[linux/mandrake] Hoe installeren Applicaties?

Pagina: 1
Acties:

• EVILSalami
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 21:01

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Ik heb gelukkig zonder problemen Mandrake linux geinstalleerd.

Nu zit er standaart veel applicaties bij zoals office en games en telnet enzo, maar ik wil ook applicaties downloaden zoals een irc programma en icq enzo.

Zo heb ik Licq gedownload maar ik weet niet hoe ik het moet installeren het staat ook niet in de documentatie...

En waar kan ik drivers voor linux downloaden, voor een vga kaart.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
rpm --install bla.rpm
(mandrake eet toch rpm?)
en ik weet wel zeker dat het wel ergens in de documentatie staat.

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:36
Het soort programma's waar jij het over hebt staan als het goed is al gewoon op je CD's. En drivers hoef je over het algemeen niet apart te downloaden, tenzij je een nVidia kaart hebt dan moet je voor de 3D een aparte module voor XFree86 bij nVidia vandaan halen...

En over hoe je software moet installeren, kijk eerst eens op linuxnewbie.nl ofzo...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 03 februari 2002 23:13 schreef EVILSalami het volgende:
Zo heb ik Licq gedownload maar ik weet niet hoe ik het moet installeren het staat ook niet in de documentatie...
man tar :) als het een gzipped tarball is (tar.gz)..
Staat vast wel ergens hier of op de Licq site ;)
En waar kan ik drivers voor linux downloaden, voor een vga kaart.
Ligt eraan welke kaart, voor de gangbare kaarten heb je geen aparte drivers nodig, maar worden die standaard ondersteund.
Wat voor hardware hebben we het over?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Er is bij Mandrake ook een grafisch systeem om RPMs te installeren, ben alleen de naam ff kwijt. In redhat heet het GnoRPM.

En voor drivers: wat voor drivers exact? Linux werkt qua drivers compleet anders dan windows... Als je drivers voor je video-kaart in XFree86 bedoeld, dan zit die module (unix-naam voor 'driver') vaak al met XFree86 meegeleverd.

[edit]
jongens, wat zijn jullie snel :P

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Nou het installeren van linux was idd niet zo moeilijk ik heb het ff uitgepakt was met tar.gz
-----

Ik moet drivers hebben voor mijn mach64 vga(:P)

Omdat ik anders niet meer dan 8 bit kleuren kan krijgen...ja het kan wel maar dan flikkert het beeld enzo...

en volgens mij moet het wel hoger kunnen op 600x800

op 480x640 is dat geen probleem maar dat is weer te klein...

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:37

klown

geek

je bedoelt 640x480 & 800x600 :+

resolutie kun je gewoon instellen door xf86Config te draaien als root.
of de /etc/X11/XF86Config (zo ff uit m'n hoofd) te editten

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 15:23

FCA

En in Mandrake kan het nog simpeler. Als je goed op je desktop kijkt, zie je

Software Manager staan. Erg handig. Je moet wel een bron opgeven waarvandaan je wil installeren (je standaard download directory voldoet prime denk ik)

Verandert z'n sig te weinig.

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Instaleren van software is heel makkelijk onder Mandrake (hij eet bijna alles).
Om het makkelijk te houden nemen we ff rpm's (tarballs is mischien nog wat hoog gegrepen :) )
Oké hoe gaat het in zijn werk :?
Download het programma wat je wilt in rpm formaat (bv vanaf www.rpmfind.org ) en zet deze in je download directory ofzo.
Als je onder X (de Gui dus) wilt instaleren, dan ga je naar je download directory en klik je op het bestand.rpm. Daarna word je gevraagt om de root paswoord in te voeren en begint de instalatie van het pakket dat je hebt gedownload. Volg daarna gewoon de aanwijzingen die mandake geeft en Voila een applicatie geinstaleerd :)

Doe je het echter in console dan is het nog eenvoudiger :)
Ga weer naar je download directory en toets "rpm -ivh naambestand.rpm" en je hebt alweer een applicatie geinstaleerd :)

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
idd die RMP dat lukt me nog wel ik heb al 1 progie geinstallerd! OLE! mar die die tar.gz nog??? die source codes ofzo die ik nog moet compilen ik kmo er niet uit :?

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op maandag 04 februari 2002 01:36 schreef EVILSalami het volgende:
idd die RMP dat lukt me nog wel ik heb al 1 progie geinstallerd! OLE! mar die die tar.gz nog??? die source codes ofzo die ik nog moet compilen ik kmo er niet uit :?
Oké :)

"tar xvzf bestandnaam.tar.gz"

Vervolgens de readme lezen die in je uitgepakte bestand staat :)

Het komt echter vaak op het zelfde neer.
Ga naar de uitgepakte bestand toe "cd bestandsnaam"
en dan
./configure
/make
/make install

Maar lees gewoon eerst de readme door daar staat alles in wat je moet doen om de applicatie werkende te krijgen.

doe ook een "man tar" om de opties te leren en te begrijpen waar je mee bezig bent :)

