Geen installatie WinXP bij K7T266 Pro2 met RAID0

Pagina: 1
Acties:

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een vriend die zijn nieuwe computer aan het installeren is.

Hieronder effe zijn specs:
MSI K7T266A PRO2-RU (RAID) (Fasttrack RAID on-board)
AMD Athlon XP 1900+
2x 512 MB DDR SD-Ram
2x Maxtor D740x 60 gig 7200 rpm @ RAID0
1x Maxtor D740x 40 gig 7200 rpm (niet op RAID controller)
1x Asus GF3 Ti-500 Deluxe 64 MB DDR
1x Rainbow Full Tower 350W PSU
1x Plextor Plexwriter 24x10x40
1x LG DVD 16x48
Monitor, toetsenbord, enzo ook natuurlijk :)
Windows XP Home Edition

Ok, nu komt het probleem:

Alles zit in elkaar, het enige wat nog moet gebeuren is het installeren van Windows XP Home. Partities zijn geregeld, hij ziet de RAID controller. Alleen bij het formatteren van de RAID partities na het installeren van de RAID controller krijg je het volgende:
Schijven formatteren: NTFS : gewoon/snel, kiest hij: snel
Dan komt er in beeld:
Setup kan de schijf niet formatteren, controleer of de schijf beschadigd is.

Indien er op de 40 gig schijf geinstalleerd wordt kan Windows probleemloos geinstalleerd worden en worden de RAID schijven wel gewoon gezien.
Het probleem is dus dat er niet op de RAID schijven geinstalleerd kan worden als deze NTFS geformatteerd zijn, terwijl dit wel zou moeten kunnen.

Rara, hoe kan dit? Is er iemand die ons van dit vervelende probleem af kan helpen?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een van de schijven kunnen kapot zijn natuurlijk, verder zou ik de aansluitingen nog eens doorlopen. Eventueel een kabel verwisselen en daarna terug gaan naar de dealer voor een nieuwe.

Wilt dat niet helpen, dan is de conclusie: NTFS suckt nog te hard :+ ik had er ook altijd problemen mee :(

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op zondag 03 februari 2002 19:24 schreef Blue-eagle het volgende:
Een van de schijven kunnen kapot zijn natuurlijk, verder zou ik de aansluitingen nog eens doorlopen. Eventueel een kabel verwisselen en daarna terug gaan naar de dealer voor een nieuwe.

Wilt dat niet helpen, dan is de conclusie: NTFS suckt nog te hard :+ ik had er ook altijd problemen mee :(
Een van de schijven is zeker niet kapot: als XP op de niet-RAID schijf wordt geinstalleerd doen de raid schijven het wel gewoon.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Schop

Oproep aan iedereen met hetzelfde moederbord:
hoe hebben jullie XP erop gezet? En dan moet het wel op een van de schijven die aan de raid controller hangt zijn en vanuit DOS.

Thnx in Advance

Verwijderd

Ik had ook zo'n probleem

tijdens installatie de extra raid controller drivers voor w2k gebruikt deed ie het wel.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op maandag 04 februari 2002 16:55 schreef falki het volgende:
Ik had ook zo'n probleem

tijdens installatie de extra raid controller drivers voor w2k gebruikt deed ie het wel.
En formateerde je je schijven dan als NTFS of als Fat32?

Verwijderd

Inderdaad XP de nieuwste drivers voeren, en GEEN snelle NTFS formattering doen, maar gewoon de goeie oude trage.. De snelle format doet namelijk geen format maar schrijft alleen de filestructuur etc. op disk

Verwijderd

Ik formateerde ze op NTFS, maar het filesystem maakt volgens mij niet zoveel uit, hij liep bij mij vast op de driver.

Naderhand in xp wel de xp driver geinstalleerd

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op woensdag 06 februari 2002 11:21 schreef falki het volgende:

Ik formateerde ze op NTFS, maar het filesystem maakt volgens mij niet zoveel uit, hij liep bij mij vast op de driver.

Naderhand in xp wel de xp driver geinstalleerd
En jij hebt ook een MSI KT7266A Pro2-RU met onboard RAID controller van Promise? Want die truc van het gebruiken van de drivers van 2000 werkt alleen met een Highpoint HPT 370 en alle andere modellen van Highpoint wel. Maar niet met die van Promise die op het MSI bord zit.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Echt helemaal niemand met hetzelfde probleem??

Verwijderd

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
En jij hebt ook een MSI KT7266A Pro2-RU met onboard RAID controller van Promise? Want die truc van het gebruiken van de drivers van 2000 werkt alleen met een Highpoint HPT 370 en alle andere modellen van Highpoint wel. Maar niet met die van Promise die op het MSI bord zit.

