Linux Servertje ?!?

Pagina: 1
Acties:

• reminder
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 19:16
Ik heb nu een XP server staan, zijn taken zij :
-File server
-Inet server
-Mail Server
-Web Server
-MySQL server
-Switch (van 4 netwerkt kaarten gebridged met XP)

Nou wou ik toch gewoon een keer proberen om een linux server er van te maken. Ik ben op het moment MandrakeLinux aan het downloaden en neem aan dat dat wel goed is. Het lijkt mij dat Linux vast ook wel Inet Mail MySQL en Web kan serven
maar nou vraag ik me af,
-kan ik met m'n windows PCtje ook gewoon op de linux server komen ?
-kan linux ook netwerk kaarten bridgen ?

Each year, the Rainforest is responsible for over 3000 deaths from accidents, attacks or illnesses. There are over 700 things in the rainforest that cause cancer. Join the fight now and help stop the Rainforest before it's too late

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
Op zondag 03 februari 2002 18:55 schreef _DPC_Null2k het volgende:
-File server
-Inet server
-Mail Server
-Web Server
-MySQL server

Nou wou ik toch gewoon een keer proberen om een linux server er van te maken. Ik ben op het moment MandrakeLinux aan het downloaden en neem aan dat dat wel goed is. Het lijkt mij dat Linux vast ook wel Inet Mail MySQL en Web kan serven
maar nou vraag ik me af,
JA met Samba
JA Bridgen van NIC's kan ook met Linux.

My weblog

• reminder
dank u heel veel :)

Each year, the Rainforest is responsible for over 3000 deaths from accidents, attacks or illnesses. There are over 700 things in the rainforest that cause cancer. Join the fight now and help stop the Rainforest before it's too late

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:25

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 03 februari 2002 18:55 schreef _DPC_Null2k het volgende:
-File server
Samba
-Inet server
Apache
-Mail Server
Vele mogelijkheden: postfix, qmail, sendmail, etc.
-Web Server
Is dat niet hetzelfde als een inet-server? Apache is in ieder geval een webserver.
-MySQL server
MySQL draait ook onder Linux

maar nou vraag ik me af,
Ja, dit kan met programma's als telnet (onveilig!), ssh en grafische oplossingen als VNC en X-server/client programma's.
Ja. Houd er wel rekening mee dat het misschien niet zo makkelijk is als je denkt, ik heb een beetje het gevoel dat je het wat makkelijk inschat. Kan ik helemaal fout mee zitten, maar wees voorbereid. Vooral het bridgen van netwerkkaarten is niet iets wat de meeste beginners zo even doen. Mogelijk is het echter zeker wel.

[edit: net iets te laat...]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• reminder
Op zondag 03 februari 2002 19:16 schreef odysseus het volgende:
[..]

Is dat niet hetzelfde als een inet-server? Apache is in ieder geval een webserver.
[..]
met Inet bedoel ik Inet Sharing :)
Ja. Houd er wel rekening mee dat het misschien niet zo makkelijk is als je denkt, ik heb een beetje het gevoel dat je het wat makkelijk inschat. Kan ik helemaal fout mee zitten, maar wees voorbereid. Vooral het bridgen van netwerkkaarten is niet iets wat de meeste beginners zo even doen. Mogelijk is het echter zeker wel.
Ik linux er 1 keer eerder opgehad (voor 2 weken) maar echt spellen er onder spelen ging niet dus was ik snel weer terug gegaan naar windows. Maar nu is het voor m'n server :) dus ik heb wel wat ervaring. en anders zijn er genoeg mensen op GoT om te te helpen, toch ?? :)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:35
Maarre, je was toch Mandrake aan het downloaden? Dat is nou niet echt DE server distributie. Ik zou eerder Slackware/Debian/Red Hat/Suse oid nemen, maar geen Mandrake, die is vooral bedoeld voor desktops....

• reminder
Op zondag 03 februari 2002 19:28 schreef MikeN het volgende:
Maarre, je was toch Mandrake aan het downloaden? Dat is nou niet echt DE server distributie. Ik zou eerder Slackware/Debian/Red Hat/Suse oid nemen, maar geen Mandrake, die is vooral bedoeld voor desktops....
welke van dat rijtje zijn ook gratis ?

