NiMH accu, hoe op te laden?

Pagina: 1
Acties:
  • 516 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cornholi0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06-2024
Hoi

Ik ben sinds vanmiddag de trotse eigenaar van een Compaq LTE 5300 laptop (P133/80MB/2.1GB enz.). Nu zit er een NiMH accu in die ongeveer 2 tot 2,5 uur mee gaat. Mijn vraag is:
Kan ik deze accu zomaar opladen als hij nog niet leeg is, of beschadig ik hem dan. Ik heb namelijk wel eens gehoord dat NiMH accu's een soort 'geheugen' hebben, waardoor hij, als je dat te vaak doet, minder lang mee gaat. De accu zal al wel vrij oud zijn (minimaal 1 jaar maar ik denk nog wel veel ouder). Is dit 'geheugen effect' alleen bij de eerste keren opladen of moet je hem altijd eerst volledig leeg laten lopen, waarna je hem weer vol kunt laden?

Alvast bedankt,

Cornholi0

Verwijderd

NiMh heeft bijna geen Memory Effect , tis vooral NiCd dat daar last van heeft

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het beste kun je hem volledig leegmaken en vervolgens opnieuw laden. Misschien heb je ook een optie in de bios zitten van refresh batterij. een NiMH batterij heeft veel last van het memory effect dus is dat altijd verstandig om te doen.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:00
Op zondag 03 februari 2002 19:35 schreef Terw_Dan het volgende:
Het beste kun je hem volledig leegmaken en vervolgens opnieuw laden. Misschien heb je ook een optie in de bios zitten van refresh batterij. een NiMH batterij heeft veel last van het memory effect dus is dat altijd verstandig om te doen.
volgensmij heeft een NIMH dat juist niet 8-)

een NiCD weer wel....

of zit ik verkeerd te denken? :D

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 19:37 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

volgensmij heeft een NIMH dat juist niet 8-)

een NiCD weer wel....

NiMH niet idd.. (kijk maar naar bijv de GP penlites en de Sony accu's)

Verwijderd

Heb net even met google gezocht en het volgende gevonden .

NimH heeft geen geheugeneffect
Wel word afgeraden om ze helemaal leegf te laten lopen
(schijnt slecht te zijn)dus regelmatig opladen

NiMH
In het algemeen geven NiMH-cellen een langere levensduur en betere vermogensprestaties dan gelijksoortige NiCd-accu's.

Een gewone NiCd-accu presteert doorgaans circa 10% minder (lagere klemspanning) dan eenzelfde type Alkali-batterij.

Op deze gronden verdienen NiMH-accu's, ondanks de hogere prijs, de voorkeur boven NiCd-typen.

NiMH-accu's laden aanmerkelijk sneller (richtlijn 1,5 uur) op dan hun NiCd-collega's.
U mag daarvoor alleen een geschikte lader gebruiken.
Een aantal laders zijn zowel geschikt voor NiCd als NiMH. In de meeste gevallen verdient een speciale NiMH-lader de voorkeur voor een zo optimaal mogelijk resultaat.

NiMH vertoont gegarandeerd geen geheugeneffect.
Wel dient vermeld te worden dat er tegenwoordig ook NiCd-accu's zonder geheugeneffect leverbaar zijn.

De gebruiksrange van NiMH-cellen is beperkt van -5 graden tot circa 40 graden Celsius. Dat schept problemen bij extreme omstandigheden. NiCd-cellen kunnen buitenshuis dus beter presteren.

NiMH heeft een hogere zelfontladingsgraad dan NiCd. U zult de NiMH-accu's daarom vaker moeten (her-)laden. Ook kan de startcapaciteit lager liggen dan verwacht.
Er zijn problemen met lekkende cellen gemeld. Gebruik daarom alleen NiMH-accu's van een gerenommeerde fabrikant in kwetsbare of medische apparatuur.

NiMH-accu's zijn, in tegenstelling tot NiCd-typen, nog niet in alle formaten en klemspanningen leverbaar.

Een NiMH-accu heeft in het algemeen een langere levensduur dan een gelijksoortige NiCd-accu.

Ondanks hetgeen er soms beweerd wordt geeft ook NiMH een probleem bij de afvalverwerking. Er moeten nog specifieke verwerkingstechnieken ontwikkeld worden.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op zondag 03 februari 2002 19:37 schreef Cutebritney het volgende:
Nee, je zit gewoon goed te denken. Maar je moet een NiMH-accu niet constant gaan zitten opladen, want er is een maximum aan het aantal keren dat zo'n ding opgeladen kan worden, daarna krijg je wel verliezen. Dus het beste is, om 'm pas op te laden als 'ie leeg is. Maar als je een volle accu nodig hebt en hij is nog niet leeg, dan is ontladen dus niet nodig.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Cornholi0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06-2024
Bedankt iedereen voor de snelle reacties! Ik kan de accu dus gewoon opladen, hoe vol/leeg hij ook is. Alleen niet onnodig want anders gaat het van het maximum aantal keer opladen af. Is dat zo ongeveer goed samengevat?
Pagina: 1