Nieuwe mixer fl.2000,- tot fl.4000,- Tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe mixer voor zowel multitrack studio setup als voor live.
Ik heb een aantal mixers op het oog, maar ken alleen de specs en heb geen ervaring met de kwaliteit van de eq, mic-inputs, etc. Dit zijn ze:

- Behringer Eurodesk MX3282A (ik denk de beste voor mij, qua prijs/mogelijkheden)
- Yamaha GF24/12
- Allen&Heath WZ16:2DX
- Soundcraft Delta DLX
- Soundcraft Spirit FX16 (heb alleen die fx niet nodig)
- Alesis studio 32
- Mackie 1604VLZ
- Mackie 8bus/16 (errug cool, maar ik vrees veel te duur!)

Wat ik dus nodig heb, zijn min. 16 mic inputs met direct/tape outs per channel. Minimaal 4 aux sens, het liefst pre/post schakelbaar. Òf 16 tape/monitor-returns of meer kanalen. Een paar subgroups zouden leuk zijn evt.

Iemand met ervaring met één van deze desks of eventueel andere aanraders?

Verder zou ik graag weten waar je die dingen het goedkoopst (online?) kan krijgen.

Verwijderd

Zelf gebruik ik een 1402VlzPro van Mackie. Omdat je aangeeft dat je hem voor studio en live nodig hebt lijkt de 1604VlzPro een goed alternatief. Mackies staan erom bekend ijzersterk te zijn. Ze voelen echt aan als een tank. Dus flink raggen op dat ding kan geen kwaad. Verder kun je de panning van links naar rechts draaien zonder een gevoel van volumeverschil te krijgen. Bij Behringer meende ik dit wel te horen. De 1604 is tevens zeer flexibel te installeren.
De Spirit is ook een goed mengpaneel, met een britse EQ die bij veel mensen in de smaak valt. Wel een nadeel wanneer je live gaat is de stroomkabel. Dat is zo'n zielig insteekkabeltje dat lijkt op die van bijvoorbeeld je walkman... niet echt een lang leven beschoren lijkt me.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

mackie is kwaliteit met een prijs.. spirit is middenweg
alienheat is ook erg goed..
kijk voor de gein eens in het : wat vind je de ebste mixers? topic!!.... daar staan veel dingen
en in : Post hier je plaatjes van je (semi)Professionele studio topic.staan al die dignen ook nog eens uitgelegd..misschien heb je er wat aan :)

ik wou eerst ook de Spirit FX..maar ook oznder de FX
als je weet dat je alles in een keer de direct outs geruiken als PRE of POST fader, dan koop je net als mij de spirit SX iets uitgekledere versie van de FX... erg goed..ripsaw heb em ook en nog een paar..
dan kost dat ding in HFL 1400 piek..
maar dan kan je beter als je meer te besten hebt een mackie kopen.. behringer heeft veel voor zijn prijs (mogelijkheden)

ruist alleen wat meer enzo... eq is ietjes minder..maar dan moet je em ff testen wat jij ervan vind!... voor zijn prijs issie wel goed..maar gebruik deze optie alleen als je met geld gebrek zit en je hebt zon ding echt nodig!

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:46
Maar ze zeggen van Behringer dat ze veel ruisen...
is ook wel te merken bij de dx1000 die wij hebben

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

daarom.. die keizen als laatste optie

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Okee, thanx, maar hebben jullie tips voor goedkope (online?) winkels waar ik veel keus heb op het gebied van dit soort mixers?

Verwijderd

Je noemt veel typen mengpanelen wat erop duidt dat je ze eigenlijk geen van allen hebt beluisterd... Goedkope online winkels zijn handig wanneer je al weet wat je wilt. Wil je een mixer kijk dan eerst in Nederland rond. En kijk dan hoeveel het scheelt. Soms is het de moeite waard, soms niet.

www.musicstorekoeln.de
www.musikproduktiv.de
www.thomann.de

Met bovenstaande bedrijven tot nu toe alleen positieve ervaringen aan overgehouden.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Behringer heeft nu een net nieuwe digitale desk. Ik weet niet hoe die is, qua EQ en ruis, maar van wat ik hoorde zijn de mic pre's al beter dan van het oude Behringer spul. Even proberen/luisteren dus. Niet afgaan op verhalen van een bepaald merk, maar gewoon zelf proberen. Anderen nalullen kan iedereen wel. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 17:38 schreef dopy het volgende:
Je noemt veel typen mengpanelen wat erop duidt dat je ze eigenlijk geen van allen hebt beluisterd... Goedkope online winkels zijn handig wanneer je al weet wat je wilt. Wil je een mixer kijk dan eerst in Nederland rond. En kijk dan hoeveel het scheelt. Soms is het de moeite waard, soms niet.
en aan overgehouden.
Ja, dat klopt, maar daarvoor is dit topic. Ik wil eerst iets meer ervaringen met deze consoles horen, zodat ik zelf gerichter kan gaan zoeken. Plaatsen waar ze deze mixers hebben staan en waar je ze ook een beetje uitgebreid kan testen zijn er niet zoveel volgens mij. Als je goede winkels in de buurt van Utrecht weet, dan zijn tips welkom.