Linux is lezen, proberen en nog meer lezen :)
Als je echter eenmaal de basis weet dan ben je verkocht (tenminste dat was bi mij het geval :) )

edit:
let op dat je wel superuser/root bent

Verwijderd

Als het LICQ is, lees dan de INSTALL en/of de README even. e moet namelijk ook nog één van de sundirectories compilen, de grafische schil ;) Anders heb je een engine zonder buitenkant en daar heb je niks aan als eindgebruiker :)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op maandag 04 februari 2002 08:40 schreef beelzebubu het volgende:
Als het LICQ is, lees dan de INSTALL en/of de README even. e moet namelijk ook nog één van de sundirectories compilen, de grafische schil ;) Anders heb je een engine zonder buitenkant en daar heb je niks aan als eindgebruiker :)
:)
Op maandag 04 februari 2002 01:44 schreef Mataraty het volgende:
Vervolgens de readme lezen die in je uitgepakte bestand staat

Verwijderd

Ik moet drivers hebben voor mijn mach64 vga(:P)

Omdat ik anders niet meer dan 8 bit kleuren kan krijgen...ja het kan wel maar dan flikkert het beeld enzo...

en volgens mij moet het wel hoger kunnen op 600x800
Ik heb zelf ooit eens Suse 6.2 een blauwe maandag op mijn oude machine gehad, Pentium 75i en die ondersteunde toen mijn Mach64 kaart in 800X600, 16Bit naar mijn weten (maar dat is al heel lang geleden). En mijn beeldscherm werkte ook zonder flikkeren, en dat was een Escom monitor, en dat wilde wel wat zeggen. >:)

Verwijderd

Ja, een Mach64 is toch een ATI Rage of ATI Rage pro kaart?
lspci of het commando cat /proc/pci zou dat weer moeten geven.
En X Window opnieuw instellen kan met XFdrake -expert (of --expert).

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 15:26 schreef MarcelP het volgende:
Ja, een Mach64 is toch een ATI Rage of ATI Rage pro kaart?
lspci of het commando cat /proc/pci zou dat weer moeten geven.
En X Window opnieuw instellen kan met XFdrake -expert (of --expert).
Het is idd een of andere 1 MB ATI kaart......
Bedankt voor je post, maar ik snap er helaas nix van ben namelijk een klein beetje heel erg n00b! :+ zou je het even stap voor stap willen uitleggen?

BVD

Verwijderd

Nou, het commando lspci of cat /proc/pci zal een listing van je pci kaarten geven, zodat je kunt zien dat het inderdaad een ati kaart is.

Je X Window heeft een config bestand in /etc/X11.
Dit bestand heet XF86Config (als je XFree86-3 gebruikt) od XF86Config-4 (als je XFree86-4 gebruikt).
Dit bestand kun je instellen via een config programma, waarvan XFdrake er een is.
XFdrake --expert zal een config maken, waarbij je wat meer opties hebt dan wanneer je hem zonder --expert draait.
Je kunt hem dan op verschillende resoluties kunnen testen bijvoorbeeld.

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 21:32 schreef MarcelP het volgende:
Nou, het commando lspci of cat /proc/pci zal een listing van je pci kaarten geven, zodat je kunt zien dat het inderdaad een ati kaart is.

Je X Window heeft een config bestand in /etc/X11.
Dit bestand heet XF86Config (als je XFree86-3 gebruikt) od XF86Config-4 (als je XFree86-4 gebruikt).
Dit bestand kun je instellen via een config programma, waarvan XFdrake er een is.
XFdrake --expert zal een config maken, waarbij je wat meer opties hebt dan wanneer je hem zonder --expert draait.
Je kunt hem dan op verschillende resoluties kunnen testen bijvoorbeeld.
Ja klott dat heb ik ook al geprobeerd en het probleem is dat hij bij 800*600 @ 24 bits kleuren gaat flikkeren... twerwijl hij dat bij windows niet doet... Ik kan maximaal 800*600 256 kleuren en 640*480 maximaal 24 bits kleuren terwijl mijn monitor wel meer aankan (ACER 1555)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op dinsdag 05 februari 2002 19:35 schreef EVILSalami het volgende:

[..]

Ja klott dat heb ik ook al geprobeerd en het probleem is dat hij bij 800*600 @ 24 bits kleuren gaat flikkeren... twerwijl hij dat bij windows niet doet... Ik kan maximaal 800*600 256 kleuren en 640*480 maximaal 24 bits kleuren terwijl mijn monitor wel meer aankan (ACER 1555)
Lijkt erop dat je de verkeerde monitor hebt gekozen tijdens de instalatie :)

Verwijderd

Wat voor flikkeren is dat precies?
Is dat omdat de Refreshrates laag staan?
Anders zou je daarmee wat kunnen spelen in je config bestand.

• EVILSalami

EVILSalami

Wat kijk je nou?

Topicstarter
Nou ik heb mijn monitor dus wel goed gekozen nl. ede acer 1555 die ston keurig in het rijtje.

Het "flikkeren" < is het eigelijk niet eens wat het wel is hmzzz....ik zal het proberen uit te leggen, er loopen vertilcaal 2 banen die afwijken naar links en naar rechts en dat gaat heel snel en als maar door, als je dan tekts ofzo heb dan kan je het niet lezen.....

ik zou best een screenshot willen maken maar hoe doe ik da met mandrake?

Verwijderd

Met Gimp of Ksnapshot kun je een screenshot maken.

Maar wat de oplossing voor je is zou ik eigenlijk niet weten, sorry.
Pagina: 1