Ultra DMA

Pagina: 1
Acties:

• robbertvi
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
beste mensen,

ik hoop dat iemand dit weet want ik heb al zo veel dingen geprobeerd, het gaat om het volgende:

Ik heb dus eindelijk een brander gekocht en allemaal netjes aangesloten (brander op Secondary-Master en m'n CD-rom speler op Secondary-Slave) alleen nu kan ik wel bij m'n brander de DMA inschakelen maar niet meer van de CD-rom speler ?? De jumpers staan goed, de aansluiting is ook goed maar ik zit met mn handen in het haar. Als ik dus die DMA aanvink en pc uit en weer aan zet, start ie niet meer op!? :?

Plz help me, moet ik updates doen ofzo? Heb een asus cusl2-c moederbord Mijn dank is groot...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je fikker en CDrom omdraait, maakt dat nog iets uit?

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04 16:54
Op zondag 03 februari 2002 23:48 schreef Terw_Dan het volgende:
Als je fikker en CDrom omdraait, maakt dat nog iets uit?
Ik heb m'n brander ook op slave, ik heb er zelf nog nooit naar gekeken of ik DMA kan aanschakelen.
Ik zou ze idd maar even omdraaien, je weet maar nooit

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-04 08:39

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Naar mijn idee past de bus zich aan en gaat het hele zaakje op de laagste DMA draaien.
Kan zijn dat als je een DMA en NON-dma device op dezelfde bus aansluit het niet gaat/wil werken.
Kijk anders eerst even wat de cd-brander en de cd-speler los voor DMA aangeven bij het opstarten.
Dit probleem heb je ook bij IBM NetVista's
Hier kunnen geen 2 cd-roms/writers op 1 en dezelfde ide-bus.

Verwijderd

waarom sluit je je cdrom niet als primairy slave aan.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16
Als je win98(se) gebruikt moet je TweakUI gebruiken als de rest niet werkt, in TweakUI is namelijk ook de optie aanwezig om dma in te schakelen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Fvdlaar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-04 15:47
Op maandag 04 februari 2002 09:15 schreef i2Paq het volgende:
Naar mijn idee past de bus zich aan en gaat het hele zaakje op de laagste DMA draaien.
...
Dat is niet zo, ik heb twee hd's op een ide kanaal, de ene op udma 5 en de ander op udma 2.

Verwijderd

moved HA >> OM

Verwijderd

Op maandag 04 februari 2002 09:30 schreef Fvdlaar het volgende:

[..]

Dat is niet zo, ik heb twee hd's op een ide kanaal, de ene op udma 5 en de ander op udma 2.
Volgens mij is dit vrijwel zeker zo als je een PIO samen met een udma device hebt. Ik dacht ook dat dit het geval was voor verschillende udma's samen, zodat het resultaat altijd de langzaamste is.

De BIOS post meld trouwens wel altijd dat de ene udma2 is en de ander udma5, maar of die udma5 harddisk ook daadwerkelijk in udma5 mode loopt??? Zou best kunnen, op het ogenblik heb ik een ATA33 DVD ROM als primary master, en een ATA100 harddisk als slave eronder (omdat ik tijdelijk zonder RAID kaart zit). Die ATA100 harddisk loopt echter wel RAP, dus ik vermoed dat deze inderdaad wel op ATA100 loopt....

Hier is de plaatsing denk ik toch wel een probleem, de udma writer krijgt geen udma omdat (denk ik) de slave CDROM in PIO draait.

Dan zou het een goede oplossing kunnen zijn om de harddisk als primary master te zetten, de writer als primary slave en de CDROM als secondary master te kiezen.

Nu zullen de harddisk en de writer dus beide in udma mode lopen en de (trage) CDROM in zijn eentje zitten en dus de rest niet verstoren.

En begin nou niet over slechte performance als de writer bij de harddisk zit, want qua bandbreedte moet er (zeker in udma mode) zat ruimte zijn... En dat een slave device op zich erg veel langzamer is, dat is al helemaal onzin.

Gewoon proberen dus is het devies!

• robbertvi
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Bedankt voor alle reacties !!

ik ga het als ik thuis ben snel proberen allemaal! zit namelijk nu op het werk...

ik denk dat de enigste oplossing ligt bij de primary-master : harddisk en primary slave : brander , want ik heb al geprobeerd om de cd-rom op de primary slave te zetten maar toen starte de pc niet meer op :'( of kan het toch aan updates liggen of een andere bekabeling? gebruik nu 40-aderig voor secondary en 80 voor primary.

hoop dat ik eindelijk een oplossing heb BEDANKT ALVAST!!
(toch wel handig zo'n forum, is de eerste keer dat ik zoiets gebruik)
Pagina: 1