Sek'd Siena - CPU belasting hoger van drivers?

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19
Ik heb sinds kort een Sek'D Siena kaart in mijn systeem hangen, en ik heb het idee dat deze kaart veel meer mijn CPU belast dan mijn vorige kaart, een Terratec EWX24/96.

In bijvoorbeeld Buzztracker, als ik een bestaande song pak die al redelijk tegen de limiet aan zat maar wel goed afspeelde op mijn Terratec onder ASIO, heeft al problemen met de Siena als ik het nummer via Windows Waveform draai.

Ligt dit gewoon aan de opzet van de kaart of kan ik hier nog iets aan doen?

iOS developer

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hmm, misschien is de ASIO driver ondersteuning niet optimaal? Ik dacht in eerste instantie geen ASIO ondersteuing te zien op hun website voor deze kaart, maar alleen DirectSound (wat dus veel softwarematiger is). Maar ik zag toch wel ASIO 2.0 ondersteuning staan.
Heb je niet per ongeluk bij de instellingen staan dat hij gebruikt maakt van de DirectSound drivers van de kaart i.p.v. de ASIO drivers? Bij veel programma's kun je namelijk kiezen of je de kaart via ASIO of DS wilt gebruiken.

Indien het aan de drivers ligt zul je gewoon moeten wachten tot er een nieuwe driver uitkomt vrees ik. Ze geven bij de features van de kaart ook niet echt duidelijk aan dat de kaart met ASIO kan werken, dus je hebt kans dat ze dit gewoon nog niet goed ondersteunen.

• BikkelZ
Hmmm tja hij werkt eigenlijk heel goed, ik kan in Cubase gewoon tot 2ms gaan met ASIO onder Windows 2000, beter nog dan de Terratec.

Maar als ik ASIO gebruik in Buzztracker kraakt het geluid, en zit ik opeens tegen de 100% CPU belasting aan waar ik dat eerder niet zat. DirectX is nog erger, Windows Waveform gaat wel probleemloos.

Ook lijkt de kaart zo graag een lage latency te willen halen dat ie compleet alle resources weg trekt, ik heb al een paar keer meegemaakt dat als ik iets te enthousiast teveel stemmen aan de Unison toewees van Pro52 dat de noten die ik inspeelde koste wat kost afgespeeld moesten worden, en de synth dus leek te hangen. Even een minuutje of 5 wachten tot de noten die 'in de buffer stonden' eindelijk afgelopen waren en het werkte gewoon weer.

Ik heb de latency terug gebracht naar 85ms door de buffergrootte te verhogen en ik heb de priority helemaal op low gezet, maar tot nu toe dezelfde problemen.

Ik denk dat als ik er een dikkere processor in had zitten dan de Celly600 die ik nu heb dat het allemaal wel weer lekker werkt, maar daar koop ik op dit moment helemaal niks voor natuurlijk.

iOS developer

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat de driver nog niet optimaal zijn, dat lijkt mij de meest logische verklaring hiervoor.

• BikkelZ
Ik ben op het Cubase.net forum nog wel wat interessante dingen tegen gekomen, er zou bijvoorbeeld een nieuwe driver komen volgende maand, maar zijn er verder nog Engelstalige forums waar dit soort kaarten vaak besproken worden?

iOS developer

• Hillie
  • Laatst online: 15:13

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Meer algemeen geldt dat wanneer je de latency omlaag wilt halen, je PCtje dit wel aan moet kunnen. D'r zal wat meer (qua resources dus) van gevraagd worden, maar misschien is dat bij jou niet het enige.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• BikkelZ
Nee, op 85 milliseconde heb ik het nog steeds dus. Niet echt een lage latency voor ASIO lijkt me. Cubase geeft niet zoveel problemen.

Het beroerde is dat ik deze kaart wilde gebruiken als multi out voor softsynths, en daar heb ik dus meer CPU voor nodig. Overigens kan ik wel ASIO instellingen doen in Cubase, maar niet in een eigen control panel van de kaart, ik weet niet of die ASIO settings dan gelijk global werken of alleen voor Cubase?

iOS developer

Pagina: 1