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 19:31 schreef _DPC_Null2k het volgende:

[..]

welke van dat rijtje zijn ook gratis ?
/me wijst een keer naar [topic=163843] .

Daarnaast kan een beetje zelfinitiatief geen kwaad!
De eerder gestelde vragen waren namelijk m.b.v. de faq en/of enig zoekwerk ook weel te achterhalen.

• reminder
Op zondag 03 februari 2002 19:32 schreef nelske het volgende:

[..]

* reminder wijst een keer naar [topic=163843] .

Daarnaast kan een beetje zelfinitiatief geen kwaad!
De eerder gestelde vragen waren namelijk m.b.v. de faq en/of enig zoekwerk ook weel te achterhalen.
D'oh |:(
Op zondag 03 februari 2002 19:28 schreef MikeN het volgende:
[..]
Ik zou eerder Slackware/Debian/Red Hat/Suse oid nemen, maar geen Mandrake, die is vooral bedoeld voor desktops....
maar uhm is Mandrake niet makkelijker te installeren ?
* reminder is ook maar een Windows usertje :+

• MikeN
Op zondag 03 februari 2002 19:42 schreef _DPC_Null2k het volgende:
Je hebt het wel tegen iemand met een rode naam hoor :P
maar uhm is Mandrake niet makkelijker te installeren ?
Ja idd, totdat je wat anders wilt doen dan wat mandrake wil, zoals: Samba, bridging, mailserver, mysql server, dan is het ineens erg lastig. Nogmaals: Mandrake is geen goede serverdistro. Alles is natuurlijk mogelijk, maar RedHat is ook makkelijk te installeren.
* MikeN is ook maar een Windows usertje :+
En dan nog? Als je Linux gaat gebruiken zul je _altijd_ tegen problemen aan lopen, of je nu Mandrake of Slackware neemt als distro.

[edit]
Die distro's kun je dus makkelijk downloaden vanaf www.linuxiso.org ....

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 19:42 schreef _DPC_Null2k het volgende:

[..]

Que :?

• reminder
Op zondag 03 februari 2002 19:44 schreef MikeN het volgende:

[..]

Je hebt het wel tegen iemand met een rode naam hoor :P
[..]
Ik bedoelde dat ik dat zelf niet gezien had. ik had wel ff snel de FAQ door gelezen maar zeg het niet echt staan wat ik zocht
Op zondag 03 februari 2002 19:45 schreef nelske het volgende:

[..]

Que :?
welke taal is da ? :D

• MikeN
Op zondag 03 februari 2002 19:49 schreef _DPC_Null2k het volgende:
Ik bedoelde dat ik dat zelf niet gezien had. ik had wel ff snel de FAQ door gelezen maar zeg het niet echt staan wat ik zocht
Op die manier.
Maar het kopje: Welke distro moet ik nemen kun je toch niet gemist hebben.
Verder had een search op bridge ook geen kwaad gekund.
En dat bestanden delen staat ook in de FAQ.
Dus je hebt wel ERG snel gelezen.

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 19:49 schreef _DPC_Null2k het volgende:

[..]

[..]

welke taal is da ? :D
Bij mijn weten Spaans en ik geloof dat het iets als omdat betekent ofzoiets. Ik bedoelde het meer als "watblief :? "

Hetgeen ik namelijk duidelijk maakte is dat eigenlijk al je vragen binnen enkele minuten met de search cq FAQ te beantwoorden zijn/waren. Sterker nog alleen het laatste puntje uit je openingspost zorgt ervoor dat dit topic nog open is ;)

• reminder
Op zondag 03 februari 2002 19:51 schreef MikeN het volgende:

[..]
Dus je hebt wel ERG snel gelezen.
Idd ;)
Op zondag 03 februari 2002 20:02 schreef nelske het volgende:

[..]
Sterker nog alleen het laatste puntje uit je openingspost zorgt ervoor dat dit topic nog open is ;)
Nelske is de aller aller aardigste mod van GoT :)

* reminder Probeert vrienden te maken :D

Verwijderd

Pas op met dat soort uitspraken hoor ;)
Voor je het weet wordt het tegen je gebruikt >:)

Het is al wel gezegd, maar ik wil het bij deze wel even benadrukken. Dingen als trunken zijn niet de meest makkelijke onderwerpen. Vergis je dus niet in de hoeveelheid (lees)werk die hierin gaat zitten.
Pagina: 1