Het gaat om het spel RISK. De vraag is is de aanvaller of de verdediger in het voordeel?
Met twee dobbelstenen vs eentje kan je het gewoon uitschrijven maar met drie is dat veels te veel werk (2 vs 1 steen is dacht ik ongv 42% winst kans voor de verdediger. Met 3 vs 2 zullen de kansen voor de verdediger toenemen lijkt mij zo).
Ik heb heel lang geleden wel eens wat kansberekening gehad maar ik kwam er niet meer uit met 3 stenen vs 2 (faculteiten enzo).
Het Spel gaat als volgt:
De aanvaller begint en gooit met 3 dobbelstenen (zeskantige).
Vervolgens gooit de verdediger met 1 of 2 dobbelstenen. Gooit hij met 1 steen dan zet hij 1 soldaatje in en gooit hij met 2 dan zet hij 2 soldaatjes in (1 per steen). De aanvaller zet er altijd 2 in.
Als de verdediger gelijk of hoger gooit dan wint de verdediger gooit hij lager dan verliest hij zijn soldaatjes.
Voorbeeldjes:
Aanvaller: 6, 1, 1
Verdediger: 5, 3
Beide een soldaatje kwijt (aanvaller want 3>1, verdediger want 6>5)
Aanvaller: 6, 6, 3
Verdediger gooit met een steen: 4
Verdediger eentje kwijt (want 6>4)
Aanvaller: 5,3, 2
Verdediger: 5, 4
Aanvaller beide kwijt (aanvaller want 5=5 maar bij gelijk dan wint verdediger en aanvaller nog een tweede kwijt omdat 2e steen 3<4)
Dan komen nu de vragen:
- Dus bij welke combinaties van worpen van de aanvaller moet de verdediger met slechts 1 steen gooien ipv 2 stenen?
- En als de verdediger die keuze (1 of 2 stenen) rationeel maakt, is de aanvaller dan in het voordeel of de verdediger?
Ps:
Nee, dit was geen wiskunde huiswerk maar meer mijn frustratie ivm met vele verlies partijen vorige week..
Pps:
En nu niet zeggen move to SP want dit is toch meer Wiskunde dan Spel dacht ik.
Met twee dobbelstenen vs eentje kan je het gewoon uitschrijven maar met drie is dat veels te veel werk (2 vs 1 steen is dacht ik ongv 42% winst kans voor de verdediger. Met 3 vs 2 zullen de kansen voor de verdediger toenemen lijkt mij zo).
Ik heb heel lang geleden wel eens wat kansberekening gehad maar ik kwam er niet meer uit met 3 stenen vs 2 (faculteiten enzo).
Het Spel gaat als volgt:
De aanvaller begint en gooit met 3 dobbelstenen (zeskantige).
Vervolgens gooit de verdediger met 1 of 2 dobbelstenen. Gooit hij met 1 steen dan zet hij 1 soldaatje in en gooit hij met 2 dan zet hij 2 soldaatjes in (1 per steen). De aanvaller zet er altijd 2 in.
Als de verdediger gelijk of hoger gooit dan wint de verdediger gooit hij lager dan verliest hij zijn soldaatjes.
Voorbeeldjes:
Aanvaller: 6, 1, 1
Verdediger: 5, 3
Beide een soldaatje kwijt (aanvaller want 3>1, verdediger want 6>5)
Aanvaller: 6, 6, 3
Verdediger gooit met een steen: 4
Verdediger eentje kwijt (want 6>4)
Aanvaller: 5,3, 2
Verdediger: 5, 4
Aanvaller beide kwijt (aanvaller want 5=5 maar bij gelijk dan wint verdediger en aanvaller nog een tweede kwijt omdat 2e steen 3<4)
Dan komen nu de vragen:
- Dus bij welke combinaties van worpen van de aanvaller moet de verdediger met slechts 1 steen gooien ipv 2 stenen?
- En als de verdediger die keuze (1 of 2 stenen) rationeel maakt, is de aanvaller dan in het voordeel of de verdediger?
Ps:
Nee, dit was geen wiskunde huiswerk maar meer mijn frustratie ivm met vele verlies partijen vorige week..
Pps:
En nu niet zeggen move to SP want dit is toch meer Wiskunde dan Spel dacht ik.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)