Temperaturen Soltek....

Pagina: 1
Acties:

• EasyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-07 13:15
Hi di Ho,

Ik zit met een vraagje. Ik heb een 1800+ op een Soltek mobo zitten. Nu heeft die Soltek 2 temperatuursensoren. Als ik in bv Bios kijk, staat temp1 op -55 en temp2 op ongeveer 40-45. Ook in Sisoft Sandra, zie ik het volgende:

http://users.pandora.be/EasyB/temperatuur.jpg

Nu staat daar 43 graden. Mag ik ervan uitgaan dat dit mijn cpu-temperatuur is? Of kan dit mijn moederbordtemp zijn? In dit geval zou mijn cpu-temp toch wel de pan uitswingen. Kan iemand me hierbij helpen?

Bdankt

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
Als die 43 graden je moederbord temp zou zijn, zou er iets gruwlijks mis zijn met de airflow in je kast. Dus ga ik er vanuit dat het de temperatuur van je processor is. :)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Ik zou maar eens beginnen met het aanschaffen van een nieuwe voeding.
Je 5volt is al ver beneden de specs en je computer kan nu ook onmogelijk stabiel blijven draaien.
De 5volt is momenteel 4.65volt bij jouw. Probeer maar eens BURNK7 te draaien en kijk wat er gebeurd met je 5volt lijn. Deze zal nog lager worden. Hiermee is het onmogelijk om een stabiel systeem te hebben.
Ook je 3.3volt lijn mag wel wat hoger zijn.

Je picture werkt niet, maar hier is hij nogmaals. :)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/EasyB/temperatuur.JPG

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• EasyB
Hmmz, kan je eens wat meer uitleg geven over die volt-lijnen enzo, want dit volg ik toch nie zo goed. Allez, ik bedoel, ik heb nog geen problemen gehad qua stabiliteit, ben ik zeer tevreden over. En wat wil dit dan zeggen? Dat mijn voeding niet zwaar genoeg zou zijn ofzo? Dat het geen Enermax of Chieftec is ofzo, dat weet ik wel. Die volt-lijnen moet dat zo dicht mogelijk bij de 5 respectievelijk 3 liggen? En wat zeggen ze precies?

Trouwens, dus een moederbord kan geen 45 graden worden zonder in rook op te gaan?

Thanks...

• EasyB
Btw, wat is BurnK7?

mvg :-)

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
Voor de voedinglijnen kun je het beste een marge aanhouden van maximaal 0,25V. Dus 5V - 4.65V = 0,35V, iets te veel verschil. Hierdoor zou eventueel instabiliteit kunnen optreden.

Een moederbord gaat niet bij 43 graden in rook op, maar de temperatuur van je moederbord zit meestal ergens tussen de 25 en 35 graden. (bij mij in ieders geval).

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op zondag 03 februari 2002 21:08 schreef EasyB het volgende:
Btw, wat is BurnK7?

mvg :-)
Je voeding trekt het gewoon niet meer.
Welk merk en type is het ?

BURNK7 is een utility wat je processor stressed tot het maximum. Veel zwaarder dus als een koe of prime95.

BURNK7

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

je hebt zeker die soltek sl-75drv4 die heb ik ook,bij mij staat ook bij die -55 graden moet je niet op letten want die klopt niet je hebt er toch zo'n temperatuur sensortje bij gekregen??? nou die moet je aan sluiten en dan onder de cooler van je cpu doen. ( hoe te aansluiten?? kijk in je mobo boekje) dan geeft ie de goeie temp aan. en mijn moederbord is ook rond de 45 graden alsie ie stressed is zit niet zo'n heel goed koelertje op denk ik.
dus die 43-45 temp is van je moederbord en is bij mij ook. en om je cpu temp te laten weergeven dat tempsensortje aansluiten en dan zie je het vanzelf succes!!