Wat me opviel was dat die Alesis Studio32 erg goedkoop is in vergelijking met de rest, terwijl het toch een erg uitgebreide desk lijkt. Wat zou dit prijsverschil kunnen verklaren?

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Wat dacht je van de nieuwe Crest XR-20?

Of de Midas Venice?

En wat dacht je van een leuk tweedehandsje?

Blijf weg van Behringer, Alesis enzo. Dat heeft in een studio nou echt niks te zoeken.

/EDIT OOps, ik dacht datie over Euro's lulde... /edit

Specs? Zie ondertitel...

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Alesis, ik dacht toch dat er in best veel studio's ADAT's staan. Was (en is) volgens mij nog steeds dé standaard digitale multitracker. Maar goed, kan best dat die mixers wel kut zijn, dat wil ik juist weten.

Tsja, tweedehands, moet er net datgene zijn wat je zoekt op dat moment (aanbod is nou niet echt overweldigend) en ik vertrouw dat niet zo. Stel dat net de levensduur van die potmeters ongeveer bereikt is (al dan niet ingekorte levensduur door mishandeling), dan kan ik honderden € gaan uitgeven om die te vervangen, had ik ook een nieuwe kunnen kopen.

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op dinsdag 05 februari 2002 17:24 schreef TheLemon het volgende:

[..]

Ja, dat klopt, maar daarvoor is dit topic. Ik wil eerst iets meer ervaringen met deze consoles horen, zodat ik zelf gerichter kan gaan zoeken. Plaatsen waar ze deze mixers hebben staan en waar je ze ook een beetje uitgebreid kan testen zijn er niet zoveel volgens mij. Als je goede winkels in de buurt van Utrecht weet, dan zijn tips welkom.
Nou, dan heb ik wel een goede voor je: Heuff in Maarsen: www.heuff.nl

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Wat betreft dat 2e hands:

D'r zijn heel veel mixers te koop die bij thuisstudiootjes enzo vrijwel nooit gebruikt zijn. Kijk maar eens op marktplaats. En natuurlijk zitten d'r goede, maar ook slechte tussen, maar als ik jou was zou ik het toch ernstig overwegen. Het is net als met 2e hands auto's: ff een beetje geduld en je zit voor jaren goed.

En het hoeft ook niet echt een inline-tafel te zijn. Een 32-kanaals 'normale' mixer kan meer dan een 16 kanaals inline.
Immers: ipv die inline kanalen pak je in de studio gewoon de andere 16 kanalen.

Wat van belang is is 'headroom': hoeveel Db kan ik in mijn mic-ingang pompen voordat het ding over zijn nek gaat. Een Behringer gaat echt wel bij +6 vervormen en ruisen. een goede tafel gaat tot +21Db en verder. Hierbij is ook de voeding van de tafel van groot belang. Een beetje tafel-voeding weegt zo maar 15 kg, in een aparte 19" kast, om brom en andere narigheid in de tafel te voorkomen.

Ook de EQ-sectie is belangrijk: Minimaal 4-delig, het liefst allemaal gesweeped en met Q. In een live-situatie is een laag-af filter onontbeerlijk. Verder effe op de 'klank' van de eq letten.

Subgroepen: In de praktijk heb je in een studio helemaal niks aan 4 subgroepen. Minimaal 8 is dan de norm. Nog liever zogenaamde 'floating' subgroepen: Je kunt dan van een willekeurige schuif een subgroep maken.
In een live-situatie kun je met 4 wel toe (2 voor zang en 2 voor effecten bv.)

Verder zijn de schuiven en pots natuurlijk ook van belang, maar op een tafel van pak'm'beet 8 mille en meer zit echt wel minimaal ALPS, en bij de nog duurdere P&G. De opzet van een tafel is ook erg belangrijk. a niet voor een tafel met van die priegel-knopjes, want dat werkt gewon niet. Lekker grote knoppen, en lange schuiven, en dat alles ruim opgezet: Dat werkt!.

Auxen: minimaal 2 pre- en 2 postfader, liefst schakelbaar. Hier geldt: hoe meer, hoe beter.