--------------------------------------------------------------------------------

Nee, ik heb een gygabyte met een promise raid controler on board
Maar het leek mij hetzelfde probleem.
en niet geschoten is altijd mis.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 11:09 schreef falki het volgende:
quote:

Nee, ik heb een gygabyte met een promise raid controler on board
Maar het leek mij hetzelfde probleem.
en niet geschoten is altijd mis.
Ligt het toch aan het MSI bord denk. Is hier echt geen oplossing voor??

Verwijderd

hoi ,

ik heb ook dat bord en een vergelijkbare config

wat ik me even kan herinneren is dat je op je normale controller eerst win 2000 moet installen en daarna de schijf aan de raid hangen , maak op dat moment je raid config.

maar in het meegeleverde boekje van de raid controller staat het precies ( heb ik nu niet bij de hand )

succes in ieder geval

Verwijderd

of WIN XP ipv 2000 :)

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 11:18 schreef audiovision het volgende:
of WIN XP ipv 2000 :)
Hij heeft een legale XP gekocht, denk je dat hij dan 2000 gaat installen??

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 11:17 schreef audiovision het volgende:
hoi ,

ik heb ook dat bord en een vergelijkbare config

wat ik me even kan herinneren is dat je op je normale controller eerst win 2000 moet installen en daarna de schijf aan de raid hangen , maak op dat moment je raid config.

maar in het meegeleverde boekje van de raid controller staat het precies ( heb ik nu niet bij de hand )

succes in ieder geval
Deze mogelijkheid zal ik eens met hem bespreken, hier hebben we niet aan gedacht. Als het werkt dank ik je namens hem.

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 19:24 schreef Blue-eagle het volgende:

Wat dus meer zegt over Blue-eagle dan over NTFS...

NTFK mankeert niks. Vraag me af of die stripe-set in de BIOS wel een boot-device is, vóór dat de gewone IDE schijf wordt aangesproken.

Gooie ALLE schijven leeg, en maak geen partities aan. Laat XP dat doen tijdens installatie. Dat weet je zeker dat je schijfletterindeling klopt.

Voordat je XP installeert eerst in je raid-controller een volume aamaken (raid-0 toch?), en deze initialiseren.

Dan MOET XP bij de installatie (na eventueel F6 en een driverflop) een volume zien waar een of eerder partities op aangemaakt kunnen worden.

Laat om verwarring te voorkomen die 40 GB schijf nog maar even liggen, en sluit die pas aan als de boel draait.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 11:37 schreef abreemjathuis het volgende:

[..]

Wat dus meer zegt over Blue-eagle dan over NTFS...

NTFK mankeert niks. Vraag me af of die stripe-set in de BIOS wel een boot-device is, vóór dat de gewone IDE schijf wordt aangesproken.

Gooie ALLE schijven leeg, en maak geen partities aan. Laat XP dat doen tijdens installatie. Dat weet je zeker dat je schijfletterindeling klopt.

Voordat je XP installeert eerst in je raid-controller een volume aamaken (raid-0 toch?), en deze initialiseren.

Dan MOET XP bij de installatie (na eventueel F6 en een driverflop) een volume zien waar een of eerder partities op aangemaakt kunnen worden.

Laat om verwarring te voorkomen die 40 GB schijf nog maar even liggen, en sluit die pas aan als de boel draait.
Op dit moment kan ik niet meer zeggend dat ik het door kan geven. Ik kan zelf niets doen helaas, voor mij is het ook afwachten.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
ik heb met win2k hetzelfde probleem. En dat komt omdat je een hd aan je gewone ide controller hebt hangen. Windows met z'n HAL vind namelijk eerst die gewone ide controller, en daarna pas die promise. Ga je dan installeren, zet 'ie het bootgedeelte op de 'ide' schijf, en niet op de raid-array. Gevolg? een setup die niet doorgaat en allemaal rotte knauwelfoutmeildingen. Oplossing? tijdens setup ALLEEN je raid-arry aansluiten, en die andere schijf ff lostrekken. Loste bij mij alles op, op mijn VP6 met raid en ook op m ijn asus a7v266-e met raid.

Verwijderd

Licht niet aan de HAL van Windows, gelul.

Heeft te maken met volgorde waarin de BIOS de schijven laat zien (RAID controller eerder dan IDE) EN -dit is best belangrijk- of deze schijf ooit eerder door Windows 2000/XP is geformatteerd. Dat staat er namelijk een signature op.....

• J0YR1D3R
  • Niet online
Het probleem is opgelost, de raid controller bleek kapot! Nog bedankt voor de oplossingen die jullie aangedragen hebben.
Pagina: 1