Toon posts:

[Phase Change] Warmtewisselaar 2: het begin (pics)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het verzoek van jullie kant uit was er om op de hoogte gehouden te worden. Dus: de eerste beelden van de 2e warmtewisselaar. Het bijzondere hieraan: dit is met de linkerarm in de mitella gemaakt. Gelukkig heeft een mens ook nog 2 benen en een rechterarm.

Warmtewisselaar 2 bestaat uit PVC en koper. De buitenkant word PVC, de verdamper zelf zal uit 6 tot 8 meter koperpijp worden gemaakt. Het probleem dat ik heb, is dat ik niet de pijpjes meteen in het PVC vast kan zetten, want de koelleidingen zullen er naderhand nog aangesoldeerd moeten worden. En roodgloeiend koper + PVC gaat fout.

De hele warmtewisselaar zal dus aan een rond koperen plaatje gehangen worden, zodat ik, als alles gesoldeerd is, de boel vast kan zetten aan het PVC door middel van een elastisch en afdichtend iets plus een paar boutjes.

Mijn pomp komt ook in die bak te hangen, want ik vind een inline systeem toch maar een PITA om mee te werken. Een reservoir is makkelijker. Nadeel: weer 25W extra hitte in het water waar ik niet op zit te wachten.

De verdamperspiraal zelf heb ik nog niet, simpelweg omdat ik het koper nog niet heb.

Goed, de pics:

De onderdelen. Je ziet de 125mm PVC behuizig, de deksel, en het uitgedremelde koperen plaatje

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/onderdelen_heatex2.jpg

Closeup van het koperen plaatje in de schroefdop

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/pvc_dop_koperplaat.jpg

De nog niet gesoldeerde pijpjes voor water in/uit. Hier komen nog de pijpjes voor het koelmiddelcircuit en invoer van elektriciteit naar de pomp bij. Vanavond ga ik deze pijpjes eens zilversolderen (zodat ze ook vast blijven zitten als de koelleidingen gemonteerd worden).

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/koperplaat_waterpijpjes.jpg

EDIT: de pijpjes zijn nu gesoldeerd. Ik heb zilversoldeer gebruikt omdat het smeltpunt daarvan flink wat hoger ligt dan dat van het hardsoldeer waarmee straks de capillair gemonteerd word.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/vloeistofpijpjes_gesoldeerd.jpg

Nog niet bijster spannend, maar ik vond het al heel wat voor een eenarmige DaBit.

[edit]
pics deden het niet

Verwijderd

ehmmm ik zie alleen kruisjes..

Verwijderd

Topicstarter
Da's opgelost. Tikfout in de URL's.

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 18:47 schreef DaBit het volgende:
Da's opgelost. Tikfout in de URL's.
tof idee

Verwijderd

Hmm.. Idee lijkt me goed.

I'll wait for further info.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Jij weet ook niet van ophouden heh? Anyways, succes ermee, hopelijk loopt dit project iets voorspoediger ls de vorige (geen vliegende cpu clip enzo ;))

Enneh, we verwachten nu wel een dagelijks verslag van de stand van zaken heh :)

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 16:18
dat elastisch:

misschien eeen soort kit pakken???

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 21:05

scorpionv

This space for rent

Weheheh met je arm in het gips nogal ;) Een compliment voor je doorzettingsvermogen en wilskracht iig. Ik moet moeite doen om met 2 handen netjes te solderen :'(

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 14:33

Barreljan

...Zoom-Zoom...

DaBit is going to try it again

Please stand by . . .
hah de super-tweaker (een-armig weliswaar)gaat het weer eens proberen!

suc6

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Op zondag 03 februari 2002 19:44 schreef scorpionv het volgende:
Weheheh met je arm in het gips nogal ;) Een compliment voor je doorzettingsvermogen en wilskracht iig. Ik moet moeite doen om met 2 handen netjes te solderen :'(
Je moet ook zon derde hand erbij hebben ;)

Codedivision | Freedom Internet

Verwijderd

Topicstarter
Nog een picje erbij.

Over dat 'elastische spul' waarmee ik het straks vastzet: mjah, een of andere kit. To be defined zou ik zeggen. Het moet nog wel ooit los kunnen mocht ik nog iets moeten solderen aan het zootje. Maar 'moet ooit los kunnen' is relatief: dat mag ook best met veel moeite zijn.
Elastisch moet het zijn omdat de uitzettingscoefficienten van PVC en koper niet bepaald overeen komen.

• Barreljan
  • Laatst online: 09-02 14:33

Barreljan

...Zoom-Zoom...

VET!!! echt wel

zie ik dat goed? gloeit het nog?

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 februari 2002 22:55 schreef Voodoo_man het volgende:
zie ik dat goed? gloeit het nog?
Nope. Da's vloeimiddel (FLUX-6) dat met soldeer/koper/whatever gereageerd heeft. Ik heb het nog niet schoon gemaakt omdat er straks nog meer op gebakken word, en dat laagje slakken is een uitstekende bescherming.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:04
'leuk'

maar ik begrijp nog niet echt hoe het werkt

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 13:28
Kijk, de echte spirit, gewoon doorgaan met z'n arm in het verband en niet uit het veld laten slaan door kleine tegenslag.