• EasyB
Dark, da kan toch nie da dat mijn mobo-temperatuur is he? Tis een DRV2 dat ik heb. Die tweede sensor, kunde da aansluiten zonder alles er af te moeten halen van koele enzow (zal ik direct es bekijken). Als da zo is, amai...

Rick, ik heb zelfs mijn plextor rewriter nog niet aangesloten. Dus de kans is reeel dat hij dan helemaal door de knieen gaat of wat?

Hmmz, Eerst probeert de winkel me een Radeon 8500LE aan te smeren ipv een 8500 Retail. Nu dit? Hmmz... Zal daar NOG maar eens moeten van mijn oren maken denk ik...

Alvast bedankt.

• EasyB
Heb die burnk7 effe aangezet. Na een minuutje zat-ie aan 49. Wat doet dit progje precies? Kan da geen kwaad, en hoe lang moet je dat zo laten draaien om er iets te kunnen uit afleiden. Vind het maar een vies geluid maken... ;)

Verwijderd

jawel het is echt de temp van je mobo, en ja je zult dus even de cooler er van af moeten halen temp sensortje er tussen doen ( is heel dun en zit standaard bij je mobo teminste bij de drv4 versie) maar dan moet je wel voorzichtig de koeler er weer opzetten want ik had te hard gedrukt core van proc gemolt 445€ in 1 x weg. dus voorzichtig, maar sensortje moet wel vast zitten!!!

• EasyB
Hmmz, mijn kast staat zelfs open voor de moment. Als da mobo 45 graden wordt, hoe warm moet mijn cpu dan wel niet zijn? Pfff....klotewinkel

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 10:12
ff offtopic...

leuk die burnk7 maar hij pakt bij mij maar 1 processor ?
(zit 8er een dual p3 450)
constant 50% load nu dus

Haal NOOIT een spookrijder in !

Verwijderd

hoezo klote winkel????ligt toch niet aan de winkel

Verwijderd

Zie het verschil :)

Heb hier een Enermax 350W voeding, 5 volts-lijn switcht fijn tussen 4,84V en 4,87V :)
Temperatuur van m'n CPU is van 35 naar 41 gestegen met de Coolermaster HHC-001

• EasyB
Hmm, weet ik nog zo niet. Ze hebben mij ook een 8500LE aangesmeerd terwijl ik voor een Retail betaald heb. En waarom hebben ze de tweede sensor niet aangesloten? Heb ik toch overal twijfels bij. En ze wisten dat ik nog een cd writer aan te sluiten heb (die naar ik vermoed nogal wat power nodig heeft), en toch stoppen ze er een voeding in die blijkbaar op nie veel trekt. Nu ja en service enzow, maar dit is eigelijk volledig terzijde...

Verwijderd

ow zoooooooooooooow ja dan hebbie zeker gelij :)

• EasyB
Nu ben ik wel zwaar bezig met hardware en toestanden. Nu hoor ik je zeggen: waarom steek je die niet zelf in elkaar? Weet je perfect wat er gebeurd. Wel euhm, ik heb het nog nooit gedaan, en ik vond dit een iets te duur speeltje om eens mee te experimenteren. En dan denk je zo'n mensen toch tenminste te kunnen vertrouwen. Maja... Ook die tweede sensor installeren, ben ik best wel voorzichtig mee. Ik zou nie eens weten waar ik moet beginnen "trekken" om de cooler los te krijgen. En om hem er terug GOED op te zetten. Hoe weet je dat hij goed zit? Als er GEEN rook uit je cpuutje komt? Nu ja, u get my point ;-)

Verwijderd

Update:
Na 2 uurtjes nog netjes 4,84V en 41 graadjes :)

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 22:15 schreef TweakGuy het volgende:
Zie het verschil :)

Heb hier een Enermax 350W voeding, 5 volts-lijn switcht fijn tussen 4,84V en 4,87V :)
Temperatuur van m'n CPU is van 35 naar 41 gestegen met de Coolermaster HHC-001
huh? gestegen of gedaald met die coolermaster???
Pagina: 1