11:33 schreef Kippenijzer het volgende:
Ooit had er ermee te maken dat er niet alleen pure config files maar ook andere stuff stond (HOSTNAME is nou niet echt een config-file) De naam kwam inderdaad van Etcetera, hierin ging alles wat niet echt ergens anders paste, en tegenwoordig gaan alle config files hierin, puur uit standaard, kijk naar Slack7.0 -> Slack8.0 : Daar tussen zijn de config files van /usr/X11 naar /etc/X11 gegaan...
Thanx. Dat zou het wel eens kunnen zjn. Ik ben in een hele ouwe slackware ook wel eens een paar binaries tegen gekomen in etc (niet direct uitvoerbaar, maar libraries ofzo) Dat heeft ook nix met config te maken.

Trouwens, die mensen die ons wijzen op de textfiles met info over waar die directories voor dienen: Zoals ik al zei, ik werk al een aantal jaar met linux, dat weet ik wel. Alleen soms zijn die namen niet te verklaren (niet direct dan)
/var is er trouwens ook zoeentje (variabel ofzo, van variabele gegevens, omdat er altijd databases enzo worden opgeslagen, toch??? :?)

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

/var is voor data die regelmatig verandert ja.
Op de echte unices staan in /etc ook een aantal binaries, voor systeeminformatie enzo is me opgevallen..

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Vroeger stonden alle sbin-binaries (dus ifconfig, mount, killall enz) in /etc/ (sommige UNIX varianten hebben dat nu nog... /etc/ifconfig komt nog wel eens voor).

/var staat idd voor 'variable', omdat daar zooi staat die, juist, verandert (/var/www, logfiles, lockfiles, dhcp leaseblaat, enz).

overigens:
/bin : 'binaries'
/sbin : 'superuser binaries'
/proc : 'processes' (in alle non-GNU/Linux Unices staan er alleen PID-dirs in)
/usr: 'user applications'

Verwijderd

heel andere vraag. Wat is de extensie bij een Mac OS X programma (de .exe van windoos)

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
mac werkt niet echt met extensies

maar als er 1 is, dan is het .bin geloof ik

Verwijderd

elk systeem werkt met extensies, alleen bij de mac zijn ze veel te goed verborgen *D

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

En dat vraagt iemand met als nick 'MacFan' en zo'n ondertitel... :) . Overigens vind ik extensies wel handig, zolang het maar niet gelimiteerd wordt. Denk aan maximaal 3 tekens of zo >:) . Ik erger me al mateloos aan gzip dat bestanden op basis van een extensie gaat bekijken in plaats van op inhoud...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Ja, eigenlijk moet ik gewoon blij zijn*D en dat ben ik ook:D
Want geen enkel systeem kan nog tippen aan OS X 8-)

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

MacOS werkte toch met een type-field in elke inode van een file om zo verschillende types files te onderscheiden? (I could be wrong)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MacOS werkt niet met filenaam-extenties, en heeft dat ook nooit gedaan
zoals in de post boven mij, er is een creator en een type field, en die worden gebruikt om uit te zoeken wat voor een bestand iets is, en waarmee het geopend moet worden

Gemakshalve herkennen sommige programma's en een bepaalde control panel ze wel, voor compatibiliteit met windows/dos pc's.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

is dat ook zo in Mac OS X?
ik kan namelijk bij "info" de keuze extensie laten zien aanvinken

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dat is ook weer voor compatibiliteit
als het goed is doet macosx er niet veel bijzonders mee, en omdat mac gebruikers het over het algemeen niet gewend zijn ze te hebben, kun je ze laten verstoppen

anders sturen die mensen leuk bestandjes zonder extensie naar een windows gebruiker, en weten die weer niet wat ze er mee aan moeten :)

* CyBeR laat die extensies gewoon zien, kan ik tenminste in een terminal zien wat het is 8-)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Vooral leuk bij MS Office bestandjes ;)

krijg je van die reacties: "Wat is dit voor F*cking bestand"
lache!!!

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 01:55 schreef ferengee het volgende:
Enhanced Text Config

;p
of: Eternally Tweakable Crap

of zo

:P
Pagina: 1