Toon posts:

Wat voor kabel heb ik nodig???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus een netwerk aanleggen en weet er bijna nikz van. Heb een setje van 2 netwerk kaarten gekocht met TCP/IP protocol gekocht (LAN dus) en nou zat ik een beetje op www.dynabyte.nl/shop_zoeken.asp?tw=kabel maar heb nu geen idee van wat ik moet kopen, heb er eentje nodig van 10 meter ofzo, en als er daar geen goeie bij zit, welke betrouwbare winkels verkopen ze dit nog meer.

Verwijderd

je moet dan wel een crosskabel kopen als je geen hub of switch gaat gebruiken de handyman ken da wel doen voor je

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Op zondag 03 februari 2002 21:03 schreef ChaosKnight het volgende:
http://www.dynabyte.nl/shop_artikel.asp?Nr=14014&RegelNr=532012&Zoeken=1&Aanbieding=&Top20=&HomeAanbieding=
--------------------
Zou dit kunnen?
Nee, moet idd een crossed kabel zijn. En ik kan nergens afleiden dat dit zo'n kabel is.

Deze zou wel kunnen. Is alleen 15 meter.
http://www.dynabyte.nl/shop_artikel_nieuw.asp?Nr=12182

Maar de computerzaak-om-de-hoek verkoopt het ook. En meestal tegen lagere prijzen dan Dynabyte.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

Verwijderd

Topicstarter
ok, dat snap ik dan maar zo verkopen ze alleen van 7.5 meter, en das niet genoeg. Nog andere winkels of dingen die ook kunnen?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Als je grote lengtes gaat trekken kun je best zelf je kabels knippen. Zie de FAQ over hoe en wat...

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 februari 2002 21:07 schreef havana het volgende:
Als je grote lengtes gaat trekken kun je best zelf je kabels knippen. Zie de FAQ over hoe en wat...
Hmmz dat kan wel, maar daar heb ik het niet zo op. Zijn er niet gewoon kabels te krijgen van zo'n 12 meter.

Verwijderd

Ik heb een half jaar geleden een cross cable gekocht bij dynabyte. Alphen aan den Rijn. Daar heb ik voor 34 gulden (jaja) een 10 meter cross cable gekocht. Hij is blauw. Ik weet niet of alle cross cables bij dynebyte blauw zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 februari 2002 21:04 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Deze zou wel kunnen. Is alleen 15 meter.
http://www.dynabyte.nl/shop_artikel_nieuw.asp?Nr=12182
Ennuh dit is gewoon zo'n ding dat ik rechtstreeks aan kan sluiten, geen verder gezeik?

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Op zondag 03 februari 2002 21:12 schreef ChaosKnight het volgende:

[..]

Ennuh dit is gewoon zo'n ding dat ik rechtstreeks aan kan sluiten, geen verder gezeik?
Als je van plan bent de twee computers rechtstreeks op elkaar aan te sluiten (zonder hub of switch ertussen), dan is dit de goede kabel, ja. :)

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 10:59
www.informatique.nl heeft ook verschillende lengtes kabels..

WinXP zegt bij mij dat er geen kabel aanwezig is als ik mijn crosslinkcable erin doe.. Hoe kan dat ?

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 10:59
kick

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op zondag 03 februari 2002 20:56 schreef ChaosKnight het volgende:
Ik wil dus een netwerk aanleggen en weet er bijna nikz van. Heb een setje van 2 netwerk kaarten gekocht met TCP/IP protocol gekocht (LAN dus)
Je kunt elk gewenst protocol draaien op een netwerkkaart, er bestaat niet zoiets als "een netwerkkaart met TCP/IP". Dat zou net zoiets zijn als een CD-ROM-speler met quake.

Bovendien staat "IP" voor "Internet Protocol" en "LAN" voor "Local Area Network", de conclusie "TCP/IP (LAN dus)" is dan ook fout. Je kunt het TCP/IP protocol wel gebruiken voor een LAN, maar dat is net niet waar het voor ontwikkeld is. IPX/SPX is wel ontwikkeld voor lokale netwerken.

Je kunt echter beiden gebruiken voor een lokaal netwerk.