Verder leuke goodies: meterbrug, midimute, extra controlroomcontrols (mooi woord), ruisgenerator voor calibratie.

een goede tip: ga eens in Duitsland kijken. Daar heeft een maat van mij onlangs een vlamnieuwe overjarige Soundtracs gekocht: 32-8-2, 8 aux etc voor 6200 mark. Dat ding kostte nieuw eigenlijk bijna 20000 mark...

Wat betreft Alesis: Inderdaad, de ADAT is een leuk produkt, maar dat wil nog niet zeggen dat ze mengtafels kunnen bouwen...

Nogmaals de grootste merken (Van goed via beter naar best):

Soundcraft Spirit **
Allen & Heath ***
Yamaha ***
Soundcraft ***
Tascam (alleen studio) ***
mackie ***/****
Soundtracs ****
Crest *****
Midas *****
Innovason *****
Neve (alleen studio)*****
SSL (alleen studio) *****

Misschien ben ik d'r zo snel wel een paar vergeten, maarja, je hebt nou in ieder geval een beetje een idee.

Specs? Zie ondertitel...

• Hillie
  • Laatst online: 15:13

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Je vergeet Sony.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Op woensdag 06 februari 2002 12:35 schreef Hillie het volgende:
Je vergeet Sony.
OK, maar die doen vooral digitale tafels. Ik heb het hier eigenlijk vooral over tafels die analoog werken.

Ja ik weet het: de Innovason en Neve zijn ook digitaal, maar die staan d'r bij omdat de Innovason als een analoge tafel werkt, en de Neve gewoon DE naam op het gebied van studiotafels is (vanaf ongeveer 200.000 euro voor een leuke...) SSL maakt trouwens tafels vanaf 250.000 euro.
Innovason ongeveer 80.000, een grappige Midas is te koop vanaf een slordige 50.000 euro, een Crest zal ongeveer 25.000 euro doen, een Soundtracs 10000, Soundcraft en A&H 7.000. Dit even als referentiekader.

Specs? Zie ondertitel...

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Haha, ja leuk als ik €uro's had...
Ik heb op mijn studie mogen werken op een Yamaha O2R en een Soundtracs Jade, die Jade is echt heel vet, maarja kost ook meer dan een euro-ton. Anders vraag ik gewoon aan Sting of hij zijn portable-SSL(enige in de wereld) aan mij wil verkopen voor een prikkie.
Maar goed, je noemt dus Mackie als de beste in mijn rijtje. Ik zat ook al steeds meer richting die 1604vlz pro te kijken, mede door die nieuwe XDR-preamps. Die Yamaha is ook niet al te duur voor wat 'ie biedt, dus die ga ik ook bekijken. Iedereen hier raadt me Behringer af, dus dat verklaart ook een beetje zoveel knopjes voor zo weinig geld.

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 12:25 schreef DaDaJoker het volgende:
Blablabla en bla en eindigend met

Nogmaals de grootste merken (Van goed via beter naar best):

Soundcraft Spirit **
Allen & Heath ***
Yamaha ***
Soundcraft ***
Tascam (alleen studio) ***
mackie ***/****
Soundtracs ****
Crest *****
Midas *****
Innovason *****
Neve (alleen studio)*****
SSL (alleen studio) *****

Misschien ben ik d'r zo snel wel een paar vergeten, maarja, je hebt nou in ieder geval een beetje een idee.
Kijk, je kan al dit wel op gaan sommen, maar wanneer veel al buiten z'n budget gaat vallen heeft het niet zoveel zin. :) 8 bussen zijn inderdaad handig, maar dat kost nu eenmaal een hoop geld. Hetzelfde geld voor een minimale 4 bands eq. Zit ook niet op de meeste budgettafels. Voorlopig ben ik blij met m'n VlzPro.

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Dopy: De relatie tussen wat ik hiervoor allemaal over die dure tafels heb geschreven, en de vraag van de topicstarter is dat je 2e hands een tafel van 6000 euro, een paar jaar oud, en in goede conditie, kunt kopen voor tussen 1000 en 2500 euro. En dan ben je in mijn ogen beter af dan dat je nu een nieuwe tafel gaat kopen. Ik ben d'r namelijk heilig van overtuigd dat tafels tot 2000 euro teveel compromissen bevatten betreffende kwaliteit en functies.

Kijk bijvoorbeeld eens op marktplaats.nl: een Soundcraft Spirit Studio 24-8-2 voor 950 euro! een paar jaar geleden kostte dat ding nog 4000 euro. Met een beetje durf neem je dat ding mee naar huis voor 800 a 850 euro.

Specs? Zie ondertitel...

Pagina: 1