Verwijderd schreef op 06 May 2003 @ 17:35:
Wat de bedoeling precies is. Op de servers komt een database draaien met bedrijfskritische gegevens. Daarnaast draaien er services op als een emailserver (en door onszelf ontwikkelde webservices in J2EE).
Bij een uitval van een dienst (zoals een gecrashte database server) dient deze taak overgenomen te worden door de tweede server. Bovendien, als er een hardware failure is, dient deze ook opgevangen te worden, inclusief alle diensten.
Mja, maar heb je daar een echte HA-setup voor nodig?
Je database zou ik proberen via replication op te zetten, niet via een of andere file-based clustering tool. 't Is daarna (zeker met een J2EE webservices) erg makkelijk daartussen te switchen. Niet dat het uitmaakt want je kan net zo goed de J2EE engine op server A alleen met de DB op server A verbinden en voor server B hetzelfde.
Mail services heeft echt, imho, geen prioriteit op het gebied van failover binnen enkel ms... Dat biedt al zat mogelijkheden om onbereikbare mailservers na bijv 5 mins opnieuw te proberen. Dat een mailtje dan es een keer wat later aankomt boeit vrijwel nooit.
En ik denk dat smtp standaard al voldoende mogelijkheden biedt om dat te regelen.
Enige wat dus, afaik, lastig doet is de J2EE-engine. Daarvoor zou je dan nog een of andere vorm van ip-overname kunnen bouwen/gebruiken.
Als je bang bent dat een databaseserver op een van de twee dozen uitvalt kan je je J2EE pakket nog zo opbouwen dat ze dan automatisch hun connectionpool naar de andere databaseserver doorsluizen, ook daar heb je denk ik geen echte replicatie software voor nodig.
Wat ik vooral bedoel te zeggen is dat je je niet ophangt aan allerlei performance verslechterende en complexiteit verhogende zaken die totaal niet nodig zijn. Bedenk je hoe lang de maximum tijd mag zijn dat een service niet werkt en in wat voor omgeving dat gebeurd.