Zo, weer wat geleerd ;)

Dat jij er niet veel van begrijpt is geen schande, wat wel een schande is is dat de mensen die hier zitten te reageren er geen verstand van hebben. Het eerste wat we zullen moeten weten voordat we over cross-cables, hubs/switches, cat5, 50ohm en terminators gaan hebben is vaststellen wat voor aansluiting(en) en op de netwerkkaarten zit. Ik snap niet hoe de mensen hier specifieke kabels kunnen aanbevelen wanneer nog niet eens duidelijk is wat voor kabel je moet hebben.

De eerste vraag moet dan ook zijn: "wat voor aansluitingen heb je?" Heb je BNC aansluitingen (rond, steekt uit) of UTP (rechthoekig gat)? Als je beiden hebt dan kun je het beste voor UTP gaan.
Als jij domweg de goedkoopste netwerkkaartjes de er te krijgen zijn gehaald hebt dan is de kans groot dat je geen UTP aansluiting hebt.

Heb je een UTP aansluiting dan kun je bovenstaande aanbevelingen volgen, heb je die echter niet dan hebben ze je een kabel zitten aanbevelen die je helemaal niet kunt gebruiken en heb je COAX bekabeling nodig.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Zolang je niet internet gaat delen zou ik ook TCP/IP helemaal niet gebruiken. Dat is een beetje met een vrachtauto boodschappen gaan doen om een zak chips te regelen. (Ik zou iemand die TCP/IP op een netwerkkaart heeft zitten niet willen uitleggen hoe een IP adres werkt, wat een default gateway is, een WINS of DNS server enz).

Gewoon NETBEUI installeren. Simpel, makkelijk, zit in Windows, je hoeft niets te configureren en is in 75% van de gevallen nog zelfs het snelste protocol ook ! Zelfs in XP is het nog steeds te vinden al is het daar wat meer zoekwerk (www.tweakxp.com kan je dan helpen).

Voor gamen zou ik IPX/SPX installeren, dit is stabieler en de meeste games werken daar beter mee.

Als je dan toch op internet gaat zitten (internet sharen) dan pas zou ik gaan denken om TCP/IP te gaan gebruiken. Hou er wel rekening mee dat het beste operating system van Bill Gates ongeveer 2 maal zo langzaam is met overpompen met TCP/IP dan met NetB.

De veronderstelling dat het om UTP kaartjes gaat is echter wel logisch. Immers, de goedkoopste kaartjes die ik kan krijgen in Taiwan (Realtek 39c voor 12 gulden) zijn UTP. Volgens mij is bij Dyna de goedkoopste ook een op een realtek chip gebaseerde UTP kaartje.

Maar als je perse een cross (X-cable) wilt hebben kun je misschien wel gemakkelijker een langere "gewone" kabel pakken, en vervolgens met een koppelstukje een kleinere x-cable eraan hangen, dit is dan nog steeds een x-cable dan.
Je kunt ook 2 gewone kabels pakken en een x-koppelstukje eraan hangen.
Ik zou iemand NIET aanraden om zelf kabels te gaan maken, dat is VRAGEN om problemen, bovendien vele malen duurder, en ook nog eens de aanschaf van goede RJ45 knijpers vereist is.

Oeps, dit mag ik niet zeggen natuurlijk. Wordt ik dadelijk weer gekicked van tweakers want na 192 posts mag je nog steeds niets zeggen wat tegen het zere been van een GOT-admin stoot..... :r

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op dinsdag 05 februari 2002 09:34 schreef sictc het volgende:
... Dat is een beetje met een vrachtauto boodschappen gaan doen om een zak chips te regelen.
[onnodig]ik koop chips altijd groot in[/onnodig]
Ik zou iemand NIET aanraden om zelf kabels te gaan maken, dat is VRAGEN om problemen, bovendien vele malen duurder, en ook nog eens de aanschaf van goede RJ45 knijpers vereist is.
je kan natuurlijk ook zo'n knijpertje ff lenen

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik snap dat het dus niet verstandig is het TCP/IP protocol te gebruiken. Maar ik zie bijna geen nieuwe games meer die IPX ondersteunen... 't ken zijn dat ik het nog niet helemaal goed begrijp hoor.
Pagina: 1