* Cryolite volgt dit project met een enorme plas kwijl bij z'n voeten

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 14:02
DaBit, suc6 :)

En beterschap met je arm!

* MaNDaRK wacht het volgende Phase Change Topic in spanning af :P

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

teeer*ng! die daBit weet niet van ophouden! :P

't ziet er allemaal weer heel goed uit!!

keep on going! veel suc6 met deel2 van je project!

• AproK
  • Laatst online: 14-03-2024
netjes hoor :)
valt denk k nie mee met 1 arm...

Check mijn knowledge base!

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Op zondag 03 februari 2002 18:45 schreef DaBit het volgende:
Het bijzondere hieraan: dit is met de linkerarm in de mitella gemaakt. Gelukkig heeft een mens ook nog 2 benen en een rechterarm.
Ik zal wel niet geheel meer up to date zijn, maar: "Wat is er gebeurd dan???" :)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 15:32 schreef Bredend het volgende:
'leuk'

maar ik begrijp nog niet echt hoe het werkt
Dat komt nog wel. Het wachten is nu op de eerste die me daadwerkelijk 1/4" pijp kan leveren.
Op maandag 04 februari 2002 15:37 schreef M_DaRK het volgende:
DaBit, suc6 :)

En beterschap met je arm!
Thanks! M'n arm is inmiddels uit de mitella :) :) :) :). Niet dat ik er veel mee kan doen, maar dat komt vanzelf wel weer.
Op maandag 04 februari 2002 17:01 schreef bugs het volgende:

Ik zal wel niet geheel meer up to date zijn, maar: "Wat is er gebeurd dan???" :)
Bijna 2 jaar geleden parkeerde een niet al te best uitkijkende automobilist z'n auto voor m'n brommer. En in 4 meter doe je niet veel meer. Dat werd dus 8 meter vliegen, een salto maken, en landen. Dat vliegen ging best, maar dat landen moet ik blijkbaar toch nog wat vaker oefenen, want ik lag goed in de puin. Niet zo raar: auto'n zijn harder dan mensen, dus als de auto dan total-loss is...
Van de vele operaties die daarop volgden was dit laatste, met als doel het compleet ijzervrij maken van DaBit. Tsja, en dan word je toch weer opengesneden, en dat moet helen.

Moraal van dit verhaal: automobilisten die naar fietspaden en in de achteruitkijkspiegel kijken zijn zeldzaam.
2e moraal: onkruid vergaat niet >:)
3e moraal: je kunt nooit teveel geld uitgeven aan goede bescherming van je lijf, of dat nou een helm is, een veiligheidsbril of een mondkapje. De zeer goede helm die ik had heeft me flink wat letsel bespaard.

Ehm, okee, dit was dus een zwarte bladzijde uit mijn leven. Ontopic maar weer. :)

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 22:19
Dabit, heb je die 1/4"pijp al???

zoniet moet de pijp vast of flexibel wezen? met welke wandikte?

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 februari 2002 21:42 schreef Sinlath het volgende:
Dabit, heb je die 1/4"pijp al???

zoniet moet de pijp vast of flexibel wezen? met welke wandikte?
Notyet. Misschien deze week, maar niets is zeker.

Ik moet gewoon die pijp hebben die ze in koelsystemen gebruiken (1/4" koelleiding). Wat de wanddikte is: geen idee. Iets minder dan een millimeter schat ik zo. Het spul word standaard geleverd op een rol van 15 meter.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, die 1/4" pijp blijft lastig te krijgen...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:21

Epsilon

Op dinsdag 05 februari 2002 16:12 schreef DaBit het volgende:
Hmm, die 1/4" pijp blijft lastig te krijgen...
dat zuigt groots

als ik toevallig iets tegenkom dan zal ik je wel een meeltje sturen ofzo.

Voor de rest, suc6

• Sjoak
  • Laatst online: 18:36
nog een vraagje waarom moet dat minder dan een mm doorsnede hebben

Verwijderd

de tering zeg! die gast blijft idd maar doorgaan!
Ik vind dit project zeer bijzonder, zelf kan ik het niet nadoen duz ik blijf vol spanning het hele gedoe (:P) volgen.

op een of andere manier heb ik best wel bewondering voor dabit. (of hoe je dat ook zegt...)

maarja, ga A.U.B door (dûh...) en laat ook veeeeel pic`s zien!

suc6! :)

en dan kom ik met mijn casemodje + waterkoeling... :'( :P

Verwijderd

ja ja die rol 1/4" heb je donderdag
(op hetzelfde adres)

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, jongens, degenen die me nog 1/4" leiding wilden sturen: er stond zojuist iemand aan de deur met een rol van die leiding.

Mooi, nu dadelijk dus de warmtewisselaar bouwen :)

• AproK
  • Laatst online: 14-03-2024
suc6

Check mijn knowledge base!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de eerste spiraal was dus verkloot. Ik schoot uit, knikt de pijp. Dammit. Nouja, we hadden genoeg, gelukkig.

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Suc6 met het buigen :)
Ik wacht met spanning op de pics iig.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 14:22
En natuurlijk van mij ook weer alle support, op hardware gebied (de warmtewisselaar) en op softwaregebied ("een arm is altijd nog zachter dan een auto").
:Y)
Suc6

Dato DUO synth voor twee

• Sjoak
  • Laatst online: 18:36
veel plezier
Pagina: 1